ANNONS
ANNONS

BILTEST: Nya Peugeot 508 – très fantastique!

PEUGEOT_508_TESTDRIVE_0618TC030

När Peugeot presenterade den nya generationen av ”flaggskeppet” 508 på årets bilsalong i Genève så var det inte en dag för tidigt. Efter att ha testat den på vägarna norr om Monaco står det klart att den här modellen tar märket till helt nya nivåer! 

PEUGEOT_508_TESTDRIVE_0618TC036Åtta år inom bilindustrin är en evighet, framförallt om man vill vara med och tävla om de alltmer kräsna kunderna på en allt tuffare marknad. Det var 2010 som Peugeot presenterade toppmodellen 508 första gången. En bil som var en blandning av tysk precision och franska känslor. Det var den första modellen från den franska biltillverkaren som på allvar kunde ta upp kampen med de tyska bilmärkena.

20180629_200818 (1)
Två generationer 508. Skillnaden är inte bara påtaglig på utsidan.

Men den franska envisheten att bestycka den annars utmärkta modellen med den ytterst tvivelaktiga MCP-lådan (en automatlåda som simulerar manuell växling), hindrade modellen från att bli den succé som Peugeot kanske förväntade sig i Sverige. 2015 lanserade Peugeot en uppgraderad 508. Det handlade om en exteriör facelift som innefattade bl.a. en ny front, inte så förfärligt olik den tidigare men ett lyft i rätt riktning. Den stora förändringen var att man slopade MCP-lådan till förmån för en konventionell 6-stegad automatlåda, men då var det redan försent.

ANNONS
ANNONS

PEUGEOT_508_TESTDRIVE_0618TC317När Peugeot nu lanserar den helt nya generationen 508, byggd på den härliga EMP2-plattformen som vi först hittade i lillebror 308 (Årets Bil 2014) och senare i 3008 och 5008, så är det i princip en komplett bil med alla ingredienser som kan göra den till en veritabel succé. Jag säger kan och inte kommer, för nu hänger det inte på själva produkten utan på hur Peugeot väljer att profilera den i Sverige och det viktigaste av allt, hur återförsäljarna representerar den. Det är nya tider nu!

Nya Peugeot 508 har en exteriördesign som nog inte lämnar någon bilälskare oberörd. Den är betydligt sportigare än föregångaren med en linje som angränsar till coupéprofil. Fronten med sina LED-signaturer som sträcker sig från huven ner till spoilern, är riktigt läckert. På huvens framkant sitter beteckningen 508 som ett arv från de gamla fina 504 och 504 coupé. Baktill hittar vi en svart ramp som innehåller LED-bakljusen som Peugeot kallar ”lejonklor” och som vi hittar på bl.a. 3008 SUV. Jag tycker det här är en riktigt snygg bil och de flesta jag körde förbi verkade dela min uppfattning.

PEUGEOT_508_TESTDRIVE_0618TC237Om man gillar exteriördesignen så kommer man att älska interiören som bjuder på en förarmiljö som omsluter dig på ett sportigt elegant sätt. Instrumentpanelens utformning är riktigt snygg där materialvalen och passformen, precis som övriga interiören, håller mycket hög klass. Placeringen av knapparna som sköter infotainmentsystemet kräver dock en viss tillvänjning. Den 10” stora infotainmentskärmens utformning á la BMW är kanske inte helt optimal, men allt fungerar utmärkt.

PEUGEOT_508_TESTDRIVE_0618TC150Precis som i 3008 och 5008 är nya 508 utrustad med Peugeots innovativt läckra i-Cockpit där instrumentklustret utgörs av en högupplöst 12,3” digitalskärm ovanför en ratt som är en av marknadens läckraste. Skärmen innehåller ett stort antal inställningar för olika informationer inklusive navigationen. Det är snyggt och samtidigt smart eftersom man inte behöver någon heads-up display då all information visas tydligt framför föraren. För en extra peng erbjuder man även Nightvision för första gången i en Peugeot.

Självklart är nya 508 förberedd för Apple CarPlay, Android Auto och MirrorLink, dessutom finns det även induktionsladdning för de smartphone som tillåter att laddas trådlöst. Ljudsystemet från franska Focal (i Allure och GT) ger en ljudupplevelse i klass med Bang & Olufsen och tillsammans känns det mesta smart och genomtänkt i en lagom mix av tysk ingenjörskonst och fransk känsla för design. Toppmodellerna är utrustade med härliga elsäten där både förare och passagerare har exakt samma inställningsmöjligheter, något som man normalt bara hittar i lyxbilar.

Fram sitter man oerhört skönt i säten som är AGR-godkända (AGR är en tysk organisation som består av läkare och kiropraktorer som specialiserat sig på ergonomi och ryggbesvär), dessutom går det att få massagesäten som tillval. Även baksätet är bekvämt för passagerare av medellängd, men på grund av taklinjens utformning blir huvudutrymmet i minsta laget,  något som förmodligen är betydligt bättre i kombimodellen som kommer först i slutet av året. Om man nu inte ska transportera en 197 cm lång motorjournalist i baksätet så är testbilen ändå en fullgod lastare eftersom det handlar om en halvkombi, som t.ex. VW Arteon och Skoda Superb. Den lastar 487 liter med baksätet uppfällt och hela 1 537 liter med det nedfällt (70/30).

PEUGEOT_508_TESTDRIVE_0618TC292Nya Peugeot 508 går mot strömmen när man lanserar en något mindre efterföljare. Den är 8 cm kortare än föregångaren och mäter nu 4,74 m. Även hjulbasen har minskats med 2,4 cm, detta för att göra modellen mer lätthanterlig enligt Peugeot. Faktum är att det märks inget nämnvärt i kupén att den nya generationen krympt utan man har lyckats kombinera den bekväma känsla som föregångaren erbjöd, med en sportig känsla när man vill köra mer aktivt. Den är tyst som en Audi A8 i högre farter och fjädringen är bekvämt avvägd för långfärder. Genom att välja mellan de fyra fordonsinställningarna (ECO/Sport/Comfort/Normal), kan man anpassa bilens egenskaper efter behov.

PEUGEOT_508_TESTDRIVE_0618TC013Den 8-stegade automatlådan som är egenutvecklad, växlar sömlöst vid normal körning och precis så snabbt och aggressivt man vill ha den vid gaspådrag. Jag fick möjlighet att testa 508:an i Monacos stadstrafik, på de fina franska motorvägarna och härligt krokiga bergsvägar. I stadstrafik är den lätthanterad med en vändradie som motsvarar en liten bil. Här finns också en 360 graders-kamera i Visiopark 2 och Full Park Assist för automatisk parkering. Vid aktiv körning är den lika härligt balanserad som Peugeot 308, dvs. inga tendenser till understyrning vid kraftig kurvtagning. Det är dock främst på motorvägen som den imponerade med sin höga grad av fransk bekvämlighet.

PEUGEOT_508_TESTDRIVE_0618TC113Den utmärkta väghållningen i testbilarna, ska tillskrivas multi-link bakaxeln och den elektroniskt variabla inställningen av stötdämparna (Active Suspension Control) som är standard på GT-version, på alla bensinmotorer och som tillval på 2,0 L dieselmotorer.

PEUGEOT_508_TESTDRIVE_0618TC316Förarstöds- och säkerhetsutrustningen är i klass med den kanske största konkurrenten, VW Passat. Här hittar vi t.ex. den senaste generationens Automatic Emergency Braking, som upptäcker fotgängare och cyklister så väl i dagsljus som i mörker i upp till 140 km/h, avstånds-och kollisionsriskvarnare, skyltavläsning som identifierar hastighetsbegränsning, stoppskyltar och skyltar för enkelriktat, filhållningsassistent och adaptiv farthållare med stoppfunktion (endast med automat).

PEUGEOT_508_TESTDRIVE_0618TC114

Sammanfattning

Med nya Peugeot 508 tar den franska tillverkaren märket till en nivå som är så nära premium att det egentligen bara är kundernas uppfattning som sätter gränsen till den exklusiva ”klubben” som domineras av tyska bilmärken. Tyvärr är det så att de svenska bilköparna tillhör de mer konservativa och tenderar att välja det som andra väljer istället för att gå sin egen väg och utforska andra minst lika bra alternativ.

Visst är det så att franska bilar historiskt har varit behäftade med ett tvivelaktigt kvalitetsrykte, men precis som det mesta inom teknik så går utvecklingen framåt. Redan när den senaste generationen Peugeot 308 lanserades i september 2013, stod det klart att Peugeot vidtagit radikala åtgärder för att optimera kvaliteten och känslan i sina bilar och nya 3008 (Årets Bil 2016) och 5008 följde den inslagna vägen. Nya 508 toppar dessa och är väl värd att utforska när den kommer till Sverige i september/oktober. Ytterligare en Peugeot som Årets Bil? Mycket talar för det.

Säljstarten sker i augusti men något pris finns ännu inte tillgängligt. Peugeot brukar dock sätta aggressiva priser på sina sina bilar. Om jag personligen får välja de bästa motoralternativen för modellen så toppas de av den starka 1,6 liters bensinaren på 225 hk, följt av 180 hk dieseln och 180 hk bensinaren. 130 hk känns för svagt för den här sportigt eleganta kombikupén och gör den inte rättvisa.

PEUGEOT_508_TESTDRIVE_0618TC225 (1)

Motoralternativ

Peugeot har utrustat nya 508 med en ny generation Euro 6.c PureTech (bensin)- och BlueHDi (diesel)-motorer som ska vara klassledande när det kommer till CO2-utsläpp. Någon elektrifierad version lär vi inte få se förrän tidigast 2019. De motorer som finns tillgängliga vid lanseringen är följande:

1.6-liters bensinmotorer:

PureTech 180 hk med 250 Nm vridmoment. 0-100 km/h tar 7,9 sek och toppfarten är 230 km/h. Blandad förbrukning anges vara 5,4 l/100 km och CO2-utsläppet är 123 g/km.

PureTech 225 hk med 300 Nm vridmoment. 0-100 km/h tar 7,3 sek och toppfarten är 250 km/h. Blandad förbrukning anges vara 5,6 l/100 km och CO2-utsläppet är 130 g/km. Denna motor kommer endast i GT-version.

Båda versionerna kommer standard med 8-stegad automatlåda.

1.5 liters- och 2.0-liters dieselmotorer:

1,5 BlueHDi 130 hk med 300 Nm vridmoment. Standardutrustad med 6-växlad manuell låda tar 0-100 km/h 9,7 sek (aut 9,9) och toppfarten är 210 km/h. Blandad förbrukning anges vara 3,8 l/100 km (aut 3,7) och CO2-utsläppet är 101 g/km (aut 98).

2,0 BlueHDi 180 hk med 400 Nm vridmoment. Standardutrustad med 8-stegad automat tar 0-100 km/h 8,3 sek och toppfarten är 235 km/h. Blandad förbrukning anges vara 4,7 l/100 km och CO2-utsläppet är 123 g/km.

Text: Håkan Nilsson / Foto: Peugeot

 

 


 

ANNONS
In this article

ANNONS

ANNONS