Tyska ADAC, Europas största bilägarorganisation, har gjort ett test av 70 elbilar för att utvärdera olika elbilars förbrukning. Nedan följer resultatet för elbilarna.
Så mycket drar elbilarna egentligen: 70 bilar testade
Mest läst i kategorin
De mest effektiva elbilarna är egentligen de som är minst med små batterier, då varje enskild kWh genererar längst räckvidd. Den absoluta räckvidden är emellertid desto kortare.
Stora elbilar med stora batterier har i många fall väldigt lång räckvidd, men deras effektivitetsnivå är oftast väldigt låg.
Vinnare och förlorare
Bland bilarna med lägst förbrukning finner man bakhjulsdrivna varianten av Hyundai Ioniq 6 med 77 kWh-batteriet. Även utgående Hyundai Kona Electric och Tesla Model 3 ligger i topp.
Längst ner på listan finns Volvo XC40 Recharge – förra generationen – samt familjebussar som Citroën e-Spacetourer och Mercedes EQV 300.
Bland bilarna med högst avvikelse mellan förbrukning på motorväg och WLTP-siffran finns Volkswagen ID.4 GTX (46,99 procent) Därefter finns Aiways U5 (45,29 procent) och Cupra Born (36,77 procent).
Bilarna med minst avvikelse är Volvo C40 Recharge, BMW iX 50 och Porsche Taycan 4S, som är den enda bilen i testet som kommer längre än den angivna räckvidden.
Senaste nytt
Elbilarna som drar minst
ADAC:s förbrukningssiffra kommer från motorvägskörning i 100 km/h, vilket även gäller WLTP-förbrukingen.
Vi har plockat bort bilarna som inte saluförs på den svenska marknaden. Hur testet genomförs går att läsa om här.
Bil | ADAC:s förbruking (kWh/100km) | WLTP-förbruking (kWh/100km) | Avvikelse |
Hyundai Ioniq 6 | 15,5 | 14,3 | 8,39% |
Hyundai Kona Electric | 16,7 | 14,7 | 13,61% |
Tesla Model 3 | 16,8 | 14,4 | 16,67% |
Fiat 500e Cabrio | 17,4 | 14,7 | 13,61% |
Mini Cooper SE | 17,6 | 14,8-16,8 | – |
Kia Niro EV | 17,9 | 16,2 | 10,49% |
Dacia Spring | 17,9 | 13,9 | 28,78% |
Hyundai Ioniq 5 2WD | 18,2 | 17 | 7,06% |
Kia EV6 (58 kWh) | 18,2 | 16,6 | 9,64% |
Polestar 2 LR SM | 18,5 | 17,1 | 8,19% |
Kia EV6 (77,4 kWh) | 18,6 | 16,5 | 12,73% |
Peugeot e-208 | 18,7 | 17,6 | 6,25% |
Kia e-Soul (64 kWh) | 18,8 | 15,7 | 19,75% |
Opel Corsa-e | 18,8 | 15,6 | 20,51% |
Renault Zoe (52 kWh) | 19 | 17,7 | 7,34% |
Renault Megane E-Tech (60kWh) | 19,2 | 16,1 | 19,25% |
Volvo C40 SM | 19,2 | 18,7 | 2,67% |
Citroën ë-C4 | 19,3 | 15,3 | 26,14% |
Volkswagen ID.3 | 19,3 | 16,1 | 19,88% |
Hyundai Ioniq 5 (AWD) | 19,4 | 17,9 | 8,38% |
BMW i4 eDrive40 | 19,5 | 16,1 | 21,12% |
Škoda Enyaq Coupé RS iV | 19,5 | 17,2 | 13,37% |
BYD Atto 3 | 19,7 | 15,6 | 26,28% |
MG5 Electric | 19,7 | 17,9 | 10,06% |
Ora 400 | 20 | 16,5 | 21,21% |
Subaru Solterra | 20 | 17,9 | 11,73% |
Mercedes-Benz EQE 350+ | 20 | 16,5 | 21,21% |
Peugeot e-2008 | 20,2 | 17,8 | 13,48% |
Opel Mokka-e | 20,3 | 17,4 | 16,67% |
Audi Q4 Sportback 40 | 20,4 | 17,5 | 16,57% |
BMW iX 50 | 20,4 | 20 | 2,00% |
Nio ET7 (100 kWh) | 20,4 | 19 | 7,37% |
DS 3 Crossback E-Tense | 20,5 | 17,6 | 16,48% |
Honda e | 20,5 | 17,8 | 15,17% |
Volkswagen ID.5 | 20,7 | 16,3 | 26,99% |
MG ZS EV | 20,7 | 18,6 | 11,29% |
Mazda MX-30 | 21 | 17,9 | 17,32% |
Mercedes EQB 350 4MATIC | 21,1 | 18,2 | 15,93% |
BMW iX3 | 21,2 | 18,9 | 12,17% |
Cupra Born (58 kWh) | 21,2 | 15,5 | 36,77% |
Tesla Model Y | 21,2 | 16,9 | 25,44% |
Nissan Ariya (63 kWh) | 21,3 | 17,6 | 21,02% |
Mercedes EQS 450+ | 21,5 | 16,8 | 27,98% |
Mercedes EQA 250 | 21,6 | 17,9 | 20,67% |
Ford Mustang Mach-E | 21,7 | 16,5 | 31,52% |
Škoda Enyaq iV 80 | 21,9 | 16,7 | 31,14% |
BMW i7 | 22 | 18,5 | 18,92% |
Nissan Leaf (40 kWh) | 22,1 | 20,6 | 7,28% |
Polestar 2 LR DM | 22,3 | 19,3 | 15,54% |
MG Marvel R | 22,8 | 20,9 | 9,09% |
Volkswagen ID.4 (77 kWh) | 22,8 | 17,7 | 28,81% |
Porsche Taycan Sport Turismo GTS | 23,2 | 20,9 | 11,00% |
Mercedes EQS 580 | 23,3 | 18 | 29,44% |
Volkswagen ID. Buzz | 23,3 | 20,6 | 13,11% |
Porsche Taycan 4S | 23,6 | 26,2 | -9,92% |
Opel Combo e-Life | 23,7 | 19,3 | 22,80% |
Nio EL7 | 23,9 | 21,6 | 10,65% |
Audi e-tron Sportback 55 | 24,4 | 23,7 | 2,95% |
Aiways U5 | 24,7 | 17 | 45,29% |
Audi e-tron 55 quattro | 25,8 | 23 | 12,17% |
Audi e-tron GT | 26,3 | 20,5 | 28,29% |
Volkswagen ID.4 GTX | 26,9 | 18,3 | 46,99% |
Jaguar I-Pace EV400 | 27,6 | 22 | 25,45% |
Volvo XC40 P8 | 28,8 | 23,8 | 21,01% |
Citroën ë-Spacetourer | 29,7 | 26,6 | 11,65% |
Mercedes EQV 300 | 30,9 | 28,1 | 9,96% |
Avvikelserna skiljer sig enormt, och alla bilar förutom en drar mer än vad tillverkarna anger.
Läs även: Värme lika förödande som kyla för elbilar
Läs även: 9 av 10 vill ha längre räckvidd i sin elbil
Läs även: Elbilarna med längst verklig räckvidd 2023
Läs även: Blev lovad 50 mils räckvidd – elbilen kom inte ens hälften
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.