Dagens PS

Så ska ny mjukvara göra livet med elbil enklare

BMW i4 Tesla antalet laddare elbil mjukvara
Mjukvara är en viktig del av att ladda snabbt. (Foto: Andreas Bergman)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 24 juli 2023Publicerad: 24 juli 2023

Mjukvara har sedan ett antal år tillbaka spelat en allt större roll för moderna bilar. När det gäller elektrifiering är det extra viktigt för att optimera räckvidd och laddning.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Ett viktigt samtalsämne för elbilar är laddningstider, något som kan optimeras med hjälp av mjukvara.

Algoritmer visar vägen

Brittiska företaget WAE Technologies säger sig ha utvecklat en ny mjukvara – kallad Elysia – som kan öka laddningshastigheten med upp till 25 procent.

Det kan spara enorma mängder tid i det långa loppet, inte minst om man är ute och kör långt med sin elbil.

Kia EV6 GT mjukvara
Att reducera laddtider gör elbilslivet enklare för alla. (Foto: Gustaf Gripenlöf)
ANNONS

Senaste nytt

Låser upp prestanda

Mjukvaran använder sig av en ”intelligent laddningsalgoritm” för att låsa upp mer prestanda från elbilsbatterier.

Enligt WAE Technologies innebär inte detta bara reducerade laddningstider, utan även att batteriets livslängd ökar med upp till 30 procent.

ANNONS

Snabbladdning är inte nödvändigtvis normen

Många elbilskonsumenter är inte fullt medvetna om alla olika parametrar som man måste ta hänsyn till när man köper en elbil.

Hur snabbt en elbil kan ladda är ett exempel, och det är en siffra som skiljer sig enormt från bil till bil.

Medan en MG ZS EV kan ladda max 75 kW kan exempelvis en Lotus Eletre ladda upp till 350 kW.

Lotus Eletre mjukvara
Lotus Eletre kan ladda upp till hela 350 kW. (Foto: Lotus)

Mjukvara sparar dyrbar tid

I fallet MG ZS EV tar det 37 minuter att ladda från 10 till 80 procent (27 till 212 kilometer), medan det i en Lotus Eletre tar 20 minuter att komma från 50 till 396 kilometer.

Med den nya mjukvaran – Elysia – hade det i stället tagit 28 minuter för MG ZS EV och 15 minuter för Lotus Eletre.

ANNONS

”Genom att reducera tiden man tillbringar vid en snabbladdare medupp till 10 minuter för en typisk elbil, gör Elysia att fler bilar kan snabbladdas dagligen.”

Det räcker med att gästa en snabbladdare när det är kö för att inse fördelarna med det – en smidigare ägarupplevelse och gladare bilister.

Läs även: Äntligen – EU kräver kortbetalning vid elbilsladdare

Läs även: Provkörning av Lotus Eletre – bilen grundaren alltid drömt om

Läs även: Därför har Tesla stängt av MG från sina laddare

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS