Dagens PS

Porsche 718 Boxster T – Tant Gredelin på kosläpp

Porsche 718 Boxster
Få pressbilar har skapat så mycket känslor och kommentarer som färgen på Porsche Boxster T. (Foto: Dagens PS)
Mikael Gullström
Mikael Gullström
Uppdaterad: 31 maj 2022Publicerad: 31 maj 2022

Test: Porsche 718 Boxster T.  Aldrig tidigare har vi fått så många blickar och kommentarer kring färgen på en pressbil. Men den stora frågan – är det den optimala sommarcabben?

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Tanken var att göra ett reportage om den ultimata sommarcabrioleten. Något som givetvis pressavdelningen på Porsche hakade på.

Men någonstans på vägen så missade man bokningen av pressbil och vi stod nu ute på huvudkontoret utan någon att testa. Med den rekordförsäljning som Porsche haft under de senaste åren så har vi en viss förståelse.

Snacka om överraskade

Som den väloljade tyska organisation man är så löste PR avdelningen det snabbt. ”Vi har en annan Boxster T här men vi ber så hemskt mycket om ursäkt då den varken är nytvättad eller ny tankad” fick vi information om.

Det är ok – vi är ju ändå här så låt oss ta den till reportaget. Tvätta och tanka klarar vi alldeles utmärkt.

Men gissa vi blev överraskade när den lämnades över till oss – det här är ju en typ rosa Porsche? Ska vi köra en rosa Porsche en hel vecka?

Snygga och välavvägda linjer. Man vänjer sig till slut med färgen. Efter ett tag så börjar den till och med bli ok tillsammans med den grafitgrå accentfärgen på fälgar och sidodekaler. (Foto: Dagens PS)

ANNONS

Senaste nytt

”Du är modig du”

ANNONS

De var inte mycket att be för – bara ta nycklarna och åka iväg till närmaste mack för att tanka upp Boxstern. Redan där, efter fem minuter, kom den första kommentaren av en som tankade bilen bredvid: ”Du är modig du att köpa en sån” sa han spontant.

Jag fick urskulda mig med att den inte var min utan bara en pressbil. Då fick jag svaret ”Då vet du ju vad du skall skriva i varje fall” svarade han rappt.

Och visst hade han rätt. Det är svårt att skriva den här artikeln utan att kommentera färgen.

På redaktionen försökte vi göra en snabb undersökning om vad vi skulle kalla färgen. Förslagen var många. Långt fler än vad Bengt Grive hade klarat av vid ett VM i konståkning. (Generationsfråga – kolla med era föräldrar)

Tant Gredelin it is

Alternativen haglade in på redaktionsbordet: Askrosa metallic, Yoggi Skogsbär metallic, Gammelrosa, begagnat Hubba Bubba och Tant Gredelin.

Efter en snabb sökning på Elsa Beskows gamla klassiker så var det den färgen som var mest lik. Så Tant Gredelin blev namnet på det här reportaget.

Det kan vara världspremiär för Elsa Beskow-referens i en Porsche-test. Oavsett så är det “perfect match” färgmässigt – kanske är det hon bakom ratten? (Foto: Montage Dagens PS)

ANNONS

Är det ultimata sommarcabben?

Det finns många bilar som aspirerar på den titeln. Mazda MX-5 eller Alfa Spider är de två som trillade fram först i huvudet. Typiska sommarcabbar medans BMW- och Mercedescabbarna är lite för ”välpolerade”, i varje fall för min smak.

Porsche 718 Boxster

Slank och smidig som man förväntar sig av en Porsche. En vass linje på respektive flyglar är det enda som stör en för övrigt harmonisk design. (Foto: Dagens PS)

Orättvist eller inte – det får vi se i kommande tester. Epitetet sommarcabriolet är en bil som man, precis som namnet beskriver, kör främst på sommaren. Inte en vardagsbil man kör året runt.

Det räckte med att snabbt spola av Tant Gredelin med trädgårdsslangen för att se att Boxster inte är tänkt att vara vardagsbil i vårt klimat. Det kom in vatten på några ställen runt cabrioleten när vi skulle spola rent henne.

Porsche Boxster

Omisskännligt bakparti. Precis som på flyglarna fram följer de kantiga linjerna över karossen. Suffletten snyggt och prydligt nedpackad i linje med karossen. Givetvis elektrisk manövrerad, tar 7-8 sekunder att fälla upp eller ner (Foto: Dagens PS)

Det kan kanske vara en inställningsfråga för det är inget vi förväntar oss av en Porsche. Om man tänker sig en högtryckstvätt på höstkanten så ska man nog tänka om.

Med andra ord den perfekta sommarcabben då den inte kommer klara det svenska vinterklimatet. Ska man använda bilen vintertid väljer man 718 Cayman i stället – den går garanterat torrt i tvätten.

ANNONS

Förvaltat arvet

Om sanningen ska fram så har jag inte kört en Boxster sedan de första bilarna började dyka upp i Sverige i slutet 90-talet.

Mittmotorkonceptet Boxster var från början en konceptbil som först visades upp på Detroitmässan 1993. Där fick den mycket stort intresse vartefter man började utvecklingsarbetet tills den äntligen lanserades 1996.

Porsche 718 Boxster T inredning

Sköna och fasta säten som Porsche skämt bort oss med under åren. I övrigt tydlig och logisk instrumentering – men skippa navigatorn. Den är riktigt dålig. (Foto: Dagens PS)

Men när den väl började komma ut på svenska vägar i slutet 90-talet så blev det en succé av stora mått. Mittmotor, snabb och riktigt kul köra. Snart såg vi den nya ”fattigmans-porschen” i vartenda gathörn i Stockholm.

Efter nästan 400 000 tillverkade Boxster så lanserade man 2020 den 4:e grundmodellen som tillsammans med coupéversionen Cayman fick modellnamnet 718.

Porsche 718 Boxster T Trunk

Precis som på tidigare Boxster så är det ganska bra plats för packning. Här det bakre bagageutrymmet (Foto: Dagens PS)

Väl bakom ratten

ANNONS

Tanken med 718 Boxster T (och Cayman T) är en lätt körmaskin som utan ”extra allt” skall vara den modell som lockar till körglädje. Inga infotainmentsystem, automatlådor eller annat lull-lull.

Enligt Porsche är var tanken att efterlikna modellen 911 T från slutet 60-talet, en enklare 911-modell där T stod (precis som i dag) för Touring medan S stod för Super och L för Luxus.

Med andra ord mer tillbaks till basic där man ska vara en tajt förlängning av föraren.

Frank Porsche Boxster

Den främre “frunken” ger oss ännu mer plats än det bakre bagageutrymmet. (Foto: Dagens PS)

Och det var ju precis det vi ville testa – något att matcha mot exempelvis Mazda MX-5 som fortfarande efter 30 år kan vara den roligaste bilen per krona att köra på sommaren.

Maxutrustad Tant Gredelin

Ja, nu fick vi inte riktigt som vi ville. Det blev en maxutrustad Tant Gredelin med automatlåda och massa extra godis som exempelvis navigator som är hopplöst “oanvändarvänlig”. (Porsche – hur tänkte ni?)

Men i stället för att ondgöra oss över att det var en automat så fick vi glädjas över att den vara utrustad med Porsches fina PDK-låda.

ANNONS

Vi letade snabbt upp knappen med stort K på ratten, dvs Porsches Mood-control, och satte i läge ”Sport plus”.

Skulle den att klara av att ersätta känslan av våra egna distinkta växlingar?

Som ett kosläpp

Gasen i botten och Tant Gredelin for iväg som på ett kosläpp och lämnade efter sig några härliga avgaspuffar när vi släppte på gasen.

Det här var ju inte vad vi hade väntat oss. Det här gav samma känsla och leende som att köra den första Boxstern 1999 – fast med mer pulver och kraft.

Den syrliga kommentaren vid bensinmacken borstade vi genast av oss och kryssade snabbt vidare genom storstadens infartstrafik.

Porsche säger själva att de med 718 T-modellerna har de lagt mycket fokus på körglädje och prestanda och det krävs inte många timmar bakom ratten för att konstatera att Porsches utvecklingsavdelning lyckats med sitt arbete.

Svårt att inte ha ett leende på läpparna när vi cabbar av, möter vårsolen och kryssar fram på småvägarna. Här trivs Boxster riktigt bra. (Foto: Dagens PS)

ANNONS

Boxster T är dessutom utrustad med keramiska bromsar PCCB och 20-tumshjul som standard. Porsche hävdar själva att Boxster bromsar lika bra som en 911 något som vi efter några bromstester är benägna att tro på.

Motorn i Boxter T samma fyrcylindriga 2,0-litersmaskin med turbo som i vanliga 718 Boxster och Cayman ger 300 hästkrafter – skillnaden är att man fått två avgasrör i aktern i stället för ett.

Prestandan är med andra ord lika för Boxter T som för den vanliga. Med PDK-lådan inställt på Sport Plus gör hon 0-100 på 4,7 sekunder. Vilket är riktigt bra för fyra cylindrar och 300 hästkrafter. Toppfarten är 275 km/h

Många jämför med en 911

Allt beror ju på vilka referensramar man har – det kan vara enkelt att jämföra med en 911 men samtidigt så blir det fel.

Personligen tycker jag Porsche gjort helt rätt i positioneringen – Låt Boxster vara instegsmodellen och gör den härliga körglädjen tillgänglig för flera med ett lite mer tillgängligt pris.

Tröskeln har blivit högre

När man lanserade Boxster så var det den billigaste Porschen man kunde köpa och den var prissatt precis under 400 000 kronor. Med dagens penningvärde motsvarar det cirka 550 000 kronor.

ANNONS

Småvägar i välbärgade villaområden – det är här vi oftast kommer möta Porsche 718 Boxster – den perfekta sommarcabben. (Foto: Dagens PS)

Idag kostar däremot den billigaste Porsche Boxster från 630 000 kronor och Boxster T kostar från 760 000 kronor.

Det innebär att Porsche Boxster har blivit lite svårare att nå upp till ekonomiskt – vilket ligger fullt i linje med Porsches varumärkesidentitet.

Det är inte konstigt att Porsche är en av världens mest lönsamma biltillverkare – man kan ta betalt och det är många som vill frottera sig med det exklusiva varumärket.

Bästa Boxster genom tiderna?

Av fyra olika modellgenerationer och mängder av motoralternativ så är det en flera som ställer frågan – vilken är den bästa modellen av Boxster att köpa?

Vår numera bortgångne motorskribent Håkan Nilsson tvekade inte när vi diskuterade detta för något år sedan. Han var tvärsäker på att 718 Spyder var det absolut bästa alternativet vilket han beskriver i sin test av den.

Bästa sommarcabben

ANNONS

Så frågan är hur står sig då vår Tant Gredelin som sommarcabb?

Vi kan konstatera att hon är vansinnigt kul att köra och i den här färgen passerar man ingen obemärkt. Utvecklingsavdelningen på Porsche har gjort ett fantastiskt bra jobb.

Vid sidan av en cabriolet som släpper in vatten så är våra enda synpunkter de billiga dörrhandtagen och den riktigt dåliga navigatorn man installerat. Så skippa det tillvalet och använd din mobil i stället. Dörrhandtagen är märklig detalj där man försökt göra Boxster “sportigt lättare” genom att sätta band som dörrhandtag i stället för vanlig handtag.

Visst spar det några gram, men herre gud, då kan vi hitta mängder av delar man kunde gjort den viktbesparingen på i stället. Man får snarare se det som en gimmick som blev fel.

Dra i den här stroppen för att öppna dörren är lite larvigt om man har betalat drygt 700 000 kronor för en ny bil. (Foto: Porsche Press)

De är de enda plumparna i protokollet på en i övrigt rolig, spänstig och alldeles underbar sommarcabriolet.

Hjärnan skriker NEJ – hjärtat skriker JA

Men den stora frågan är om den är dubbelt så bra som Mazda MX-5? Idag världens mest tillverkade sportcabriolet och där man får en ny bil för drygt 350 000 kronor?

ANNONS

Hjärnan skriker NEJ, men hjärtat och magen skriker JA. Inget snack om saken att Boxster i 718-förpackning är snabbare, roligare och bättre bil än ikoniska MX-5an. Men det blir inte en så överlägsen seger man kan tro.

MX-5 hamnar fortfarande högt på listan och till ett 300 000 kronor lägre pris. Det gör det svårt att hitta mer körglädje per krona om man vill köra cabriolet till sommaren.

Men om budgeten tillåter så blir Porsche 718 Boxster T det självklara valet och gärna i den här färgen då Tant Gredelin gör att du garanterat kommer bli dagens samtalsämne.

Dagens PS omdöme om Porsche 718 Boxster T:

Ekonomi 3 av 5
Drygt 750 000 kr för en roadster är i häftigaste laget. Porsche lever stort på attraktivt varumärke och högt andrahandsvärde.

Körkänsla 5 av 5
Mittmotor med fantastisk körglädje. Trots en relativt liten motor så har man lyckats skapa en grym körmaskin.

Kvalitet 3 av 5
Detaljerna drar ner kvaliteten ordentligt. Läckande cabriolet, urusel navigation och gimmick till handtag. Här kan Porsche betydligt bättre.

Helhetsupplevelse 4 av 5
Man kan förlåta mycket med den fantastiska körglädjen. Vi kanske hade otur med den här bilen men tyvärr påverkar de tre plumparna i protokollet helhetsintrycket. Man måste kunna förvänta sig mer av en bil för över 700 000 kronor. Testveckan lämnar ändå ett stort leende efter sig – för visst är det kul det är att köra en bil som tycker om att bli körd.

ANNONS

Fakta Porsche 718 Boxster T

Källa: Porsche.se

 

Relaterade artiklar:

Test: Porsche Taycan GTS Sport Turismo – vill ha NU. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Mikael Gullström
Mikael Gullström

Chefredaktör och ansvarig utgivare.

Mikael Gullström
Mikael Gullström

Chefredaktör och ansvarig utgivare.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS