Dagens PS

Seat Tarraco FR e-Hybrid – tysk teknik på spanska

Seat Tarraco FR e-Hybrid
Med en tuff design, stora utrymmen och samma teknik som bl.a. VW Tiguan e-Hybrid, borde Seat Tarraco FR e-Hybrid bli en hit...eller? (Foto: Håkan Nilsson)
Håkan Nilsson
Håkan Nilsson
Uppdaterad: 13 mars 2021Publicerad: 13 mars 2021

BILTEST: Seat Tarraco FR e-Hybrid.
Drygt två år efter att den tyskbyggda stora spanjoren såg dagens ljus i Tarragona, lanserar Seat sin laddhybrid-SUV med teknik vi känner igen från bl.a. Volkswagen Tiguan. Tarraco FR e-Hybrid levererar 245 hk, en el-räckvidd på över 50 km och ett attraktivt pris som borde göra denna stora SUV till en tuff utmanare.

ANNONS

Mest läst i kategorin

En av de mest prisvärda

När jag testade Seat Tarraco förra året så stod det klart att detta är en av de mest prisvärda bilarna i stora SUV-klassen. Tillverkad på samma produktionslina i Wolfsburg som den populära VW Tiguan men i min mening både snyggare och bekvämare, så är det märkligt att modellen inte har nått fler kunder i Sverige. Är svenska kunder verkligen så konservativa att de inte vill eller vågar testa något nytt?

Seat Tarraco FR e-Hybrid

Tuff design är ett kännetecken för Seat. Tarraco FR e-Hybrid är inget undantag. (Foto: Håkan Nilsson)

Tidpunkten för lanseringen hamnar mellan VW Tiguan e-Hybrid och senare Skoda Kodiaq iV. Alla tre modellerna delar samma drivlina och det enda som skiljer dem från varandra är designen och priset. Sin vana trogen satsar Seat på en sportigare profil, både vad gäller designen och köregenskaperna, något som i alla fall jag uppskattar. Med ett batteripack på 12,8 kWh och en räckvidd på ren el som hamnar på drygt 50 km så är den klart i klass med bl.a. Volvo XC60.

Prestanda som räcker och blir över

Under huven hittar vi alltså samma teknik som i nya VW Golf GTE och Passat GTE, dvs den snåla fyrcylindrig 1,4 TSI-bensinmotorn på 150 hk till vilken man adderat en elmotor på 116 hk. Tillsammans ger de en systemeffekt på 245 hk och 400 Nm vridmoment. 0-100 km/h ska ta 7,5 sekunder och toppfarten är 25 km/h högre än Volvos, dvs 205 km/h om du någon gång skulle vilja åka snabbt på Autobahn.

Seat Tarraco FR e-Hybrid

Samma drivlina som VW Tiguan, Golf GTE och Passat GTE. (Foto: Håkan NIlsson)

Det är detaljerna som gör det

Tarraco FR bjuder också på några nyheter som t.ex. ett nytt infotainmentsystem med större display (9,2″). Kontrollerna för värme och ventilation är föredömligt placerad utanför pekskärmen. Förarmiljön känns genomtänkt och överskådlig.

ANNONS
Seat Tarraco FR e-Hybrid

Okomplicerat och logisk förarmiljö. (Foto: Håkan NIlsson)

Den utvändiga designen har förfinats ytterligare med bredare skärmbreddare, en sportigare bakspoiler och med speciella 19” FR-lättmetallfälgar. Som tillval finns maskinbearbetade 20″-fälgar. Den hellackerade exteriören förstärker bilens dynamik på samma sätt dom det ”handskrivna” Tarraco-emblemet.

Seat Tarraco FR e-Hybrid

LED-ljusrampen, de dubbla avgasrören och den nya designen av beteckningen är snygga detaljer. (Foto: Håkan NIlsson)

”Tarraco som laddhybrid illustrerar tydligt vårt engagemang för en mer hållbar mobilitet samtidigt som bilen bibehåller all den dynamik och körglädje som är så karakteristisk för en Seat. Tarraco kommer att vara en av endast ett fåtal laddhybriddrivna alternativ i SUV-segmentet, och vi tror den har stor potential”, säger Luca de Meo, styrelseordförande på Seat.

Till de nya tillvalen hör t.ex. ”Trailer Assist” som gör det betydligt enklare att manövrera ett släp. Det minskar risken för att stöta på problem när man ska parkera om man är lite ovan. Invändigt har Tarraco FR fått skålade sportstolar med elektrisk inställning och minnesfunktion (på förarsidan). De är klädda i en kombination av ett sportigt, neopren-liknande material som kompletteras av läder för extra komfort. På förarplats hittar vi aluminiumpedaler och en ny sportratt. Baksätet tillhör de rymligaste i klassen och är bekvämt även för mina 197 cm.

Seat Tarraco FR e-Hybrid

Så här ser det ut bakom mina 197 cm. Inte illa! (Foto: Håkan NIlsson)

Sammanfattning

Redan när den tyskbyggda Seat Tarraco lanserades i Tarragona 2018 kändes det som att de omåttligt populära Volvo XC60 och VW Tiguan hade fått en riktigt tuff konkurrent, men de svenska kunderna tvekade. Varför är en gåta. Kanske är det för att man är alldeles för fast i vanans makt, rädd för att gå sin egen väg och vara annorlunda än de flesta andra? Nej, nu är det hög tid för både privatpersoner och tjänstebilsförare att ta till sig de värden som Seat Tarraco FR e-Hybrid erbjuder, för det här är en av marknadens bästa laddhybrid-SUV under en halv miljon.

Teknisk specifikation & pris 

ANNONS

Motor: 1,4 liter 150 hk fyrcylindrig bensinmotor med turbo + elmotor
Max systemeffekt: 245 hk
Max effekt, elmotor: 116 hk
Vridmoment: 400 Nm
Växellåda: 6-växlad DSG
Prestanda, toppfart: 205 km/tim
Acceleration 0 – 100 km/tim: 7,5 s
Förbrukning, blandad körning WLTP: 1,9 l/100 km (uppmätt 2,4 l/100 km)
CO2-utsläpp, blandad körning WLTP: 42 g/km
Förbrukning elmotor, blandad körning WLTP: 16,6 kWh/100 km
Batterikapacitet: 11,5 kWh netto (12,8 kWh brutto)
Laddningstid AC 2,3 kW: 5 tim 40 min
Laddningstid AC 3,6 kW: 3 tim och 33 min
Räckvidd, WLTP: preliminärt upp till 50 km

Bagagevolym: 610 liter
Tjänstevikt: 1.942 kg
Maximalt tillåten släpvagnsvikt: 1.800 kg

Pris från: 449.900 kr (Komplett prislista här)

Läs mer om SEAT Tarraco FR här.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Håkan Nilsson
Håkan Nilsson

Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.

Håkan Nilsson
Håkan Nilsson

Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Bostadsmarknad och framtiden för köpare – enligt analytikern

Efter en turbulent period präglad av stigande räntor och sjunkande priser börjar Sveriges bostadsmarknad visa tecken på återhämtning. År 2022 präglades av en kraftig nedgång i både bostadsförsäljningar och priser, till stor del drivet av de ökande räntekostnaderna. Men nu, med signaler om stabilisering och potentiella räntesänkningar framöver, börjar marknaden långsamt hitta tillbaka. Frågan är: […]