Dagens PS

Pagani Zonda för 170 miljoner kör in i Ford Fiesta

Pagani Zonda krockad
Dyrare än så här blir det inte. (Foto: AStopCars)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 04 sep. 2022Publicerad: 04 sep. 2022

Supercar Owners Circle, en exklusiv klubb för de med lika exklusiva fordon, har i helgen anordnat ett rally i Kroatien. På en tur genom Zagreb smällde en Pagani Zonda HP Barchetta med en Ford Fiesta.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

1 av 3 i världen

Zondan i frågan är specialmodellen Zonda HP Barchetta av vilka det bara finns tre av i världen. HP står för Horacio Pagani, namnet på grundaren av det italienska superbilsmärket, och han äger en av dessa tre.

Under huven ruvar en V12 på 800 hästkrafter som får ner kraften i backen via en sexväxlad manuell låda. Bilen såldes slut innan den hann visas upp på Pebble Beach 2017.

Pagani Zonda i Pebble Beach

Så här såg det ut när bilen lanserades 2017. (Foto: Pagani)

Tre blev två

Bilen i fråga rattades i Kroatien i sällskap av bilar som Porsche Carrera GT, Apolloe IE och en rad olika Koenigsegg-modeller.

ANNONS

I videon nedan ser man hur föraren av Paganin gasar på, något som möts av att bakändan kliver ut, rakt framför en Ford Fiesta som kom framdundrandes.

När det gäller omfattningen av skadorna på får man hoppas att Pagani-ägaren har en försäkring som heter duga.

Bakhjulet på förarsidan är borta och länkarmar, delar av hjulupphängningen och massor av annat har gått i kras.

Fiestan har klarat sig bättre men skadorna är ändock påtagliga.

Det är kul med rallyn av liknande slag, men det är mindre kul när de som inte ens deltar hamnar i kläm.

Paganin lär skickas tillbaka till Italien för en total renovering och hur man än vänder och vrider på det är bilar till för att köras.

Ford Fiesta

Ford Fiestan i fråga fick sig också en törn. (Foto: Youtube)

 

View this post on Instagram

 

A post shared by AStopcars (@astopcars)

ANNONS

Står inte och samlar damm

En positiv aspekt i det hela är att vi fått kvitto på att Pagani Zonda HP Barchettan i fråga inte står och samlar damm, utan faktiskt används.

Att ratta en bil för över 170 miljoner kronor i Kroatien är bestämt riskfyllt men olyckor händer.

Det viktigaste är att alla som var inblandade är oskadade men det är ändock en olycka som lätt hade kunnat undvikas.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS