TEST: Mazda MX-5. Tänk att efter 30 år möta en kär vän igen. Ni vet det där spontana mötet när man går förbi på gatan och känner igen någon bekant. Men oj – där är ju DU, vad har hänt de senaste trettio åren?

ANNONS

Egentligen ville jag ha en mörkgrön Mazda MX-5 av den första modellen, eller Miata som den kallas i folkmun. Men i slutet 90-talet fanns nästan bara begagnade röda till salu.

Och en röd Miata generation 1 fanns det massor av i Stockholm då den var lika vanlig på gatorna som en Tesla är idag.

Mazda MX-5 Miata
Den första modellen av Mazda MX-5 slog ner som en bomb när den visades upp första gången senhösten 1989 i Chicago. Och snart sågs den på var och varannan gata i Stockholm (Foto: Mazda Press)

Så det fick bli en av de första bilarna i generation 2 i snygg mörkgrön metallic med hardtop som tillbehör. Den fick bli andrabilen till barnens stora lycka. Att fälla cabben en solig vårdag på väg till lämning på skolan var en given succé.

Ännu roligare på vintern

Något som man ofta glömmer bort med MX-5:an är att den även funkar bra som vinterbil. Med hardtop och bra vinterdäck så är den till och med roligare och köra än på sommaren.

Mazda MX-5 på vintern
Miata är antagligen en av de roligaste vinterbilar som finns att köra. Här en MX-5:a som kör isracing, något den är perfekt för. (Foto: Mazda press, Hildebrandt/Lorenz)

Det perfekt avvägda chassit, den underbara kontakten med bilen, underlaget och bakhjulsdriften gör bilen perfekt för en körglad familjefar. Med ett stort leende på munnen satte jag mig bakom ratten varje vintermorgon.

Grannarna med sina trista Volvo och Audi-lådor skakade på huvudet. Troligtvis bara avundsjuka.

Världens mest sålda sportbil

Det svenska klimatet är knappast optimalt för en liten tvåsitsig roadster – så hur gick det till när den charmiga lilla sportbilen blev Sveriges mest sålda roadster och världens mest tillverkade?

För att få perspektiv får vi inte glömma bort hur bilarna såg ut i slutet -80-talet, det var kantiga och raka linjer som gällde. Det skulle vara digitala instrumet, fyrhjulsdrift, elhissar osv. Mängder av funktioner som tog ifrån föraren initiativet och kontrollen.

En rundnätt liten bomb slog ner

Så slog bomben ner i Chicago hösten 1989 – en rundnätt, lite sportbil som flirtade hej vilt med brittisk sportbilsromantik från 60-talet. Helt utan krusiduller, bara en enkel, perfekt avvägd roadster med målet att ge föraren initiativ och känsla tillbaka.

Mazda MX-5 lanserades i Chicago 1989
Genomslaget på mässan i Chicago 1989 var enorm och Mazda påbörjade tillverkningen. Detta är en av de tidiga bilarna från 1991. (Foto: Mazda Press)

Här i Sverige fick den de föga inspirerade namnet MX-5 i stället för Miata. Det sägs att Mazda inte hade råd att skydda Miata-namnet över världen. Exempelvis fick den i Japan heta Eunos Roadster. Som vi vet har kärt barn många namn och numera heter den MX-5 – men hos oss vanliga kallas den bara Miata.

Mazda MX-5 har nu gått igenom fler reinkarnationer och är nu inne på sin fjärde version. Låt oss snabbt gå igenom modellerna som skapat denna världssuccé innan vi testar den senaste.

Modell NA – originalet

Det sägs att Mazdas Miata-projekt inleddes redan 1979 när den amerikanske motorjournalisten Bob Hall hade träffat Mazdas utvecklingschef, Kenichi Yamamoto.

MX-5 en oblyg kopia av Lotus Elan
När den lanserades fanns det i stort sett inga små tvåsitsiga roadsters på marknaden. Att addera pop-up strålkastare var en given hit som skapade en härlig karaktär åt modellen. (Foto: Mazda Press)

Deras diskussionen kom av en händelse in på de klassiska tvåsitsiga brittiska sportbilarna. En bilklass som vid denna tidpunkt i stort sett hade försvunnit. Där föddes idén till att återupprätta och ta en position som få andra biltillverkare hade.

Oblyg kopia av Lotus Elan

Mazda tog via flera designstudios fram olika förslag. Vinnare blev ett förslag från Los Angeles där man tagit fram en liten rund och minst sagt oblyg kopia av Lotus Elan som flirtade med engelsk 60-tals romantik.

ANNONS
ANNONS
Mazda inspirerad av Lotus Elan
Att Mazdas designer hittat inspiration i Lotus Elan från 1966 går inte att ta miste på. (Foto: Wiki Commons)

Den första modellen kom att kallades NB och trots den oblyga kopieringen så var det ändå mycket stor skillnad mot en Lotus Elan. Man behövde inte vara mekaniker för att köra en Mazda Miata.

Jinba Ittai

Det här var välbalanserad japansk kvalitet när den var som bäst och en bil man kunde lita på. Målet var att skapa det man kallade “Jinba Ittai”.

Uttrycket som Yamamoto och hans team arbetade efter kommer från japansk historia och betyder ungefär ”samspelet mellan ryttare och häst”. Ett uttryck som kanske bättre än något annat beskriver just vad Mazda MX-5 är för en bil.

Glädjen att köra en Mazda MX-5
De flesta förare i en Mazda MX-5 känner den här glädjen. Många rynkade på näsan och kallade den för ”hårfrisörskebil”. Men de fick ge sig när de själva satte sig vid ratten.(Foto: Mazda Press)

Projektets chefsingenjör, Toshihiko Hirai, slutade inte arbeta förrän han hade uppnått total perfektion. Något som alla som meckat med en Miata verkligen kan intyga.

Modellen blev en omedelbar succé och tillverkades fram till 1997. Den svarade upp mot ett stort behov som andra tillverkare inte identifierat ännu. Det gjorde att MX-5:an snabbt fick efterföljare i form av bl.a. BMW Z3, Honda 2000 och MGF.

Modell NB

För att ersätta den framgångrika första generationen 1998 så ändrade man framför allt designen av fronten. De charmiga pop-up strålkastarna försvann och ersattes av starkare och mer praktiska lyktor.

Mazda MX-5 NB generation 2
Till mångas besvikelse försvann de charmiga pop-up strålkastarna. I övrigt hittar vi i fronten tydliga influenser från Dodge Viper. (Foto: Mazda Press)

Man ser tydliga influenser från den amerikanska sportbilen Dodge Viper som hade sålt mycket bra på amerikanska marknaden och fått en ”ikon-status”. Kanske var det det som fick Mazdas designer att skapa det nya mer kurviga frontpartiet och de ”elaka” ögonen?

I övrigt var det mest små detaljer som skiljde mot modell NA. Och om vi ska vara ärliga så är detta den ”minst charmiga” av Miatas reinkarnationer.

Bakparti Mazda MX-5 NB
Bakpartiet är i stort sett detsamma som på generation 1. (Foto: Mazda Press)

Trots den mindre attraktiva designen så var den fortfarande lika körglad och välbalanserad. Med hardtop monterad så passade den året runt på svenska marknaden. Den tillverkades mellan 1998–2005.

Modell NC

När den tredje modellen skulle konstrueras så valde Mazda att göra en helt ny bil. Givetvis med “Jinba Ittai” i fokus. Återigen så var man oblyg i sin inspiration till designen.

Mazda MX-5 NC
Generation 3, den sk NC modellen, influerades återigen av andra bilmärken. Rakare linjer över fronten och ett nytt bakparti.(Foto: Mazda Press)

Nu fick den snygga och trevliga ”konkurrenten” Honda S2000 stå som inspiration till linjerna.

Mazda MX-5 NC bakparti
Med denna modell fick Miatan ett något slankare bakparti. (Foto: Mazda Press)

NC-modellen fick lite kraftigare motor, 160 hk, som passade modellen mycket väl. Tillsammans med ännu bättre grundkonstruktion än urspungsmodellen så vann Mazda MX-5 modell NC många jämförelsetester med liknade roadsters.

Modellen tillverkades ända fram till 2014 vilket gör NC modellen till den Miata version som levt längst

Mazda MX-5 Coupé
Modell NC fick även en version med plåtcabriolet, RF modellen med plåtcabriolet finns kvar även i nya generationen fast då i en typ av coupeutförande. (Foto: Mazda Press)

Modell ND

2015 var det dags för dagens version av Mazda MX-5 som nu har drygt fem år på nacken. Det är återigen en helt ny konstruktion i vad Mazda kallar ”Kodo” design. ”Kodo” är ett poetiskt ord som betyder ”rörelsens själ” på japanska och skall förmedla muskulös kraft och enligt Mazda en utveckling av ”Jinba Ittai”.

Målet med designen gällde för alla Mazda bilar som inte längre skulle uppfattas som en plåtlåda på hjul, utan som en varelse full av liv – med en själ.

ANNONS
ANNONS

Har man lyckats skapa liv och själ?

Alla tester som är gjorda under de senaste fem åren är översvallande positiva till den senaste reinkarnationen av MX-5:an. Så det är med höga förväntningar man hämtar ut nyckeln till Mazdas pressbil.

Bilen vi testar är ”100-års modellen” en specialutgåva som firar Mazdas hundraårsjubileum. Den har massa extra godis som vinröd nappaklädsel och matchande sufflett. En riktigt snygg modell med kaross i ”White Pearl” metallic.

Man har skapat ett eget uttryck i den nya designen som upplevs betydligt mindre än generation 1 och 2. Ett kortare bakparti, en linje med högre framflyglar gör att man upplever huven större. (Foto: Mikael Gullström)

Precis som vi beskrev tidigare så är det som att möta en gammal bekant man inte träffat på 30 år.

Mindre än tidigare modeller

Jag går runt och betraktar varje vinkel av bilen. Den upplevs betydligt mindre än vad jag minns. Eller så beror det på den rondör som tillagts mig själv under dessa år.

Men faktum är att denna version är tydligt mindre än den första modellen. Det känns direkt när man går runt bilen och tittar på linjespelet.

Det är första gången som man skapat ett eget designuttryck vilket man lyckats mycket väl med. Linjerna över fronten går kraftigt upp över flyglarna vilket gör att man som förare upplever att bilen är större än de tidigare versionerna fast den defakto är mindre.

Mazda MX-5 ND bakparti
Ett kortare bakparti gör att generation 4 upplevs betydligt mindre. (Foto: Mikael Gullström)

Tajt och sportigare

När man slår sig ner bakom ratten känner man att hon är tajtare och mindre i sittbrunnen vilket gör att hon känns lite sportigare än tidigare.

Miatan har aldrig varit kompis med långa och stora förare. Och denna version har inte gjort den vänskapen bättre. Är man över 1.85 så bör man nog kika på andra modeller än Miatan.

En fördel är att man nu har ställbar ratt både i höjd och in/ut. Något som gör att man nu har enklare att hitta just sin position. Stolarna i rött härligt läder är mycket bekväma och håller föraren tajt bakom ratten.

Bra skinnsäten grejer och håller både förare och passagerare på plats. Kvaliteten och materialval är det bästa på en MX-5:a hitintills. (Foto: Mazda Press)

Att trycka på startknappen, höra den rappa 2-litersmotorn komma igång med ett sportigt sound är ett nöje. Den låter faktiskt betydligt bättre än vad någon annan Miata gjort tidigare.

Saknat att faktiskt KÖRA bil

En sväng ut från parkeringen och full gas – gud, vad jag har saknat detta! Hon svarar underbart och känns betydligt rappare än de 184 hästkrafter hon har under huven.

Här finns en råhet när man toppar varvtalsmätaren som saknats tidigare motorer. Den 6-växlade lådan är så där sportigt tajt som man vill ha när man vill köra lite mer aktivt. Att växla ner och styra ut mot kurvigare vägar är helt fantastiskt – hade glömt bort hur det var att faktiskt KÖRA en bil!

Chassit är som i alla MX-5:or välbalanserat och med en fantastisk känsla i styrningen det är lätt att styra upp henne mot en lite mer kontrollerad sladd. Diffbromsen gör sitt till och säkerställer att motorns kraft hamnar på rätt hjul.

Generation 4 av MX-5 är snygg med suffletten uppe. Färgkombinationen med rött/vitt i denna 100-års modell är lyckad. (Foto: Mikael Gullström)

Känslan mellan fot, gaspedal, koppling, hjul och underlag är påtaglig. Här finns en ”mekanisk kontakt” och känsla som man man inte hittar i en ”välstoppad vardagsrumssoffa”.

Mazda MX-5 är trots sina nya skärmar och system riktigt rolig att köra. Det piper på ordentligt när man byter fil – och det gör man ofta när man med ett leende på munnen svischar mellan filerna i morgonkön.

ANNONS
ANNONS

Billig i jämförelse

Det är garanterat den roligaste bil man kan köra under 600 000 kronor. Ur det perspektivet är listpriset på cirka 380 000 kronor riktigt billigt.

Mazda MX-5 interiör
Bort, bort, bort. Man förstår att den stora massan vill ha Bose ljudsystem, Apple CarPlay och annan infotainment. Men om sanningen skall fram så är det ”real entertainment” man vill åt när man köper en MX-5:a – och det får man i massor! (Foto: Mazda Press)

Inredningsmässigt så har man numera en stor skärm med multifunktioner. Det är inte av senaste snitt eller funktioner. Man får beakta att MX-5:an konstruerades 2014 och det har hänt massor när det gäller framför allt skärmar och stödfunktioner ombord på dagens bilar.

I övrigt känner en Miata-förare igen sig. Härliga analoga mätare som ger dig allt du egentligen behöver. Visst det finns massor av stödfunktioner för föraren men hela idén med MX-5:an är att slippa just det.

Körglädje och känsla – vem behöver infotainment?

Det är körglädje och kontakten mellan förare och bil som är det viktigaste. Och i just den grenen finns det få bilar som klarar av att slå MX-5:an på fingrarna.

En klassisk MX-5 rörelse är när man släpper högerhanden från växelspaken och tar handtaget vid suffletten. Blixtsnabbt är suffletten uppe. Och lika snabbt går det att fälla ner. Finns inget elektriskt system som kommer i närheten av att ta upp och ner suffletten så snabbt.

Sufflett på Mazda MX-5
Blixtsnabbt upp och ner med suffletten. En skillnad från tidigare generationer är att den del av suffletten blir ett snyggt lock när man fäller ner. (Foto: Mikael Gullström)

30 år och bättre än någonsin

Finns det några nackdelar då? Motorn har tidigare varit en akilleshäl och det har Mazda åtgärdat med råge. Att det är en liten bil är hela konceptet och är man över 1.85 – sorry då får man köpa en betydligt dyrare bil.

Om man verkligen vill hitta ett fel så är det möjligtvis ett gammalt infotainmentsystem i övrigt så har den fjärde generationen MX-5 reinkarnerat sig till sin bästa version hitintills.

Man kan utan överdrift säga att Mazda MX-5 bär sin ålder med heder. Betydligt bättre än jag själv förvaltat de senaste dryga trettio åren.

– Please Mazda, jag vill också reinkarneras till en så här rapp, tajt och rolig version av mig själv!

FAKTA Mazda MX-5 2.0 Cabriolet “100th anniversary edition”

Motor: 2,0 liter, 184 hk
Växellåda: 6 växlad manuell, bakhjulsdriven
Max effekt 184 hk vid 7 000 varv/min.
Max vridmoment 204 Nm vid 4 000 varv/min.
Förbrukning: Blandad körning 6,9 l/100km
Koldioxid: 155 CO2 g/km
Acceleration: 0–100 km/h: 6,5 s
Toppfart 220 km/h.
Mått: (cm) L/B/H 392/174/123.
Bagagevolym: 130 l.
Vikt: 1 090 kg

Pris: 363 000 kr (för 100th Anniversary Edition)

 

Relaterade artiklar:

Porsches superkombi – den perfekta flyktbilen. Dagens PS