Dagens PS

Hybridbilen – lika miljövänlig som elbilen?

elbilar
Det syns allt fler elbilar på våra vägar men suget verkar ha dämpats på sistone. (Foto: Tesla)
Johan Augustin
Johan Augustin
Uppdaterad: 13 dec. 2023Publicerad: 13 dec. 2023

Är elbilen verkligen mer hållbar än bilen med förbränningsmotor? Debatten går het, och i slutändan tycks racet om miljön faktiskt ganska jämnt.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Allt medan bilbolagen storsatsar på nya elbilsmodeller för att hänga med i det knivskarpa racet om kunderna har det kommit mycket kritik från olika håll. 

Med brytningen av sällsynta jordartsmetaller till batterier som ingen på riktigt verkar veta hur de ska tas om hand när de är uttjänta. 

Stora tunga batterier skapar även de stora initiala utsläpp som måste tas med i beräkningen i hur mycket en bil släpper ut. 

När kunderna har räckviddsångest vill de dessutom ha allt större elbilar, helst suvar, men dessa tunga bilar sliter hårdare på däcken och är farligare både för miljön och omgivningen.

Elbilshajpen har lagts sig

Samtidigt har den tidigare hajpen lagts sig i takt med att problemen kring elbilarna har tornat upp sig. Många biltillverkare har redan bromsat sina elbilsplaner i takt med att efterfrågan på sina håll har dämpats. 

Hur var det då med utsläppen – är det elbilen eller fossilbilen som blir klimatneutral först? Eller är det kanske till och med den lite bortglömda hybridbilen som är vinnaren?

Det reder den tyska ingenjörernas branschorganisation VDI ut i en färsk undersökning där forskarna använt en rad mellanstora bilar som till exempel Volkswagen Golf i testerna. 

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Elbilar vinner klimatracet – men knappt

Rapportens slutsats är att elbilarna är de som blir klimatneutrala först. Men det med en hårsmån.

Faktum är att laddhybriderna är så tätt inpå de rena elbilarna att det bara skiljer 2,4 procent i CO2-utsläpp mellan bilarna.

Räknar du på en livstid på 20 000 mil säger rapporten att en Volkswagen ID.3 släpper ut 24,2 ton CO2 medan en laddhybrid under samma körsträcka, bara släpper ut minimala 0,6 ton mer.

Olika typer av el

Studien har dessutom räknat på olika typer av el.

Om elen till elbilarna kommer från smutsiga fossila källor är brytpunkten mot en fossilbil vid 16 000 mil. Om elen istället är en mix från olika energikällor, spöar elbilen fossilbilen redan vid 9 000 mil. 

Om källorna däremot kommer från helt gröna källor rullar elbilen ut som vinnare efter 6 500 mil, enligt Allt om Elbil.

ANNONS

“Resultatet visar att vi har ett stort behov av åtgärder på många områden. Ur ett klimatperspektiv understryks behovet av att använda gröna energikällor för produktion och drift av bilar”, säger VDI:s ordförande Lutz Eckstein.

Maximal elkörning

Laddhybridernas styrka ligger i mixen av bränslen.

Men för att ha en chans i jämförelsen med elbilen, måste den köras smart. Körning på el måste prioriteras och de måste laddas elektriskt och regelbundet för att maximera nyttjande och minimera åldrande.

Forskarna efterlyser också generellt fler elbilar anpassade till städerna. I dagens räckviddsjakt tenderar elbilarna bli allt mer nedtyngda av batterier som betydligt påverkar bilarnas klimatpåverkan negativt.

Målet med framtidens elbilar måste vara att ha små batterier och låg vikt för att minimera klimatpåverkan – en nästintill 180-granders sväng mot riktningen på dagens utveckling.

Läs även:

Elbilarnas charmtroll slutar säljas i Europa – Dagens PS

ANNONS

Ford halverar produktionen av helelektrisk pickup – Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS