Så mycket tjänar bilvärldens makthavare – nya vd:ns lön under luppen. En inblick i de svindlande siffrorna som styr branschen.
Så mycket tjänar bilvärldens makthavare


Mest läst i kategorin
Med utmaningar som fallande vinster och vikande försäljning framför sig, har det nu avslöjats hur mycket den nye chefen kan komma att tjäna. Siffrorna visar en betydande ersättning, men hur den står sig i jämförelse med branschens giganter kan förvåna många, skriver Carscoops.
Ny vd får mångmiljonlön – men når inte forna höjder
Den nya vd:n för Stellantis, Antonio Filosa, kan under sitt första år som vd tjäna upp till motsvarande 106 miljoner svenska kronor. Detta är en ansenlig summa, men den bleknar i jämförelse med den tidigare vd:n Carlos Tavares inkomster.
Tavares tjänade cirka 425 miljoner kronor under 2023 och 254 miljoner kronor under 2024. Han ska också, enligt Auto News, få ut ytterligare 425 miljoner kronor efter sin avgång, inklusive uppskjuten ersättning.

Filosas grundlön för det kommande året är satt till 19 miljoner kronor. Utöver detta kan han vara berättigad till upp till 400 procent av sin grundlön i kortsiktiga incitament under det första året. Denna siffra kan stiga till 500 procent för perioden 2025-2026 och upp till 780 procent under kommande år.
Dessutom kan han erhålla en kontantutbetalning på 12,7 miljoner kronor tills han är berättigad till långsiktiga incitament 2028, samt skatteutjämning för att kompensera för beskattning i andra länder, inklusive 10,3 miljoner kronor per år fram till slutet av 2026 som en del av hans nuvarande kontrakt.

Han blir Stellantis nye vd: “Min stora ära”
Biljätten Stellantis har utsett ny vd – han tillträder 23 juni och efterträder Carlos Tavares som gjorde hastig sorti i december. Antonio Filosa, för
Filosas lön i jämförelse med branschkollegor
Även om Filosas potentiella inkomster är höga, ligger de efter vad cheferna för General Motors och Ford tjänar. Mary Barra, vd för General Motors, fick en total ersättning värd 313 miljoner kronor förra året, medan Ford-chefen Jim Farley erhöll 264 miljoner kronor.
I Europa är lönerna mer jämförbara med Filosas. Volkswagens vd Oliver Blume fick cirka 125 miljoner kronor förra året, och Renaults vd Luca de Meo tjänade ungefär 66 miljoner kronor.
Akio Toyoda, styrelseordförande för Toyota, fick runt 106 miljoner kronor, och Hyundais vd Euison Chung tjänade cirka 93 miljoner kronor.

Teknik från USA kan ligga bakom alla nya folkbilar
Ett oväntat samarbete kan komma att påverka framtiden för en av världens största biltillverkare. En ny plattform från ett amerikanskt elbilsföretag lyfts
En erfaren ledare tar över i utmanande tider
Filosa, född i Neapel 1973, har en 25-årig karriär inom bilindustrin. Han började på Fiat 1999 och har successivt arbetat sig uppåt. Efter sammanslagningen med PSA 2021 behöll han sin roll som operativ chef för Sydamerika vid Fiat Chrysler Automobiles (FCA) och ledde Jeeps expansion i Brasilien.
Mellan november 2023 och februari 2025 var han vd för Jeep, med fokus på att öka försäljningen och stärka varumärkets närvaro i Europa. I december 2024 befordrades han till operativ chef för Nord- och Sydamerika samt chef för kvalitet.
Filosa tar över ledarskapet i en tuff tid för Stellantis, med en vinstminskning på 70 procent under 2024. Enligt Bloomberg har Filosa tidigare betonat att den amerikanska detaljhandelsmarknaden är deras huvudprioritet i arbetet med att vända företagets vikande globala försäljning.
John Elkann, verkställande ordförande för Stellantis, har arbetat nära Filosa under de senaste sex månaderna och har imponerats av hans ledarskap, särskilt under en tid av ”exempellösa utmaningar”. Filosa tillträder officiellt den 23 juni och kommer då att presentera ett nytt ledningsteam för Stellantis.

Superbilliga elbilen på väg till Sverige
En uppstickare på elbilsmarknaden förbereder för bredare lansering i Europa, och nu har det kommit nya uppgifter om när den kan tänkas nå Sverige. Märket
Missa inte:
Bankomat AB:s brister förvånar professor – ger kontantproblem. News 55
OECD varnar: Svensk ekonomi hotas av växande risker. E55
Bilfabriker i Europa ställs om till vapenproduktion. Realtid

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.