Ford Ranger säljs i över 180 länder världen över och har en marknadsandel på över 40 procent i Europa. Nu är det dags för nästa generation att debutera och först ut är terrängvarianten. Vi lade i Högsta Växeln och åkte till Barcelona för att provköra nya Ford Ranger Raptor.

ANNONS

Ranger Raptor är prestandaversionen av den mycket populära pickisen och är utvecklad av Ford Performance.

Ford Ranger Raptor med Marcus
Vi provkörde nya Ford Ranger Raptor på plats i Spanien. (Foto: Ford)

Krympt i tvätten

Exteriört påminner nya Ranger Raptor väldigt mycket om det större syskonet F-150, särskilt framtill. Designen är mer aggressiv och de kantigare linjerna jämte föregångaren ger ett betydligt maffigare intryck.

Interiört möts man av sportstolar med förvånansvärt mycket stöd för höghastighetskörning medan baksätet är mer bänkliknande. Man möts även av en 12-tums infotainmentskärm och en 12,4-tums digital instrumentpanel.

Interiören har fått sig en rejäl uppdatering. (Foto: Ford)

Ford Ranger Raptor har en motor som matchar

Förra generationen Ranger Raptor tampades med en fyrcylindrig dieselpjäs under huven som inte matchade bilens ambitioner. Dieselmotorn kommer att finnas kvar i ett uppdaterat utförande som lanseras under 2023.

Lanseringsmotorn är i form av en 3-liters bensinsexa på närmare 300 hästkrafter. Just motorn är tveklöst det största lyftet jämte föregångaren och ger ett betydligt sportigare intryck, något som ackompanjeras av ett aktivt avgassystem som gör att man kan justera motorljudet.

Vid fullt brass låter Ranger Raptor genuint sportigt och ljudbilden matchar bilens övriga aura som höghastighetsterrängbil.

Till sitt förfogande har den två låsbara differentialer, en låsbar differentialspärr och ett klassledande vaddjup på hela 85 centimeter.

Chassit i Ranger Raptor är unikt för just Raptor-varianten och består av extra förstärkningar samt unika stötfångare, stötdämpare och en rad annat som gör att bilen ska klara genuint tuffa tag.

Raptor har även ett rejält underredsskydd i stål som ser till att exempelvis kylaren och oljetråget inte råkar illa ut.

ANNONS
ANNONS

Fjädringen är av den aktiva sorten som tillåter att man hoppar med bilen. Den svarar blixtsnabb på förändringar i väglaget och jobbar febrilt för att hålla ekipaget i styr.

På asfalterade vägar bidrar dämparna i kombination med de rejäla terrängsulorna med en hög komfortnivå.

Ford Ranger Raptor på vägen
Nya Ford Ranger Raptor är betydligt bekvämare än man kanske anar. (Foto: Ford)

Hur är den då att ratta?

Som ni ser ovan framstår Ranger Raptor som enormt kompetent, men hur är det då i verkligheten? På plats i Barcelona fick vi först ratta den på landsvägar.

Även om däcken är åt de grövre hållet är ljudnivån i kupén förvånansvärt låg. Den enorma mängden gummi innebär även att man har rejält med grepp.

I sport-läget stramas bilen till och parametrar som motorljudet, styrningen, och gasresponsen justeras.

Ranger Raptor förblir mjuk men går att pinna på riktigt ordentligt i, samtidigt som bilens terrängförmåga gör att bilen enkelt tar sig an alla sorts ojämnheter.

Ford Ranger Raptor
Även om Ford Ranger Raptor är skapt för terrängen gör den bra ifrån sig på asfalt. (Foto: Ford)
Vi fick köra nya Ranger Raptor i terrängen. (Foto: Ford)

Ford Ranger Raptor bortom asfalten

Ford Ranger Raptors paradgren är tveklöst terrängkörning, något vi tidigare fått erfara när vi satt den på prov både i Marocko och i Nya Zeeland. I Sverige har vi terränglagen som kort och gott innebär att man inte får köra i terräng.

De som köper Ranger Raptor världen över använder emellertid bilen i terräng, inte minst kunder i länder som Australien och Sydafrika.

Även Spanien har en terrängkörningskultur och det kryllar av möjligheter att testa sin bil bortom asfaltens trygga barm.

ANNONS
ANNONS

I vårt fall bestod terrängkörning som Ford hade planerat för oss av en rad utmaningar, i syfte att visa vad en helt standardutrustad Ranger Raptor kan klara av, oberoende av huruvida kunderna kommer att utsätta bilen för det eller inte.

Ranger Raptor har även en terrängfarthållare, precis som Range Rover Sport, som innebär att man helt enkelt väljer en hastighet och därefter bara behöver styra och låta bilen sköta resten. 

Vi fick även testa bilens rock crawl-funktion genom att köra över enorma stenbumlingar  som såg till synes omöjlig att ta sig an med en bil, men på något sätt lyckades bilen, även om det hördes en del skrap.

Ford Ranger Raptor sten
Vi fick bokstavligen köra över stock och sten. (Foto: Ford)

Därefter vankades det höghastighetsterrängkörning, Range Raptors trumfkort. Vi fick köra på en rallyinspirerad bana i Baja-läget som dessutom innefattade ett hopp.

Gasen i botten möts av mer verkstad än man anar och de enorma sulorna och avancerade fjädringssystemet parerar allt i dess väg likt en musketör.

Även om styrningen inte ger så mycket feedback är det inga konstigheter att placera bilen i kurvorna. Det går att köra väldigt dynamiskt utan att Ranger Raptor har invändningar samtidigt som den säkerställer att man kommer runt varje kurva utan incident. Pickisen går även att sladda om man så vill.

Hoppet var rejält (som omslagsbilden antyder) men landningen var alltid mjuk, än en gång tack vare fjädringen.

Oavsett underlag går det att köra riktigt fort i Ranger Raptor, något som tveklöst är del av dess charm. Man känner sig som en ligist bakom ratten och det rör sig om en genuint kompetent busbil.

Ford Ranger Raptor
Ford Ranger Raptor räds inte för att bli smutsig. (Foto: Ford)
Ford Ranger Raptor
Nya Ford Ranger Raptor är som en het halvkombi fast i pickisformat. (Foto: Ford)

Summan av kardemumman

Nya Ford Ranger Raptor är ensam i segmentet på den europeiska marknaden. Den erbjuder en annan approach till konceptet körglädje och den gör det med bravur.

ANNONS
ANNONS

Raptor förblir genuint bekväm och användarvänlig – även om fordonet är helt enormt – samtidigt som den har en busig sida som osar kompetens.

Den kan ta sig an det mesta i terrängväg – och det finns även ett taktält att köpa till om man verkligen vill ge sig ut i bushen – vare sig det handlar om att navigera över stock och sten eller köra över sanddyner i rasande fart.

Det största lyftet är tveklöst den nya bensinsexan som förvandlar Ranger Raptor till det den alltid skulle ha varit.

Likt en dykarklocka klarar den av bra mycket mer än vad man rimligtvis kommer att utsätta den för, men det är givetvis en trygghet i sig.

Nya Ranger Raptor är överdrivet kompetent, men även sanslöst kul att ratta. Synd bara att vi har den förbannade terränglagen.

Ford Ranger Raptor tar sig fram på bra mycket fler ställen än man själv skulle våga utsätta den för. (Foto: Ford)

Ford Ranger Raptor (2023)
Motor: 3-liters, V6, bensin, 292 hästkrafter, 516 newtonmeter
Kraftöverföring: 10-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 7,9 sekunder
Toppfart: 180 km/h
Vikt: 2 454 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 5360/1926/2208 mm
Pris: från 894 975 SEK (ink. moms)

Högsta Växelns första intryck av Ford Ranger Raptor

Slutbetyg: 4,5/5

Nya Ford Ranger Raptor råder bot på det största problemet med föregångaren: en motor som inte matchar bilens övriga karaktär. Den briljerar både i terrängen och på vägen.

Lyssna på det senaste avsnittet av Dragläget, vår podcast om bilar: ”Vi dränkte en bil i Stilla havet” [Dagens PS]
Läs även: Nya lyxiga Ford Ranger – varje hantverkares dröm? [Dagens PS]