Bensinen slår rekord och närmar sig 18 kronor per liter.
Vid nyår kommer priset att stiga ytterligare på grund av uppräknad skatt – och de som tankar diesel kan få betala extra för dyrare bensin. Dessutom varnar experter för att oljepriset kan stiga ytterligare.
– Ytterligare åtgärder för att kompensera landsbygden kan bli aktuella, säger energiminister Anders Ygeman, i en intervju med Dagens Nyheter.

ANNONS

Dagens PS har tidigare berättat om de rekordhöga dieselpriserna som leder till högre priser på mat och andra varor. Vid nyår ökar priset med ytterligare cirka en krona på grund av ökad inblandning av biobränsle och höjd skatt.

Men även bensinpriset har stigit kraftigt – och prisrusningen drabbar i första hand privatbilister. Mer än varannan bil drivs av bensin. Veckans nya rekordnotering ligger på 17,79 kronor för en liter bensin. Trots att bensinen ökat med mer än fyra kronor per liter på ett kör vi inte mindre bil.

– Vi ser ingen minskning i försäljningsvolymerna. Det släpar efter lite statistiskt, men i dag är det ingen som nöjeskör, man kör det man måste och behöver, säger Johan G Andersson, vd för branschorganisationen Drivkraft Sverige.

Oljan över 80 dollar

På en månad har oljepriserna stigit med ungefär 15 procent och ett fat olja kostar nu över 80 dollar, och där verkar prisnivån ha stabiliserat sig. Experter varnar dock för ytterligare oljeprishöjningar som kan fördyra bensin och diesel ytterligare och att prisstegringen kan fortsätta.

Det som går att säga säkert är att vid nyår kommer priset på bensin och diesel att stiga ytterligare. Dels räknas koldioxidskatten upp mer cirka 18 öre per liter enligt konsumentprisindex. Dels ska reduktionsplikten ökas från 6 procent till 7,8 procent, vilket borde fördyra bensinen med omkring 35 öre, men märkligt nog kan höjningen i stället ske på diesel.

Lagen överspelad

Det går nämligen inte att blanda in mer etanol i bensinen, trots att lagen kräver det. 7,8 procent reduktion innebär i praktiken över 10 procents inblandning av etanol. Lagen, som trädde i kraft i augusti, saknar därmed förankring i verkligheten. I stället blandas mer HVO100 in i dieseln som kompensation.

– Det saknas tekniska möjligheter att blanda in mer etanol, då går vi över gränsen för E10. Och det finns inga sådana mängder av biobensin att tillgå. I stället kommer den överskjutande reduktionen att uppfyllas genom att dieseln får högre reduktion, säger Johan G Andersson.

Betyder det att de som tankar diesel får betala extra för reduktionen av bensin?
– Det kan inte vi svara på. Det är fritt fram för varje bolag att sätta sina egna priser. Om ett bolag säljer extremt mycket bensin så måste de ha en väldigt hög kompensation av biodrivmedel i diesel. Hur de tar ut kostnaden är upp till dem.

ANNONS
ANNONS

När det gäller OK-Q8 bekräftar de för Dagens PS att kostnaden kommer att tas ut på de som tankar bensin.
– Kostnaden för reduktionen kommer belasta den produkt som träffas av plikten. Utöver etanol kan andelen förnybart i bensinen utgöras av till exempel biobensin, säger Karin Hellgren, kommunikationschef på OK-Q8.

Vissa länder har redan infört E15- och E20-bensin, något som på sikt kan införas i Sverige. Många nya bilar som säljs är dock inte godkända för den bensinen.

Ygeman öppnar för kompensation

Energiminister Anders Ygeman har öppnat för att kompensera landsbygdsbor som drabbats av bränsleprishöjningarna.
– Ytterligare åtgärder för att kompensera landsbygden kan bli aktuella, säger Anders Ygeman, i en intervju med Dagens Nyheter. Ministern vill även förenkla för att skaffa elbil:
– Att jag förstår deras frustration och att vi inte är främmande för att göra mer för att kompensera lands- och glesbygden. Samtidigt måste vi göra ännu mer för att fler ska få möjlighet att ställa om till elbil i hela landet.