Dagens PS

Klassiska Porsche 911 - nu som elbil

Porsche 911 Everrati
(Foto: Everrati)
Tomas Hedlund
Tomas Hedlund
Uppdaterad: 10 juni 2021Publicerad: 09 juni 2021

Everrati är kända för att bygga om bilar med förbrukningsmotorer till eldriva. Nu senast har de byggt om en Porsche 911 till 100 procent elbil.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Skulle du våga bygga om en Porsche 911 till elbil? Det har inte Justin Lunny, grundare av Everrati, som bygger om klassiska bilar med förbränningsmotorer till elbilar.

“Allt vi gör går att ordna tillbaka. Vi uppdaterar bilar, men vi förstör dem inte. Om någon önskar kan de få behålla sin motor och förvara den i en “mancave””, säger Lunny till Top Gear

Porsche 911 med elmotor

Everratis version av 911:an har elmotor, som enligt grundaren går att byta tillbaka till en förbränningsmotor. (Foto: Everreti)

Det är förstås omstritt att bygga om den klassiska Porschen till elbil, men det bryr sig inte Lunny nämnvärt om.

“Vi kommer fortsätta att göra dessa bilar både engagerande och roliga. Även om det per definition är en annan upplevelse”, säger han

Hur går det till?

Du behöver ett startkapital på 250 000 brittiska pund, drygt 2,9 miljoner kronor. Teamet börjar med en Porsche 964, som donatorbil, eller om du har en bil själv som du vill bygga om. Behöver Everrati ordna fram bilen tillkommer den kostnaden. Sedan plockar de ner bilen i beståndsdelar och gör rent allt, och fixar det som behöver fixas till. De rostskyddar chassit och svetsar där det behövs. Dörrarna, hjulbågarna både bak och fram samt motorhuven byggs om i kolfiber för att hålla nere vikten på bilen.

“Vi tar några av världens vackraste och mest banbrytande bilar, återställer och konstruerar om dem. Vi har full respekt för de varumärken som ligger bakom bilarna”, säger Lunny till Car Magazine. (Foto: Everrati)

ANNONS
Porsche interiör

Interiört påminner bilen fortfarande om en 964:a, ren och enkel. Originalsätena uppdateras med elektrisk justering och den är förberedd med Apple Carplay, DAB och navigering. Ratten är Porsches originaldesign. Baksätet är minimalistiskt. (Foto: Everrati)

Laddning

Laddningen kan ske med både växelström och likström. Med likström och CCS-uttag kan den elektrifierade 911:an laddas upp till 100 kilowatt på under en timme.

Prestanda

Motorn har 500 hästkrafter på 53 kilowattimmar. Den är bakhjulsdriven på äkta porschemanér. Den gör 0-100 på under fyra sekunder och toppfarten bedöms till ungefär 209 kilometer i timmer, (Foto: Everrati)

Läs mer: David Beckham äger företag som konverterar bilar till eldrift.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS