Dagens PS

Biltest: DS7 Crossback – fransk lyx

Håkan Nilsson
Håkan Nilsson
Uppdaterad: 20 nov. 2022Publicerad: 26 okt. 2018

DS Automobiles är Citroëns premiumdivision och den första egna modellen som inte tidigare haft Citroëns ”chevron”-märken är DS7 Crossback. En lyxig SUV som inspirerats av fransk ”Haute Couture”. Frågan är bara om svenskarna vågar släppa taget om traditioner?

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

När Citroën beslutade sig för att ge sig in i premiumsegmentet 2009, så valde man att bygga vidare på den historiska modellbeteckningen DS som är synonymt med elegant design, komfort och tekniska innovationer. Vid lanseringen av märket 2014 så fanns det endast Citroën-modeller med DS beteckning. Det var DS3, DS4 och den läckra DS5. Problemet var bara att alla kände till dem sedan tidigare som Citroën och inte som ett eget varumärke.

ds_store_03 (1)

DS Store i Stockholm öppnade redan 2015. Fyra år för tidigt? Men nu ska det bli fart på ruljansen!

Man lät uppföra så kallade DS Store på utvalda orter i Europa, som skulle ge varumärket en exklusivare inramning. Försäljningen i Frankrike fick en skjuts uppåt, men i Sverige uteblev försäljningen och Sveriges enda DS Store gapar sedan länge tom. En trist utveckling som till mycket beror på fransmännens övertro på sina egna produkter som i grunden är alldeles underbara. Men nu ska det bli fart på produkten och DS Store ska kunna ståta med nya bilar. Med en ny generalagent och ett utökat exklusivt modellprogram (DS3 Crossback kommer 2019) ska man försöka vinna de konservativa svenska kundernas uppmärksamhet. En inte alltför lätt uppgift.

20180924_141817DS Automobiles första egna modell är alltså den snygga (subjektivt) DS7 Crossback. En SUV som bjuder på komfort och elegans i en förpackning som man antingen älskar eller gärna har åsikter om. Visst är det så att de ambitiösa franska ”designvirituoserna” ibland förmedlar sina känslor ett steg för långt, men det är just att de vågar vara annorlunda i en tid där det mesta verkar följa en gemensam standard, som jag älskar. DS7 Crossback är inget undantag och det gör den riktigt intressant i ”SUV-djungeln”.

Det första intrycket när jag såg bilen i ett snöslaskigt Paris i december förra året var mycket positivt och den känslan hade hållit i sig när jag hämtade testbilen för en veckas tester hemma i Sverige. Trots en mer återhållsam design än vad man kunde vänta sig från den franska tillverkaren, så är den elegant på ett sätt som höjer den över mängden. Den kraftfulla grillen som elegant sveper ut mot de snygga LED-framljusen och de DS typiska vertikala positionsljusen är inget annat än en fullträff.

Även från sidan följer den samma känsla av elegans med en mjuk taklinje som sveper ner mot ett akterparti som utgörs av läckra, smala LED-bakljus med ett intressant zick-zack-mönster (som är ett genomgående tema) och två stora rektangulära avgasrör på varsin sida om en diffuser. Allt är smakfullt utfört på ett sätt som får den att se mer exklusiv ut än vad priset kommer att avslöja.

ANNONS

20180924_141923Men det tar inte slut där. Insidan följer samma manér av exklusivitet med högkvalitativa material och en design som är på både gott och ont. Här har de ”konstnärliga ambitionerna” fått härja en aning för fritt för att det ska kännas lika perfekt som utsidan. Utformningen av den 12” digitala instrumenteringen (som är en variant av den som lanserades i Peugeot 3008) och alla knappars placeringar, angränsar till ”form före funktion” på ett sätt som gör mig en aning ambivalent. Men det är trots allt, en riktigt snygg form och efter en vecka så upplevde jag den faktiskt riktigt genomtänkt.

20171208_112212 (1)På grund av att man lagt designfokus på dörrsidorna, med ett ljusmönster i dörrhandtagen, återfinns de något överdesignade knapparna för fönsterhissarna på varsin sida om den snygga växelspaken (samma som i nya Peugeot 508) och kontrollen för backspeglarna har man lyckats gömma undan till vänster om ratten. Inte optimalt men fungerar bra när man väl fått in rutinen.

Mitt i panelen sitter det en 12,3” pekskärm (ej basmodellen) som innehåller det mesta man kan önska sig i form av infotainment. Ljudsystemet från franska Focal är skräddarsytt för modellen och innehåller 14 högtalare som ger ett ljud i absolut toppklass. Givetvis är systemet förberett för Apple CarPlay och Android Auto. Ovanför skärmen sitter det en analog klocka som fått sin inspiration från lyxiga franska ur och fälls upp när man startar bilen. “Ursnyggt”!

Navigationens grafik är milt sagt dålig. Synd när resten är så bra.

Navigationen är dock ett helt annat kapitel. Visserligen kommer den från en av marknadens bästa GPS-tillverkare, TomTom, men tillhör tyvärr en av de sämre på marknaden. Samarbetar man med en så stor och erkänt duktig leverantör så kunde man väl valt en grafik som inte ser ut som en 5-åring ritat den? Varför inte kolla lite på t.ex. systermärket Peugeot? Gör om och gör rätt!

ANNONS

Framstolarna bjuder på en härlig komfort med ett stort antal inställningsmöjligheter som gör det lätt att hitta en skön ställning för de flesta kroppsformer. Baksätet är bland de rymligaste i klassen och tre vuxna sitter siktigt bekvämt. Bagageutrymmet är kanske inte lika rymligt med en lastvolym på 555 liter med baksätet uppfällt. En smart lösning är dock att golvet går att justera för mer lasthöjd. Med baksätet i nedfällt läge (60/40) sväljer den hela 1.750 liter.

20180924_142711

DS7 Crossback är baserad på en av de bästa skalbara plattformar som någonsin producerats, EMP2, vilket innebär att den delar samma bas som Peugeot 3008, Opel Grannland X och nya Peugeot 508. Det betyder alltså att den är framhjulsdriven, vilket inte alls är någon nackdel. Det kanske kommer som en nyhet för många svenskar, men en SUV behöver faktiskt inte vara fyrhjulsdriven. Men vill du ha en fyrhjulsdriven DS7 Crossback så kommer den 2019 och då som plug-in hybrid, den första PSA-modellen med elektrifiering.

20180924_142802Testbilen var utrustad med den välbeprövade 180 hk turbodieseln som vi också hittar i nya Peugeot 508. Det är en bottenstark och smidig diesel som tillsammans med den 8-stegade automatlådan ger en fullgod prestanda och bränsleekonomi. Dessutom upplevde jag den som väldigt tyst, vilket inte alltid är fallet med dieselmotorer. I Paris fick jag även testa en version som var utrustad med en härlig bensinmotor på 225 hk, samma motor som blev min favorit när jag testade nya Peugeot 508 i Monaco i somras.

Gemensamt för båda varianterna är den fina komforten som chassit erbjuder i samarbete med den nya aktiva fjädringen som regleras med hjälp av kameror som pejlar av vägen och blixtsnabbt justerar hårdheten. Väghållningen är i toppklass och understyrningstendenserna lyser med sin frånvaro. DS7 Crossback är tyst och stabil men styrningen kändes ändå en aning artificiell och jag hade nog önskat lite rappare växling i sportläget utan att använda paddlarna. Det senare upplevde jag även i nya Volvo V60, VW Touareg och senast i Audi Q8. Verkar vara en trend att satsa mer på låg förbrukning än optimal prestanda.

20180924_141806Som jag tidigare nämnde så kommer DS7 Crossback som plug-in hybrid i början av 2019. I Paris fick jag möjligheten att testa en förseriebil full med mätinstrument och jag kan redan nu avslöja att den imponerade stort på mig. Modellen kommer att kallas E-Tense 4X4 och kommer att kombinera en 200 hk bensinmotor med dubbla elmotorer på vardera 109 hk. Den sammanlagda effekten anges till 300 hk. En av elmotorerna sitter på bakaxeln och ser till att bilen blir fyrhjulsdriven. Litium-jon-batteriet som är på 13 kWh sitter under baksätet och inverkar inte på utrymmet. Räckvidden på el anges vara upp till 6 mil och en uppladdning av batteriet ska ta 4 1/2 timme via ett vanligt vägguttag. Hur den kändes? Snabb. Väldigt snabb! Vi får all anledning att återkomma till den i samband med lanseringen.

DS7 Crossback fick som förväntat fem stjärnor i EuroNCAP och är standardutrustad med alla säkerhetsdetaljer som PSA-koncernen har att erbjuda. Det handlar om t.ex. aktiva LED-strålkastare, döda vinkeln-varnare, night vision, adaptiv farthållare och kollisionsvarnare med autobroms mm. Dessutom klarar den av att parkera själv med hjälp av ultraljudssensorer inbyggda i stötfångarna.

DS7~Crossback~(3)Det finns tre olika utrustningsnivåer där instegsvarianten Elégance förmodligen kommer att tilltala tjänstebilsförarna med ett startpris på 269.900 kr. Vill man addera lite extra fransk flair så kan man välja Prestige Business som börjar på 348.750 kr. För den riktiga finsmakaren så finns Exclusive Prestige Business (testbilen), men då sticker priset iväg till 451.750 kr och då ingår bl.a. läderklädsel, snyggare 18” fälgar och 12,3” pekskärm. (Priserna kan komma att justeras)

ANNONS

Sammanfattning

DS7 Crossback är ett elegant tillskott till den mellanstora SUV floran. Det är en mycket välbyggd och bekväm SUV som erbjuder vackra detaljer, både exteriört och interiört. Drivlinorna är starka och smidiga. Väghållningen är i toppklass och fyrhjulsdriften saknar man faktiskt inte. Kvaliteten är tillsammans med nya Peugeot 508 den bästa jag någonsin sett från en fransk biltillverkare och så nära man kan komma de betydligt dyrare tyska konkurrenterna.

Tyvärr kommer nog de konservativa svenska bilköparna förmodligen att se DS7 Crossback som en dyrare Citroën, men det är helt fel! DS7 Crossback ska jämföras med sina tyska kollegor och inget annat. Det här är en SUV för de som vågar gå utanför normerna och strunta i jantelagen. Är du en av dessa så bör du titta närmare på DS7 Crossback när den nu lanseras på riktigt. Idag kan man bara se den i Stockholm och Malmö men fler orter kommer att få den under första kvartalet 2019.

Motoralternativ

2.0 BlueHDI diesel med turbo på 180 hk och ett vridmoment på 400 Nm. Accelerationen 0-100 km/h tar 9,4 sek och toppfarten är 215 km/h. Deklarerad förbrukning vid blandad körning är 4,9 l/100 km (jag hamnade på 5,2 l/100 km) och CO2 utsläppet är 128 g/km. Miljöklassificering Euro 6.2

1.6 THP bensin med turbo på 225 hk och ett vridmoment på 300 Nm. Accelerationen 0-100 km/h tar 8,3 sek och toppfarten är 227 km/h. Deklarerad förbrukning vid blandad körning är 6,0 l/100 km och CO2 utsläppet är 137 g/km. Miljöklassificering Euro 6

Specifikationer och priser för E-Tense 4X4 blir tillgängliga i början av 2019 och då kan du hitta dem här.

 

ANNONS

 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Håkan Nilsson
Håkan Nilsson

Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.

Håkan Nilsson
Håkan Nilsson

Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS