Dagens PS

Se när bilen för 1,5 miljarder kör så det ryker

Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé
Mercedes-Benz 300 SLR är den dyraste bilen som någonsin sålts. (Foto: Youtube/Kidston Productions)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 16 okt. 2023Publicerad: 13 maj 2023

Världens dyraste bil någonsin såld, Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé, gick under klubban i maj förra året för hisnande 1,5 miljarder kronor. Nu har det släppts en video på den magiska bilen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det var under en auktion på Mercedes-Benz-muséet förra året som bilen såldes till förmån för en fond som Mercedes-Benz har startat.

Fonden ska ge talangfulla individer med ekonomiska begränsningar möjlighet att även dem frodas, precis som fallet var med två av Mercedes-Benz grundare – Wilhelm Maybach och Gottlieb Daimler.

Mercedes 300 SLR

300 SLR vägde 998 kilogram, hade runt 300 hästkrafter och en toppfart på över 300 km/h. (Foto: Mercedes)

En tvättäkta bit historia

Utöver att den dyraste bilen som någonsin sålts, är Uhlenhaut Coupé även det åttonde dyraste objektet som någonsin sålts.

I övrigt består tio-i-topp-listan av målningar, båtar, och smycken.

ANNONS

Senaste nytt

Ovanligare än en flygande gris

Totalt finns det två Uhlenhaut Coupé i världen och fram till i maj förra året ägdes alltså båda av Mercedes-Benz.

ANNONS

Nu har de sålt den ena, men köparen var tvungen att skriva på ett kontrakt där vederbörande lovade att bilen ska visas upp och synas, inte minst när Mercedes vill ha 300 SLR till olika evenemang.

300 SLR har en rik historia

Mercedes-Benz Classic har i uppdrag att förvalta det tyska märkets fordonssamling.

Just arvet är en viktig faktor, varför Mercedes museum – som är huvudkontoret för Classic-avdelningen – har många anställda vars jobb är att ta hand om bilarna.

Ett rörande ögonblick

I videon nedan, som alltså är ett avsked av den 300 SLR som såldes, är mannen vars jobb det var att ta hand om bilen med.

Det är uppenbarligen ett känslosamt ögonblick, då mannen i fråga börjar gråta.

I videon nedan ser ni när bilen körs hårt och den allmänna inställningen som biltillverkare verkar ha när det gäller sina gamla fordonssamlingar är att de i första hand är fordon som måste rastas ordentligt då och då.

ANNONS

Läs även: Så såldes bilvärldens Mona Lisa – 300 SLR
Läs även:
“I fjol sålde vi klassiska bilar för 9,7 miljarder kronor
Läs även:
Provkörning av Porsche 959 – en av historiens viktigaste bilar
Läs även: Provkörning av BMW M1 – tog upp kampen mot Lamborghini

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS