Alpine, som startade sitt liv 1955 för att sedan gå i graven 1995, väcktes åter till liv av Renault i samband med lanseringen av A110 år 2017. Nästa modell ska emellertid vara en elektrisk halvkombi.

ANNONS

Alpine A110 tar sig an Porsche 718 Cayman med ett liknande sportbilsmantra. Skillnaden är Alpines besatthet av att hålla vikten nere och i sin tur erbjuda en körupplevelse som är så renodlad som möjligt.

Alpine A110R
Alpine A110R är den hittills mest radikala bilen från det franska märket. (Foto: Alpine)

Renault 5 i Alpine-kostym

Vi hälsade nyligen på märkets utvecklingscentrum strax norr om Paris. På plats fick vi bekräftat av en mycket pålitlig källa att nästa Alpine ska baseras på kommande Renault 5.

De kosmetiska skillnaderna sägs vara minimala – men ”betydligt tydligare än de mellan Cupra Born och Volkswagen ID.3” fick vi förklarat för oss.

Alpines lågviktsfilosofi kommer inte att föras över på den nya Renault 5-varianten av det franska märket, utan i stället kommer krutet att läggas på att differentiera körupplevelsen.

Tanken är att göra en rolig vardagsbil för den stora massan, där just sportighet sätts i det främsta rummet. Hela tanken bakom är i linje med att göra märket lönsamt till 2025.

En elbil gjord för att sladda (Foto: Renault)

Inte enormt med klös

Den kommande elektriska Alpine-halvkombin kommer att ha samma drivlina som Renault Megane E-Tech – vilket innebär en elmotor på upp till 220 hästkrafter och ett batteri på 60 kilowattimmar.

ANNONS
ANNONS

Lanseringen beräknas till 2024 medan en elektrisk suv från det franska sportbilsmärket kommer 2025 följt av en helt elektrisk A110 till 2026.

Renault 4EVER Trophy
Renault 4EVER Trophy i produktionsutförande ska börja tillverkas 2025. (Foto: Renault)

Läs även: A110 testad på bana – Porsches värsta mardröm [Dagens PS] 
Läs även: A110R är den mest radika sportbilen någonsin [Dagens PS]
Läs även: Här är sportbilen Alpine A110 som elbil [Dagens PS]
Läs även: Renault 5 Turbo 3E är elbilen som kan drifta [Dagens PS]