Se upp: Audi Q4 e-tron – tuff utmanare! Audi fortsätter elektrifieringsoffensiven med två nya helt eldrivna modeller. Audi Q4 e-tron och Q4 Sportback e-tron lanseras i det snabbväxande segmentet med kompakta suvar och bjuder på upp till 51 mils räckvidd, generösa innerutrymmen och avancerad digital teknik.
Se upp: Audi Q4 e-tron blir en tuff utmanare
Mest läst i kategorin
Nästa steg i designspråket
Med Q4 e-tron och Q4 Sportback e-tron tar Audi nästa steg i designspråket för sina elbilar. De två kompakta suvarna är redan i produktion och linjerna känns igen från konceptbilarna som visades 2019. Proportionerna är kraftfulla med korta överhäng och stora hjul samtidigt som linjerna är dragna med precision över rena och reducerade ytor. Audi Q4 Sportback e-tron har en coupe-lik taklinje som avslutas i ett kraftfullt bakparti där spoilern är placerad långt ned på det tvådelade fönstret.
Q4 e-tron har ett cw-värde på 0,28 medan coupéformen i Sportback ger ett ännu lägre luftmotståndsvärde på 0,26. Båda modellerna kan utrustas med Matrix LED-strålkastare som ger ett maximalt ljus utan att blända andra trafikanter. Föraren kan dessutom skräddarsy det digitala dagsljuset och välja mellan fyra olika signaturer, en nyhet som Audi är först med. Utöver basversionen erbjuds även de exteriöra varianterna advanced och S line exteriör.
Innerutrymmen i klass med stora Audi e-tron
Trots det kompakta yttermåttet på 4,59 meter i längd har Q4 e-tron ett innerutrymme som motsvara den stora Audi e-tron som lanserades för ett par år sedan. Detta har möjliggjorts tack vare att den tekniska plattformen som redan från början är konstruerad enbart för eldrift och därmed saknar kardantunnel. Baksätet har gott om benutrymme och interiören bjuder på många förvaringsutrymmen på totalt 25 liter, inte minst ett praktiskt och ergonomiskt förvaringsfack för 1-litersflaskor i den övre delen av förardörren.
Bagageutrymmet rymmer också mer än vanligt i kompaktklassen och matchar snarare mellanklassen med sina 520 till 1.490 liter i Q4 e-tron och 535 till 1.460 liter i Sportback. Båda modellerna kan dra upp till 1.000 kg, quattro-versionerna upp till 1.200 kilo.
51 mils räckvidd och snabb laddning
Q4 40 e-tron har en räckvidd på upp till 51 mil (WLTP) på en laddning. Tack vare en maximal laddkapacitet på 125 kW tar det under ideala förhållanden 10 minuter att ladda batteriet för att köra 13 mil (WLTP). Via myAudi appen kan ägaren även aktivera laddningen hemma och förvärma klimatanläggningen via mobilen.
Interiör med AR-teknik och återvunna material
Interiören i Audi Q4 e-tron och Q4 Sportback e-tron är uppdaterad med två separat enheter och instrumentpanelen vänd mot föraren. Den är dessutom uppdelad i två skärmar. Nytt för Audi är också att man kan få dekorpanelen på passagerarsidan i ett nytt innovativt techmaterial som till stor del är återvunnet och erbjuds strax efter lanseringen.
Även i sportiga S line interiören kan man välja en sätesklädsel som består av återvunnen polyester, där varje säte tillverkats av 26 stycken 1,5-liters PET flaskor. Multifunktionsratten är helt ny med touchytor i svart panel som ger en mjuk haptisk återkoppling när de trycks ned. Infotainment och navigationssystemet regleras framförallt via den mittplacerade MMI pekskärmen på 10,1”, som även kommer att finnas i 11,6” mot slutet av året. Utöver detta finns även naturlig röststyrning.
Som tillval kan Audi Q4 e-tron och Q4 Sportback e-tron utrustas med en head-up display med ”förstärkt verklighet” (AR-augmented reality). Informationen från assistanssystemen och navigationssymbolerna projiceras då ovanpå den verkliga miljön, på ca 10 meters avstånd som gör det enkelt för föraren att följa vägvisningen.
Helt digital och uppkopplad med musik från Sonos sound
Q4 e-tron erbjuder ett infotainmentpaket i tre nivåer – MMI, MMI plus och MMI pro. Olika funktioner är tillgängliga beroende på konfigurationsnivå, däribland head-up display med AR-teknik och Audi virtual cockpit plus. Bland tillvalen finns även onlinetjänsterna Audi connect, inklusive den intelligenta e-tron ruttplaneraren som räknar ut den optimala rutten anpassat till laddinfrastrukturen. För en ljudmässig premiumupplevelse har Audi startat ett nytt samarbete välkända Sonos sound system som ”kombinerar lifestyle, teknik och design i en ny dimension”, enligt pressreleasen.
Batteri och framdrivning – för citypendling eller långresor
Båda modellerna erbjuds i flera varianter för olika kundbehov. Instegsvarianten Q4 35 e-tron har ett batteri med nettokapacitet på 52 kWh (55 kWh brutto), medan Q4 40 e-tron och Q4 50 e-tron quattro har ett större batteri på 77 kWh netto (82 kWh brutto).
Q4 35 e-tron och Q4 40 e-tron är bakhjulsdrivna med effekter på 170 hk (125 kW) respektive 204 hk (150 kW). Toppmodellen Q4 50 e-tron quattro är dessutom försedd med två elmotorer för elektrisk fyrhjulsdrift som totalt ger en maxeffekt på 299 hk (220 kW) – tillräckligt för att göra 0 till 100 km/h på 6,2 sekunder med en topphastighet på 180 km/h.
För att minimera förbrukningen aktiveras den främre motorn primärt vid gaspådrag eller vid behov av bättre fäste på halt underlag eller vid kurvtagning. En annan viktig energibesparande funktion är rekuperations-systemet som tar hänsyn till navigations- och topografiska data.
Skapad även för det nordiska klimatet
Q4 40 och 50 e-tron har värmepump som standard som bl.a. använder överskottsvärmen från högvoltsbatteriet för att temperera interiören, vilket även bidrar till att sänka förbrukningen, speciellt på längre resor. Audi Q4 35 e-tron kan utrustas med värmepump som tillval.
Laddas med upp till 125 kW.
De två eldrivna suvarna kan laddas med olika hastighet beroende på batteristorlek. Audi 35 e-tron kan laddas med upp till 7.4 kW via AC-laddning och upp till 100 kW med HPC-laddning (high-power charging). Audi 40 och 50 e-tron som har det större batteriet kan laddas med upp till 11 kW via AC och upp till 125 kW med HPC.
Genom ett enda laddkort ger Audi e-tron Charging Service access till ca 210,000 publika laddpunkter i 26 länder i Europa, varav 4,400 är supersnabbladdare (HPC) (April 2021). Under det första året är månadsavgiften i transit-abonnemanget dessutom kostnadsfri för Q4 e-tron. Förutom enkel access till många laddpunkter ger det fördelar hos IONITY med reducerat pris på för närvarande 3,30 kr per kWh. I Sverige kan kortet dessutom användas hos Bee och Eon.
Chassi och förarassistanssystem intelligent sammanlänkade
Högvoltsbatteriet är centralt placerat mellan axlarna och ger en låg tyngdpunkt och balanserad viktfördelning. Reglersystemet för drivningen och chassit är tätt sammanlänkade för att göra körningen av elsuvarna både säker, sportig och komfortabel. Sportchassi finns som tillval och sänker karossen med 15 millimeter (standard i S line).
Dessutom gör tillvalet Audi drive select att kunden kan välja sin egen körprofil och väljs progressiv styrning blir känslan mer direkt ju mer styrvinkeln ökar. Chassi med dämparreglering finns som tillval till alla versioner och förstärker körupplevelsen ännu mer. Fälgstorleken varierar från 19 till 21 tum varav flera med sluten aero-design för att optimera luftflödet och sänka förbrukningen.
Bilarna har flera assistanssystem som standard, bl.a. prediktiv effektivitetsassistent som hjälper till att skapa en förutseende körstil som optimerar energiförbrukningen. Tillvalssystemen är samlade i paket, bl.a. den adaptiva körassistenten som hjälper till att hålla bilen i körfältet och på avstånd till framförvarande bil över hela hastighetsområdet. Omgivningskamerorna är till extra hjälp i stadstrafik och vid parkering.
Fokus på hållbarhet: Q4 e-tron tillverkas klimatneutralt i Zwickau
Audi har en helhetssyn för ansvarsfullt och hållbart agerande som även inkluderar leverantörer. Sedan 2017 ställer Audi krav på sina leverantörer via en hållbarhetsrating för att säkerställa resursbesparande produktionsprocesser och att de följer sociala standards. Audi Q4 e-tron och Q4 Sportback e-tron tillverkas klimatneutralt i Zwickau. Anläggningen använder enbart förnybar el och leverantörerna av battericellerna har krav på att endast använda grön el i tillverkningsprocessen. De utsläpp som för närvarande inte kan undvikas kompenseras via klimatskyddsprojekt som är certifierade av TÜV och möter de strikta kraven från Gold Standard Foundation.
Försäljningsstarten har kommit igång och marknadsintroduktion är i juni
Audi Q4 e-tron har redan börjat säljas och lanseras hos de svenska Audi-återförsäljarna i juni med de första kundleveranserna strax därefter. Q4 Sportback e-tron lanseras efter sommaren.
Pris ca: (exklusive klimatbonus på för närvarande 70.000 kr)
Q4 35 e-tron (170 hk/125kW): från ca 475 000 kr
Q4 40 e-tron Proline (204 hk/150 kW): från ca 564 700 kr
Q4 50 e-tron quattro Proline advanced (299 hk/220 kW): från ca 641 900 kr
Pristillägg Q4 Sportback e-tron ca 22.700 kr.
Räckvidd enligt WLTP med svensk standardutrustning.
Audi Q4 35 e-tron: 19.1–17.0 kWh/100 km. Räckvidd upp till 338 km.
Audi Q4 Sportback 35 e-tron: 18.6–16.6 kWh/100 km
Audi Q4 40 e-tron: 19.3–17.3 kWh/100 km. Räckvidd upp till 511 km.
Audi Q4 50 e-tron quattro: 19.9 –17.9 kWh/100 km. Räckvidd upp till 488 km
Sportback 50 e-tron quattro: 20.9 –17.6 kWh/100 km.
I standardutrustningen ingår bl.a.
- 19‘‘ aluminiumfälgar
- Parkeringssensorer bak
- Farthållare
- Ratt med plan övre & undre del, touchytor och paddlar
- Audi sound system (8 högtalare, inkl subwoofer) och digital radio
- Komfortmittarmstöd fram
- Takrails i aluminium, Glanspaket
- Mode 3 laddkabel
Audi Q4 e-tron 40 är standardutrustad med Proline som inkluderar:
- Elmanövrerad baklucka
- Parkeringssensorer fram
- Smartphone interface (Apple Carplay Wireless & Android Auto)
- Audi phone box (trådlös mobilladdning), 2 extra USB-C portar
- Värmepump, Laddsystem compact
- Dragkroksförberedelse, Strålkastarspolning
Audi Q4 e-tron 50 quattro Proline Advanced är utöver ovanstående även utrustad med:
- Sportsäten med 4-vägs elektriskt justerbara svankstöd
- Interiör med aluminiumlook och blanksvarta accentytor
- Advanced exteriör med kontrastlackering och grafitgrå fälgar i 5-W-ekrad aerodesign
- Automatiskt avbländande innerbackspegel
- Automatiskt avbländande och elinfällbara ytterbackspeglar med projektionsbelysning
Vår test av Audi e-tron Sportback
Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.
Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.