SEAT Mii electric är en smart liten elbil som delar plattform med VW up! och Skoda Citigo iV. Med en räckvidd och ett lägre pris som borde locka även de som inte bara pendlar till jobbet utan vill ta sig en längre sväng, så har den redan blivit populär.

SEAT Mii electric
Baserad på samma plattform som VW up! och Skoda Citigo iV men sportigare och billigare. (Foto: SEAT)

Liten men naggande god

Med en längd på knappt 3,6 meter, en bredd på nästan 1,65 meter och en höjd på lite drygt 1,48 meter så finns det ändå gott om plats för långa ben. Med en hjulbas på drygt 2,42 meter så är den här lilla bilen ett under av utrymme så länge man inte behöver utnyttja baksätet eller göra större inköp på IKEA.

Men det är ju inte SEAT Mii electric heller avsedd för utan istället är syftet att erbjuda en smart, billig och miljövänlig bil med en räckvidd som klarar av det mesta man söker i en andrabil. Bagageutrymmet rymmer 250 liter med baksätet uppfällt och 923 liter med det nedfällt (60/40) och vill man ta med sig långa saker så går det att fälla ryggstödet på passagerarsätet. Smart!

SEAT Mii electric
Enkel men smart inredning. Med SEAT DriveMii appen får man tillgång till navigation, kördata etc. (Foto: SEAT)

 

Smart och enkel förarmiljö

Förarmiljön tillhandahåller allt man har rätt att kräva av en bil i den här klassen och det i en rätt snygg förpackning. Tydliga instrument som ger information om elförbrukning och återladdning till 60 Ah batteriet. Istället för en inbyggd navigation så finns istället en finurlig plats för iPhone eller Android smartphone ovanför värmereglagen så man kan utnyttja bl.a. Googles navigation. Laddar man ner SEAT DriveMii appen så får man tillgång till betydligt mer information som t.ex. kördata.

Räckvidden är 265 km om man kör smart 

Batteriets kapacitet är 36,8 kWh vilket kan förefalla rätt lite men genererar faktiskt 83 hk och ett vridmoment på 212 Nm. Det räcker till för en räckvidd på 265 km enligt WLTP och det är mer än t.ex. nya Honda E som dessutom är betydligt dyrare. Förutsättningen för att komma så långt är i och för sig att man kör i Eco+ läget då bilen levererar drygt 53 hk och ett vridmoment på 133 Nm samtidigt som luftkonditioneringen stängs av, men kör man kortare sträckor i stadstrafik borde detta inte vara ett problem.

ANNONS
ANNONS
SEAT Mii electric
Kanske ingen bil för längre resor, men om man vill så fixar SEAT Mii electric det också. (Foto: SEAT)

Laddningen kan antingen ske med en CCS kabel, Typ 2 kabel, Mode 3 kabel eller Mode 4 kabel. Det tar bara en timme att ladda upp till 80% av batteriet i en snabbladdare. Laddar man bilen hemma så rekommenderas en så kallad Wallbox på 7,2 kWh där man med Typ 2 kabel kan ladda från 0 till 80% på 4 timmar och 15 minuter.

SEAT Mii electric
En cool och prisvärd liten elbil som redan har blivit populär i Europa. (Foto: SEAT)

Tre års fri laddning med elavtal

Vill man istället ladda via ett vanligt jordat 230 V uttag så tar laddningen 12 timmar och 43 minuter. Värt att notera är att återladdningen under körning kan ställas in i fem olika steg och fungerar samband med inbromsning. Om man tecknar avtal med Skellefteå Kraft får man tre års fri laddning hemifrån. Ett schablonbelopp per månad, räknat på hemmaladdning för 1.350 mils körning per år i tre år, dras då direkt av från elräkningen.

Teknisk specifikation och pris

Motor: Elmotor på 83 hk och 212 Nm vridmoment
Prestanda: 0-100 km/h på 12,3 sekunder och toppfarten är 130 km/h
Batteri: 36,8 kWh. Laddtid i hushållsuttag ca. 12,5 tim och 80% på en timme i snabbladdare.
Bl. förbrukning enl. WLTP: 14,8 kWh/100 km
Teoretisk räckvidd: 260 km
Tjänstevikt: 1.235 kg

Pris från: 264.900 kr (innan miljöbonus-avdrag på 60.000 kr)

Läs mer om SEAT Mii electric.