Dagens PS

”I fjol sålde vi klassiska bilar för 9,7 miljarder kronor"

RM Sotheby's
Vi intervjuade Thatcher Keast på plats i Florida. (Foto: Andreas Bergman)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 08 apr. 2023Publicerad: 08 apr. 2023

Att auktionera ut bilar är ingen enkel match. RM Sotheby’s är ett av världens främsta auktionsverk och bestämde oss för att ge oss in bakom kulisserna på plats i Florida, USA.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det var i samband med Amelia Island Concours d’Elegance som vi gavs möjlighet att intervjua Thatcher Keast, som har ett övergripande ansvar för auktioner och bilar.

RM Sotheby’s-auktionen som äger rum på Amelia Island är den sista efter 24 år, och auktionshuset ska nu hitta en ny plats.

MISSA INTE: Vår podd om bilar – Dragläget – avsnitt 18 

Huvudnumret för auktionen var denna 1959 års Ferrari 250 GT California Spyder. (Foto: Marcus Berggren)

Först lite bakgrund

RM och Sotheby’s slog ihop sina påsar 2015. Sotheby’s är världens äldsta auktionsverk medan RM är specialister på klassiska bilar.

Det var exempelvis RM Sotheby’s som fick förmånen att hålla i auktionen där världens dyraste bil någonsin såldes – en Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé – som gick för hisnande 1,5 miljarder kronor.

ANNONS

Senaste nytt

Relationer, relationer, relationer

ANNONS

RM Sotheby’s är egentligen öppna för alla fordon, men varje enskild auktion har olika teman. Under året anordnar auktionsverket 12 stycken olika auktioner, beroende på hur man räknar.

Vissa av auktionerna hålls bakom helt stängda dörrar.

Den mest kända är den som pågår under Monterey Car Week, som Thatcher kallar för ”RM’s Superbowl”. På en andraplats kommer Amelia Island, vilket är den auktion som vi gästade.

För att få sälja sitt motorhistoriska ögongodis på en RM Sotheby’s-auktion krävs det att man ”ansöker” om möjligheten. Därefter blir man kontaktad av RM Sotheby’s som vill lära sig allt om sina objekt.

”Historiken är nästan alltid viktigare än bilen” får vi förklarat för oss. Bilar måste inte kosta miljontals dollar för att plats hos RM, något en 1960 års Autobianchi Bianchina Special Cabriolet visar.

Huvudnumret för auktionen var en 1959 års Ferrari 250 GT LWB California som tävlades av en 18-åring på den tiden det begav sig.

”Vi känner många av våra kunder personligen” förklarar Thatcher. ”De litar på oss, varför de gärna vill att vi säljer deras bilar. Målsättningen är att kunderna tjänar så mycket pengar som möjligt”.

Det fanns en rad andra auktionshus på plats under helgen i Florida, däribland Gooding & Company, Broad Arrow Auctions, som – likt RM Sotheby’s – slåss om att få rätt kunder till rätt bilar.

ANNONS

Denna Pagani Zonda R gick för motsvarande 56 miljoner kronor. (Foto: Marcus Berggren)

Den röda tråden

Varje enskild auktion har ett separat tema som i mångt och mycket baseras på vilken auktion det rör sig om.

I Amelia Island är europeiska sportbilar från 60-talet heta, medan det inte är en lämplig arena för muskelbilar.

”Våra auktioner äger rum där bilarna faktiskt bor” berättar Thatcher. ”Det är en fråga om att hitta en plats och ett sammanhang där vi är välkomna”. På sätt och vis är RM Sotheby’s bilauktioner en cirkus.

”Allt ni kan se ägs av oss, förutom bilarna”. Det innebär att alla tält, med golv, skärmar, reception, elektronisk och till och med toaletter ägs av företaget själva. 

I fallet Amelia Island var plätten där auktionen höll hus bara ett tomt fält. Totalt har RM Sotheby’s 21 stycken lastbilar fyllda med grejer.

Utöver den logistiska mardrömmen – som i mångt och mycket kretsar kring att få alla bilar på plats – är den inte bara en fråga om att välja en plats och datum. Alla bilar måste hittas också.

ANNONS

Duesenberg Model J ‘Disappearing Top’ Convertible Coupe by Murphy från 1931 gick för motsvarande 45 miljoner kronor. (Foto: Marcus Berggren)

En utdragen process

Totalt skulle 103 objekt gå under klubban i Florida under Amelia Island. Dessa objekt måste väljas ut med omsorg, inte minst för att matcha den geografiska platsen, men även för att säkerställa att alla kunder – nya som gamla – är nöjda.

Det är dessutom inte bara amerikaner som gästar företagets USA-auktioner, utan alla tillställningar är av bestämt internationell natur. I snitt kan man räkna med att det dyker upp intressenter från mellan 30 och 50 länder.

Auktionerna erbjuder inte bara bilar, utan även motorcyklar och diverse minnesanteckningar.

Konsten att köpa grisen i säcken

RM Sotheby’s bedriver en verksamhet som i hög grad kretsar kring att vara transparent.

Auktionsspecialisterna har i uppdrag att ta reda på allt som rör bilarna som ska auktioneras ut och på plats får man gå runt bland bilarna, klämma och känna, samt så ges man möjligheten att begära ut dokumentationen rörande bilarna från arkivet som finns på plats.

ANNONS

”Det skickas in ungefär 100 bilar i veckan till oss”. Förklarar Thatcher. ”Det vi vill veta är var bilen befinner sig, och varenda liten detalj”.

Det är sällan som provkörningar är möjliga, något som gör att man på sätt och vis köper grisen i säcken.

Av den anledningen är det mycket viktigt att man som potentiell köpare redan vet allt om bilen i fråga, inte minst när det handlar om att köpa något som kostar hundratals miljoner kronor.

RM Sotheby's

RM Sotheby’s får in upp till 100 bilar i veckan som kunder vill sälja. (Foto: Marcus Berggren)

Vad är hett just nu?

I dagsläget ökar förkrigsbilar rejält i värde, en trend som enligt RM Sotheby’s varit oväntad.

Ett exempel är Duesenbergs – de senaste 5-6 stycken som auktionerats ut har gått för långt över reservationspriset.

Annars är det så kallade youngtimers – moderna klassiker – bilar som är ungefär 15 till 40 år gamla beroende på vem man frågar. De kallas även för “youngtimers”. 

ANNONS

RM Sotheby’s hade en auktion i Miami, Florida förra året som fokuserade uteslutande på just den sortens bilar. ”Moderna klassiker ökar markant i värde vilket är en trend vi ser kommer att fortsätta”.

I Miami gick en 1988 års Mercedes-Benz 560 SEC AMG 6.0 för hisnande 720 000 amerikanska dollar, när reservationspriset var blott 250 000 dollar.

Det är 80- och 90-talister som drömde om bilarna som små, alternativt har någon nostalgisk koppling. Nu när de kommit upp i ålder har de helt plötsligt en hel del pengar att bränna på bilar.

Vissa trender går att förutspå, medan andra nästan kommer som en blixt från klar himmel.

RM Sotheby's

Denna Mercedes-Benz 560 SEC AMG från 1987 är ett exempel på en modern klassiker. (Foto: RM Sotheby’s)

RM Sotheby’s har mycket på gång

I pipen för RM Sotheby’s är Villa Erba som äger rum i samband med Villa d’Este vid Comosjön, följt av en Le Mans-auktion i samband med årets upplaga av 24-timmars Le Mans som i år fyller 100 år.

Därtill följer auktionen i Monterey och sedan i St. Moritz.

ANNONS

Totalt sålde RM Sotheby’s bilar och bilrelaterade prylar för motsvarande 9,7 miljarder kronor under förra året. Att marknaden för klassiska bilar är lukrativ råder det inget tvivel om.

Nästa auktion som äger rum är Villa Erba-auktionen vid Comosjön i Italien den 20 maj.

RM Sotheby's

Varje auktion har ett visst tema, allt för att matcha de kunder som väntas dyka upp. (Foto: Marcus Berggren)

Läs även: Ferrari för 200 miljoner – tävlades av 18-åring nattetid
Läs även:
Två av historiens mest anrika bilar
Läs även: De fem bästa sommarbilarna på auktion just nu
Läs även: En svensk Mercedes-Benz 540K med magisk historia
Läs även: Parkerad i 32 år – 1 av 27 Jaguar XJR-15 till salu

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS