Dagens PS

9 av 10 vill ha längre räckvidd i sin elbil

Elbil
Elbilar får allt bättre betyg. (Foto: Marcus Berggren)
Gustaf Gripenlöf Karlberg
Gustaf Gripenlöf Karlberg
Uppdaterad: 20 juli 2023Publicerad: 20 juli 2023

Hela 90 procent av alla elbilsägare önskar att deras elbil hade längre räckvidd. Det visar en ny Sifo-undersökning beställd av laddboxtillverkaren Zaptec.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Räckviddsångest betraktas av många elbilsentusiaster som ett utdaterat begrepp som främst beror på oerfarenhet, bristande kunskap och elbilskritisk propaganda.

Elbilar köps emellertid inte bara av teknikintresserade entusiaster, utan måste även fungera för de som har svårt för teknik, ruttplanering och framförhållning.

En ny Sifo-undersökning beställd av laddboxtillverkaren Zaptec tyder nu på att en klar majoritet av alla elbilsägare fortfarande upplever problem relaterade till laddning och räckvidd.

9 av 10 vill ha längre räckvidd

Den mest spektakulära siffran som undersökningen bjuder på är att hela 90 procent av alla elbilsägare önskar att deras bilar tog sig längre på ett fullt batteri.

Att önska sig räckvidd behöver dock inte innebära att man lider av räckviddsångest, utan kan helt enkelt betyda att man gärna skulle behöva stanna för att ladda mer sällan.

Något som däremot är en tydlig indikation på att många fortfarande lider av räckviddsångest är att 27 procent angav att de alltid ser till att ladda sin bil så fort tillfälle ges.

ANNONS

Senaste nytt

Laddarna måste bli fler

ANNONS

Undersökningen antyder också att det svenska laddnätverket fortfarande lämnar en del att önska.

Exempelvis svarade 83 procent de tillfrågade att de vill ha fler publika laddpunkter, medan 56 procent svarade att de vill ha laddpunkter som inte kräver att man använder en app.

När Sifo frågade bilägare som inte äger en laddbar bil varför de inte vill gå över till eldrift svarade runt 15 procent att just avståndet mellan laddpunkter är det främsta hindret.

Förbättras hela tiden

Av undersökningen att döma finns det fortfarande gott om förbättringsutrymme för elbilsindustrin.

Samtidigt är det värt att notera att både elbilarna och laddnätverket förbättras hela tiden.

Moderna elbilar kommer betydligt längre på en laddning än tidigare, och bara de senaste två åren har antalet laddpunkter i Sverige ökat med runt 54 procent enligt elbilsstatistik.se.

Problematiken kring betalning vid publika laddare verkar också vara på väg att lösa sig, då EU snart kommer att kräva att alla laddstationer tar emot kortbetalning precis som när man tankar på en bensinmack.

ANNONS

Läs även: Äntligen: EU kräver kortbetalning vid elbilsladdare

Läs även: Slutkrånglat: 90 000 laddstationer får kortbetalning

Läs även: Elbilen som sågas av alla: ”Sämsta vi har kört”

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Gustaf Gripenlöf Karlberg
Gustaf Gripenlöf Karlberg

Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.

Gustaf Gripenlöf Karlberg
Gustaf Gripenlöf Karlberg

Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS