Dagens PS

David Beckham bygger om klassiska lyxbilar till elbilar

David Beckham
David Beckham har köpt tio procent av Lunaz. (Foto: Lunaz)
Tomas Hedlund
Tomas Hedlund
Uppdaterad: 09 juni 2021Publicerad: 09 juni 2021

Den förre megastjärnan i fotboll David Beckham har köpt in sig i Lunaz. Ett företag som specialiserat sig på att elektrifiera klassiska lyxbilar till elbilar.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

David Beckham satsar på att bygga om gamla klassiska lyxbilar till elbilar. Han har investerat i Lunaz, som har just det som specialitet, något som Top Gear rapporterar om.

Megastjärnan var med om att göra framförallt numren 7 och 23 klassiska inom fotbollen. Det var de nummer han bar i Manchester United och engelska landslaget (7) och Real Madrid och Los Angeles Galaxy (23). Nu ska han sätta elektrifiering av fordon med förbränningsmotorer på kartan ordentligt. David Beckham har via sitt investeringsbolag köp tio procent av Lunaz.

Skrot blir lyx

Lunaz startade för bara några år sedan av David Lorenz och har sedan dess dels elektrifierat klassiska lyxbilar, dels räddat skrot till nya lyxbilar som drivs på el.

Skrot blir lyx

Lunaz räddar skrotbilar och renoverar upp dem till rena lyxklassiker som drivs med el. (Foto: Lunaz)

Förvandling

Bilarna förvandlas i Lunaz fabrik och när de är klara är de elektrifierade. (Foto: Lunaz)

Mer än klassiskt

Beckhams och andras investeringar gör att Lunaz kan gå vidare och elektrifiera andra bilar och inte bara klassiker. Företaget vill nu satsa på att även nyttofordon som bussar och sopbilar konverteras. I stället för att skrota dem och ersätta dem, nya dyrare fordon. Det är inte bara utsläppen som minskar, även kostnaderna för att äga det konverterade fordonet kan sjunka med upp till hela 43 procent.

ANNONS
Beckham tankar el

Beckham är ny delägare i Lunaz, han äger tio procent av bolaget. Här demonstrerar han hur man “tankar” med el. (Foto: Lunaz)

Ökar antalet anställda

Idag konverterar företaget klassiska lyxbilar som Rolls-Royce Phantom V, Bentley S3 Continental Flying Spur och Jaguar XK120, till eldrift. Lunaz har som mål att ha minst 400 anställda år 2024.

Range Rover

Även klassiska Range Rover byggs om för drift på el i Lunaz fabrik, som ligger precis vid Formel 1-banan Silverstone i England. (Foto: Lunaz)

Läs mer: Fler artiklar om elbilar på 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS