Dagens PS

Så mycket drar elbilarna egentligen: 70 bilar testade

elbilarna
Tyska ADAC har testat 70 elbilar. (Foto: Collage/Marcus Berggren/Volkswagen/BMW/Nio)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 09 aug. 2023Publicerad: 09 aug. 2023

Tyska ADAC, Europas största bilägarorganisation, har gjort ett test av 70 elbilar för att utvärdera olika elbilars förbrukning. Nedan följer resultatet för elbilarna.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

De mest effektiva elbilarna är egentligen de som är minst med små batterier, då varje enskild kWh genererar längst räckvidd. Den absoluta räckvidden är emellertid desto kortare.

Stora elbilar med stora batterier har i många fall väldigt lång räckvidd, men deras effektivitetsnivå är oftast väldigt låg.

Vinnare och förlorare

Bland bilarna med lägst förbrukning finner man bakhjulsdrivna varianten av Hyundai Ioniq 6 med 77 kWh-batteriet. Även utgående Hyundai Kona Electric och Tesla Model 3 ligger i topp.

Längst ner på listan finns Volvo XC40 Recharge – förra generationen – samt familjebussar som Citroën e-Spacetourer och Mercedes EQV 300.

Bland bilarna med högst avvikelse mellan förbrukning på motorväg och WLTP-siffran finns Volkswagen ID.4 GTX (46,99 procent) Därefter finns Aiways U5 (45,29 procent) och Cupra Born (36,77 procent).

Bilarna med minst avvikelse är Volvo C40 Recharge, BMW iX 50 och Porsche Taycan 4S, som är den enda bilen i testet som kommer längre än den angivna räckvidden.

ANNONS

Senaste nytt

Elbilarna som drar minst

ADAC:s förbrukningssiffra kommer från motorvägskörning i 100 km/h, vilket även gäller WLTP-förbrukingen.

ANNONS

Vi har plockat bort bilarna som inte saluförs på den svenska marknaden. Hur testet genomförs går att läsa om här.

BilADAC:s förbruking (kWh/100km)WLTP-förbruking (kWh/100km)Avvikelse
Hyundai Ioniq 615,514,38,39%
Hyundai Kona Electric16,714,713,61%
Tesla Model 316,814,416,67%
Fiat 500e Cabrio17,414,713,61%
Mini Cooper SE17,614,8-16,8
Kia Niro EV17,916,210,49%
Dacia Spring17,913,928,78%
Hyundai Ioniq 5 2WD18,2177,06%
Kia EV6 (58 kWh)18,216,69,64%
Polestar 2 LR SM18,517,18,19%
Kia EV6 (77,4 kWh)18,616,512,73%
Peugeot e-20818,717,66,25%
Kia e-Soul (64 kWh)18,815,719,75%
Opel Corsa-e 18,815,620,51%
Renault Zoe (52 kWh)1917,77,34%
Renault Megane E-Tech (60kWh)19,216,119,25%
Volvo C40 SM19,218,72,67%
Citroën ë-C419,315,326,14%
Volkswagen ID.319,316,119,88%
Hyundai Ioniq 5 (AWD)19,417,98,38%
BMW i4 eDrive4019,516,121,12%
 Škoda Enyaq Coupé RS iV19,517,213,37%
BYD Atto 319,715,626,28%
MG5 Electric19,717,910,06%
Ora 4002016,521,21%
Subaru Solterra2017,911,73%
Mercedes-Benz EQE 350+2016,521,21%
Peugeot e-200820,217,813,48%
Opel Mokka-e20,317,416,67%
Audi Q4 Sportback 4020,417,516,57%
BMW iX 5020,4202,00%
Nio ET7 (100 kWh)20,4197,37%
DS 3 Crossback E-Tense20,517,616,48%
Honda e20,517,815,17%
Volkswagen ID.520,716,326,99%
MG ZS EV20,718,611,29%
Mazda MX-302117,917,32%
Mercedes EQB 350 4MATIC21,118,215,93%
BMW iX321,218,912,17%
Cupra Born (58 kWh)21,215,536,77%
Tesla Model Y21,216,925,44%
Nissan Ariya (63 kWh)21,317,621,02%
Mercedes EQS 450+21,516,827,98%
Mercedes EQA 25021,617,920,67%
Ford Mustang Mach-E21,716,531,52%
 Škoda Enyaq iV 8021,916,731,14%
BMW i7 2218,518,92%
Nissan Leaf (40 kWh)22,120,67,28%
Polestar 2 LR DM22,319,315,54%
MG Marvel R22,820,99,09%
Volkswagen ID.4 (77 kWh)22,817,728,81%
Porsche Taycan Sport Turismo GTS23,220,911,00%
Mercedes EQS 58023,31829,44%
Volkswagen ID. Buzz23,320,613,11%
Porsche Taycan 4S23,626,2-9,92%
Opel Combo e-Life23,719,322,80%
Nio EL723,921,610,65%
Audi e-tron Sportback 55 24,423,72,95%
Aiways U5 24,71745,29%
Audi e-tron 55 quattro25,82312,17%
Audi e-tron GT26,320,528,29%
Volkswagen ID.4 GTX26,918,346,99%
Jaguar I-Pace EV40027,62225,45%
Volvo XC40 P828,823,821,01%
Citroën ë-Spacetourer29,726,611,65%
Mercedes EQV 30030,928,19,96%
ADAC:s test är minst sagt omfattande. (Källa: ADAC)

Avvikelserna skiljer sig enormt, och alla bilar förutom en drar mer än vad tillverkarna anger.

Läs även: Värme lika förödande som kyla för elbilar

Läs även: 9 av 10 vill ha längre räckvidd i sin elbil

Läs även: Elbilarna med längst verklig räckvidd 2023

Läs även: Blev lovad 50 mils räckvidd – elbilen kom inte ens hälften

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS