Polestar gasar på för fullt och nu har de visat upp nya Polestar 4 i Shanghai. Modellen är märkets snabbaste hittills.
Nya Polestar 4 har ingen bakruta
Mest läst i kategorin
Den nya modellen är en suv-coupé som, ologiskt nog, placerar sig mellan Polestar 2 och 3 i termer av storlek och pris.
MISSA INTE: Vår podd om bilar – Dragläget – avsnitt 19
Unik modell
Polestar 4 är mer än bara en coupé-variant av Polestar 3, utan i stället rör det sig om en modell som är byggd från botten upp för att vara just en suv-coupé.
I sin tur innebär det att märket har kunnat fokusera på baksätet och rymligheten på ett helt annat sätt, enligt märkets vd, Thomas Ingenlath.
Senaste nytt
Polestar 4 har ett polariserande utseende
Polestar påstår sig vara ett designdrivet märke, varför de har lagt mycket krut på designen av den nya modellen.
Bilen bygger på Geelys SEA-plattform och exteriört påminner fronten om Polestar Precept. Baktill saknar bilen vindruta, vilket känns bestämt opraktiskt.
Det ser lite ut som att Polestar 4 har fått rumpan kapad, men en närmare okulär besiktning i verkligheten får utröna huruvida designen går hem.
Polestar 4 är en prestandastinn pjäs
Den nya suv-coupén erbjuder 544 hästkrafter och 686 newtonmeter i topputförandet, nog för att klara av sprinten till 100 km/n på 3,8 sekunder. Toppfarten är begränsad till 200 km/h,
Precis som Mercedes EQE SUV erbjuder Polestar 4 möjlighet att koppla bort motorn fram mekaniskt, något som ökar räckvidden.
Det finns även en variant av Polestar 4 med en elmotor på bakaxeln.
Den erbjuder 272 hästkrafter och 343 newtonmeter vilket innebär 0-till-100 km/h på 7,4 sekunder. Toppfarten är 180 km/h.
Räckvidd och laddning
Batteriet är på 102 kWh och ger Polestar 4 Long Range Dual Motor-varianten upp till 564 kilometers räckvidd enligt WLTP.
Räckvidden för varianten med enkelmotor är upp till 600 kilometer.
Modellen har ett cd-värde på 0,269.
Det går att ladda bilen upp till 22 kW med AC-laddning det finns DC-laddning upp till 200 kW.
Lansering
Polestar 4 lanseras först på den kinesiska marknaden, där även bilen ska tillverkas.
Lanseringen i Europa sker till början av 2024 medan bilarna troligtvis börjar levereras till slutet av 2024. Prismässigt räknas den nya suv-coupén landa på 60 000 euro, motsvarande 680 000 kronor.
Läs även: Polestar 1 genom Kalifornien – en svensk klassiker
Läs även: Polestar 2 BST är ovanligare än en Bugatti Chiron
Läs även: Polestar 3 är här – billig och kraftfull
Läs även: Polestar 6 är redan slutsåld
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Senaste nytt
CONVENDUM BIG OFFICE – ökar trivseln på arbetsplatsen
CONVENDUMs olika Big Office-lösningar lockar några av landets främsta bolag. Fördelarna är många, bland annat kan trivseln bland medarbetare öka. Söker du efter en flexibel och kostnadseffektiv kontorslösning? Kontakta oss idag! Stora kontor för stora företag | CONVENDUM
Tänk inte mer på bokföringen (än du behöver)
Byt till Fortnox för en bokföring uppdaterad i realtid, som gör företagslivet smartare.