Dagens PS

Pepsis Tesla Semi får bara köra 16 mil

När Tesla Semi kör för Pepsi har den en rutt som bara sträcker sig 16 mil. (Foto: Twitter)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 26 dec. 2022Publicerad: 26 dec. 2022

Efter en spänd väntan har Tesla nu börjat leverera sina första elektriska lastbilar – Tesla Semi – till de första kunderna. Först ut var Pepsi som nu använder lastbilarna på en av läskföretagets kortare rutter.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Totalt rör det sig om en sträcka på 160 kilometer som lastbilarna kör när de är packade med läsk.

Testar sig fram

Totalvikten för Tesla Semi är 37 ton och då sägs räckvidden vara cirka 80 mil. När lastbilarna används på den korta Pepsi-rutten är de fullastade med läsk och väger därför en hel del.

Pepsi testar sig helt enkelt fram för att se vad lastbilarna klarar av innan de tar sig an de större uppdragen.

omslagsbild tesla semi

Tesla Semi ska klara av vad konkurrenten Daimler säger är omöjligt. (Foto: Tesla)

ANNONS

Senaste nytt

Tesla Semi – ett skepp kommer lastat med chips

När lastbilarna i stället kör chips – Pepsi äger även amerikanska Frito-Lay – är sträckorna som Tesla Semi får köra desto längre, närmare bestämt 68 mil.

Anledningen är enkel – chips väger mindre än läsk. Enligt Pepsi har deras Tesla Semis ungefär 20 procent räckvidd kvar efter en 68-milsresa.

ANNONS

Det skulle innebära att räckvidden är något högre än den angivna räckvidden på 80 mil.

Exakt hur rutten och körbeteendet ser ut vet vi emellertid inte.

Hela industrin håller andan

Det är flertalet aktörer som undersökt möjligheten till att byta till elektriska lastbilar – inte minst stora åkerier och andra företag som transporterat mycket gods.

Det lär vara en hel del som väntar på inblick i Pepsis verksamhet och hur lönsamma Tesla Semi-lastbilarna är innan de själva funderar på att byta.

I dagsläget ser det i alla fall ljust ut, men framtiden får utröna om Tesla Semi håller i längden. Det skiljer sig en hel del när det kommer till vad en lastbil måste klara av kontra en personbil när det kommer till slitage.

Vad tror ni? Är elektriska lastbilar framtidens logistiklösning? 

Läs även: Tesla Semi – räckvidden omöjlig, enligt Daimler

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS