I år firar en annan ikon 40-årsjubileum, Audi quattro. ”Ur-quattron” som presenterades i Geneve 1980 skulle skriva om historien, inte bara i rallysammanhang utan även för utvecklingen av fyrhjulsdrift för alla. Rallyikonen Stig Blomqvist skulle faktiskt vara snabbare idag än 1984.

ANNONS

På 80-talet hade Sverige några idag ikoniska rallyförare som dominerade de tuffa vägarna runt om i världen. Även de som inte var födda på den tiden känner säkert till namn som Per Eklund, Björn Waldegård och Stig ”Mäster” Blomqvist. Tuffa ”gubbar” som pressade dåtidens rallybilar till det yttersta utan den teknik dagens bilar innehåller.

Stig BlomqvistJust den idag 74-årige Stig Blomqvist var vår mest framgångsrika rallyförare som under ett antal år, tillsammans med Per Eklund, körde för Saab. 1983 flyttade Stig över till Audi och det skulle visa sig vara ett smart drag. När Audi presenterade sin första rallybil med det revolutionerande quattro-systemet, fanns egentligen ingen som kunde konkurrera med varken Stig eller bilen, vilket skulle visa sig då han vann Svenska Rallyt första året.

 

Stig Blomqvist

Framgångarna skulle inte vänta på sig. 1984 blev Stig rallyvärldsmästare i en Audi quattro och tog över ”kronan” från 1983-års Audi quattro-världsmästare, finska Hannu Mikkola. Den finsk-tyska dominansen var bruten och Stigs seger skulle bli den senaste världsmästartiteln som en svensk förare presterat.

Stig Blomqvist
Med Stig Blomqvist bakom ratten blev Audi quattro Sport världsmästare 1984. (Foto: Audi)

Men vad är det som skiljer dagens quattro-system från dåtidens nya och effektiva lösning?  Stig ”Mäster” Blomqvist förklarar det ganska enkelt;

ANNONS
ANNONS

”Allting är jävligt förfinat i dag, jag skulle köra ifrån mig själv från 1984”

 

Stig Blomqvist
Dagens nya teknik skulle göra Stig Blomqvist snabbare…vid 74-års ålder! (Foto: Audi)

 

Under de 40 år som gått sedan introduktionen, har Audi ständigt förfinat sina quattro-system. Även ingenjörerna i Ingolstadt hävdar tvärsäkert att Stig Blomqvist, i dag 74 år, skulle åka ifrån sitt 38-åriga yngre jag som blev världsmästare 1984 i en Audi quattro.

”Stig är visserligen dubbelt så gammal, men våra bilar har utvecklats otroligt mycket”, säger Audis ansvariga för quattro-utvecklingen.

 

Det här kan väl aldrig stämma? Inte kan en 74-åring köra ifrån en 38-årig rallyvärldsmästare? Det var bäst att  kontakta Stig Blomqvist själv för att få redan på sanningen.

”De har förmodligen helt rätt. Allting är jävligt förfinat i dag. Audi har utvecklat fyrhjulsdriften något oerhört. Dessutom har fjädringen utvecklats mycket, och däcken är betydligt bättre i dag än vad de var 1984”, säger Stig Blomqvist.

 

ANNONS
ANNONS

Stig Blomqvist

När bilen presenterades 1980 var rallyvärlden minst sagt tveksam till den märkliga skapelsen med fyrhjulsdrift. Men quattron fick snabbt tvivlarna på fall.

”Många inom rallysporten blev chockade över att den var så snabb. Alla trodde det var en seg Jeep. Audi quattro var en fantastisk bil.”

 

Stig Blomqvist
1980 var året då första produktionsklara Audin med quattro-systemet presenterades. Den ikoniska eran inleddes. (Foto: Audi)

Efter en första säsong med en del problem, lossnade allting. Stig Blomqvist kom att dominera totalt och vann fem av tolv deltävlingar. Fyra av segrarna tog Stig i Ur-quattro, medan det sista VM-rallyt i Elfenbenskusten vanns i nya kortade Sport-quattro. Resultatet var att Stig Blomqvist blev överlägsen rallyvärldsmästare 1984.

”Jag trivdes bäst med den långa quattron, den andra korta var lite snabbare på vissa underlag, främst asfalt.”

 

Stig Blomqvist
2007 vann Stig Blomqvist Race of the Champions med den korta Audi Sport-quattro. (Foto: Audi)

I dag har quattro-systemen förfinats och bilarna har blivit mer lättkörda än den ganska krävande Ur-quattron.

ANNONS
ANNONS

”Från början fick man tvinga bilen att göra som man ville, och de som kom från bakhjulsdrift hade skitsvårt. För mig som kom från en framhjulsdriven Saab passade det bra med understyrning. I dag är det helt andra grejer. Utvecklingen har ju gått fram något fruktansvärt. De nya quattro-bilarna från Audi är väldigt lättkörda och gör precis som man vill”, säger Stig Blomqvist.

 

Audi e-tron S Sportback
Audi e-tron S Sportback är Stigs nya favorit. Utrustad med det allra senaste inom quattro-tekniken så är det lätt att förstå. (Foto: Audi)

Stig Blomqvist har kört många av Audis modeller och en av favoriterna den senaste tiden är nya elbilen Audi e-tron S som har ett av de modernaste quattro-systemen med torque vectoring på bakaxeln.

”Det är helt makalösa lösningar som de har hittat på. Den nya Audi e-tron S hade dubbla motorer i bak och den var riktigt skojig att köra, det gick till och med att drifta med bilen. Den gick både snabbt och snällt. Det känns som att Audi ligger i fronten fortfarande och är före på vissa grejer, de har så lång erfarenhet av fyrhjulsdrift”, avslutar vår 74-årige rallylegend.

 

Här kan du läsa mer om Audi e-tron S Sportback här.

Här kan du även läsa om Audi quattro 40 år.