Nuvarande Renault Master debuterade 2010 och 2018 kom den första elektriska varianten – då kallad Z.E. med en räckvidd på 12 mil. När den kom till världen var den ensam i segmentet men sedan dess har det växt så det knakat. Nu har Renault Master E-Tech Electric uppdaterats och vi begav oss till Frankrike för en provkörning.

ANNONS

Renault Master L2H2 3.5t (2022)
Motor: Elmotor fram, 76 hästkrafter, 225 newtonmeter
Kraftöverföring: Steglös automatlåda, framhjulsdrift
Toppfart: 80 km/h
Elektrisk räckvidd: 200 km
Totaltvikt: 3 500 kg
Lastvikt: 1 200 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 5575/2499/2070 mm
Pris: från 524 900 SEK ex moms

Renault Master E-Tech framför ett slott
Marcus har varit i Frankrike och provkört nya Renault Master E-Tech.

Ingen revolution

Den största nyheten med nya Renault Master E-Tech Electric är att räckvidden har ökat från 12 till 20 mil tack vare ett större batteri. I övrigt skiljer sig inte modellen nämnvärt från Master Z.E. och instrumenteringen är identisk – det står till och med Z.E. på vissa ställen, exempelvis i instrumenthuset.

Instrumenteringen har sett likadan ut sedan Master lanserades 2010. Med andra ord känns bilen gammal redan i det ögonblick man hoppar in i den. Instrumentpanelen har en liten LCD-skärm som ser ut att komma från en Tamagotchi.

Modernt! (Foto: Renault)

Infotainmentsystemet är komiskt dåligt och ser ut att vara minst 20 år gammalt. Upplösningen är usel, touchresponsen kan mätas med en almanacka och navigationssystemet är sämre än en karta. I övrigt finns det tre knappar att tillgå – en låsknapp, en för varningsblinkers och en som aktiverar eco-läget.

Infotainmentsystemet känns långt ifrån modernt. (Foto: Renault)

Seg som en snigel

Det Eco-knappen gör är att reducera prestandan – mer specifikt försämras gasresponsen och toppfarten reduceras. Kruxet är att bilens 76 hästkrafter måste jobba hårt nog för att få ekipaget att flytta på sig.

Konkurrenter som Ford e-Transit erbjuder upp till 270 hästkrafter. Det innebär att Master E-Tech känns lika trög som frusen honung.

Även om gasresponsen är direkt känns Master E-Tech långt ifrån rapp. Toppfarten i 3,5-tonsversionen som vi körde är begränsad till 80 kilometer i timmen av räckviddsskäl. Äger man således en expressleveransfirma bör man söka sig till någon annan elektrisk burk.

ANNONS
ANNONS
Det är i stadskärnan som Renault Master E-Tech passar bäst in. (Foto: Renault)

I övrigt saknar man inte dieselknattret som en ordinarie Master bjuder på och bilen är lättkörd. Det ljud som hörs mest är vinden och däckens stämmor.

Det är dessutom ruskigt bullrigt i kupén. Master E-Tech är emellertid vibrationsfri, något som uppskattas inte minst i stadskärnan.

Framtill kan man sitta tre fullvuxna personer utan problem och det finns många fiffiga förvaringsutrymmen. Det finns även ett tillval som förvandlar kupén i Master till ett mobilt kontor.

Kvalitetskänslan är väldigt låg och spartansk var tveklöst ett av ledorden under bilens utveckling, något som är en del av dess charm.

Renault Master interiör
Foto: Renault

Innanför tullarna som gäller

Renault Master E-Tech Electric är strikt till för så kallade sista-milen-leveranser. Räckvidden begränsar användningsområdet kraftigt och rutter innehållandes längre turer på motortrafikleder och motorvägar inkräktar rejält på räckvidden.

Master E-Tech passar endast som transportbil i stadskärnan. Renault påstår emellertid att de har haft en nära dialog med sina kunder för att komma fram till att 20 mil minsann räcker.

Vätgas och påbyggnationer

På plats i Frankrike visade Renault upp ett antal exempel på diverse påbyggnationer. Jag fick möjlighet att testa kranbilen och Renault har kontakt med över 400 konverterare för att kunderna ska få sina exakta behov uppfyllda. Fortsättningsvis finns det 15 olika utföranden på Master E-Tech sett till höjd, längd och så vidare.

ANNONS
ANNONS
Renault Master E-Tech
Marcus testar en kranbil. (Foto: Renault)

Renault visade även upp en vätgasvariant i samarbete med Hyvia. Den erbjuds i Master-varianten med längre hjulbas och mellanhöjd (L3H2) och stoltserar med 50 mils räckvidd som tankas upp på 5 minuter. Den kommer att bli del av det ordinarie Master-modellprogrammet. Sett till total kostnad blir det jämförbart med diesel.

Renault Master Hydrogen
Vätgasvarianten framstår som väldigt lockande. (Foto: Renault)

Summan av kardemumman

Renault Master E-Tech Electric känns utdaterad. Med det sagt har de valt en specifik nisch och rejält riktat in sig på den. Fransoserna har ställt in sig på att erbjuda en arbetshäst av rang, som lever upp till deras kunders minimikrav och ingenting mer.

Trots den spartanska approachen är priset förhållandevis högt men det man får är klassledande lastutrymme och tillgång till Renaults välrenommerade ekosystem för transportbilskunder.

Renault Master E-Tech bjuder på ett lastutrymme som heter duga. (Foto: Renault)

Dagens PS första intryck av nya Renault Master E-Tech Electric

Slutbetyg: 3/5

Renault Master E-Tech Electric är både gammal och långsam men bjuder på enorm lastvolym- och kapacitet. Räckvidden är knappast klassledande men det är heller inte syftet. Den är en nischad elektrisk transportbil som är lättkörd och kan fås med ett oändligt antal konverteringar.