Dagens PS

Rimac Nevera – en ny kroatisk superbil avtäckt

(Foto: Rimac Automobili)
Tomas Hedlund
Tomas Hedlund
Uppdaterad: 10 aug. 2023Publicerad: 02 juni 2021

Rimac Nevera är den kroatiska biltillverkaren Rimac Automobilis nya superbil. Den tredje konceptmodellen presenterades under gårdagen.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Den nya kroatiska superbilen Rimac Nevera är uppföljaren till Rimac C Two. En elektrisk sportbil på ett sätt som vi aldrig sett förut. Namnet Nervera kommer från en elektrisk laddad storm som kan piska upp den kroatiska kusten med hastigheter på upp till 155 kilometer i timmen. Bilen kommer upp i betydligt högre hasigheter än så, 412 kilometer i timmen är toppfarten på denna kroatiska pärla.

“När vi först visade C_Two satte vi våra mål extremt högt. Det fanns inget annat som ens kunde komma nära att matcha bilens avancerade elektriska drivlina och extrema prestanda. Men för oss var det bara utgångspunkten”, säger Mate Rimac, grundare av och vd för Rimac Automobili.

Fyra motorer

Nervera är utrustad med hela fyra elmotorer, två fram och två bak. Motorerna i fram producerar 340 hästkrafter, 250 kilowatt och 280 newtonmeter var. De bakre ger ännu större kraft med sina 612 hästkrafter, 450 kilowatt och 900 newtonmeter var. Det ger ett kraftpaket på hela 1 904 hästkrafter.

“Här är den. Det här är den bil jag tänkte på när jag gav mig ut på den ”omöjliga” resan för tio år sedan. Allt vårt hårda arbete har resulterat i Nevera – vår rekordslående supersportbil”, säger Rimac och fortsätter:

“Den här bilen föddes för att överträffa och höja ribban och omdefiniera normen för prestandabilar. Och inte bara i prestanda – utan också med en allsidig helhet”.Neveran mäter 475 centimeter och är något kortare än tillexempel Lamborghini Aventador. Den väger 2,15 ton vilket är ungefär 500 kilo mer än den italienska konkurrenten. Kroaten är dock snabbare än Lamborghini Aventador S. Den är drygt 120 centimeter hög och nästan två meter bred, knappt 199 centimeter. Dörrarna är klassiska måsvingar.

Batteriet

Batteriet är H-format och är utvecklat från start hos Rimac. Det är vattenkylt och ligger på 120 kWh och en struktur med 6 920 litium-mangan-nickel-celler. Elsystemet har en spänning på 800 volt, utöver det finns ett 48 voltsystem som driver pumpar och fläktar. Det kan också snabbladdas med en effekt på 500 kilowatt (likström), så snart det finns så pass snabba laddare, då når den 80 procent av batterikapaciteten på 22 minuter. Hemma, med växelström, är maxeffekten 22 kilowatt.

Interiören består av säten, avdelare, och dörrar och ratt brunt läder läder tillsammans med svart kolfiber.

ANNONS

Läs mer: Fler motorartiklar på 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS