På tre år ska Volvo Cars 30-dubbla sin försäljning av elbilar. Den ökade tillverkningen ska ske i Kina och USA.
Enligt vd Håkan Samuelsson följer den hittills långsamma utvecklingen planen. 
– Nästa elbil är vårt flaggskepp, stora XC90 som blir helelektrisk. Sedan kommer en liten helelektrisk bil, säger han i en intervju med Dagens Nyheter.

ANNONS

Volvo Cars berättade i går om detaljerna i börsnoteringen och fick ett relativt gott mottagande bland analytikerna. Värderingen på 163–200 miljarder kronor ses av många som relativt låg. En riskfaktor som lyfts fram av Volvo själva i prospektet är Polestar. Skulle Polestars Spac-notering efter nyår misslyckas kommer Volvo behöva skjuta till pengar i en nyemission. Redan i dag är Polestar skyldigt Volvo Cars 5,5 miljarder kronor. Bland annat för bilar som tillverkats i Volvos fabriker. Fluktuationer i Polestars marknadsvärde på 170 miljarder kan också få stor återverkan på Volvos aktiekurs, då Volvo äger 49 procent av bolaget.

De kommande elbilarna påminner starkt om Tesla invändigt. Konceptbilen Volvo Concept Recharge ger en inblick i Volvos kommande interiörer. Foto: Volvo Cars
Skalbara elektriska plattformar som delas med andra märken inom Geely-koncernen ska ordna tillväxten för Volvo och Håkan Samuelsson. Foto: Volvo Cars

Men på längre sikt kommer Volvo Cars egen elektrifiering att få större inverkan på företaget och marknadsvärdet. Centralt i Volvos strategi är att ta en stark position inom ”elektrisk premium”. Varannan bil som säljs 2025 ska vara helt elektrisk och då ska volymen ha ökat från 770 000 till 1,2 miljoner bilar. I dag säljer Volvo 2,6 procent elbilar globalt, ganska precis 20 000 elektriska XC40.

På tre år ska volymen 30-dubblas, en ökning med 2900 procent från dagens nivå. Samtidigt ska vinstmarginalen (EBIT) öka till 8-10 procent. Enligt Håkan Samuelsson följer den hittills långsamma utvecklingen Volvos plan.

Volvo kommer aldrig mer att visa en ny bilmodell med fossildrift. Alla nya bilar får platta golv med batterierna mellan hjulen. Foto: Volvo Cars

– Alla helt nya bilmodeller som vi släpper från och med i dag blir helelektriska. I mitten av nästa år kommer vi att ha betydligt högre kapacitet och ha elbilsmodeller i ett bredare prissegment för att kunna växa snabbt. Vi följer den plan vi har, säger han i en intervju med Dagens Nyheter.

Elektriskt flaggskepp

Håkan Samuelsson bekräftar att Volvos nästa bilmodell blir helt elektrisk. Det är flaggskeppet XC90 som endast släpps i en helelektrisk version nästa år. Därefter släpps en liten elektrisk SUV. Även S90 och V90 kan komma i elektriska versioner, enligt Håkan Samuelsson.

De nya elektriska modellerna får lägre front, någon grill behövs inte. Strålkastare i form av Tors hammare behålls. Foto: Volvo Cars.

Nya XC90 får en interiör som påminner mycket om Tesla. En stor, 15-tums pekskärm liknande den i Tesla Model Y är centralt placerad i förarmiljön. Volvo har jobbat hårt tillsammans med Google för att göra bilen lika användarvänlig som Tesla.

Dubbelriktad laddning

Nya XC90 får också dubbelriktad laddning, vilket gör att ägarna kan överföra överskottsel i bilens batteri till elnätet. Det innebär att Volvobilar kan leverera energi till nätet när spotpriserna och koldioxidutsläppen relaterade till elproduktion är som högst.

ANNONS
ANNONS
Volvos nya små-SUV delar bottenplatta med Lynk & Co Zero.

Senare följer en mindre elektrisk SUV som byggs på Geelys så kallade SEA-plattform.
– Små bilar kan också vara premium. Bara för att du har en liten kostym behöver den inte vara polyester. Vi kommer också att använda SEA. Vi använder den för en mindre bil, där jag tycker att det är väldigt praktiskt och smart för oss att dela det, så att vi kan ha en kostnadsstruktur för en mindre bil som är mycket konkurrenskraftig, har Håkan Samuelsson berättat tidigare.

Volvo har precis startat tillverkningen av C40 i belgiska Gent. Hittills i år är den elektriska andelen 2,6 procent av försäljningen. Foto: Volvo Cars

Enbart XC90-modellen kan innebära 120 000 sålda elbilar per år. S90 och V90 ger ytterligare nära 80 000 bilar. Den nya mindre SUV:en ska bli den verkliga elektriska volymmodellen. Volvo har en tuff men inte omöjlig utmaning framför sig.

Växer utanför Sverige

Volvo Cars ökade biltillverkning kommer inte att hamna i Sverige, enligt börsprospektet. Volvo spår att Torslandaverken ligger kvar på en volym av 300 000 bilar, medan fabrikerna i Charleston, USA och Daqing i Kina ska växla upp rejält.

Volvo behåller en karaktäristisk rak bak på sina kommande elbilar. Foto: Volvo Cars