Dagens PS

Nya BMW X7 40i provkörd - en briljant instegsmodell

Solen i Kalifornien tvingade undertecknad till att kisa likt framlyktorna på nya BMW X7 40i. (Foto: BMW)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 30 okt. 2022Publicerad: 30 okt. 2022

BMW X7 lanserades 2018 och har sedan dess lyckats bli märkets mest framgångsrika modell i lyxsegmentet. Nu har det blivit dags för en uppdatering av flaggskeppsmodellen och vi begav oss till Palm Springs, Kalifornien för att bland annat provköra den nya instegsmodellen, BMW X7 40i. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Vi har tidigare testat BMW X7 både på hemmaplan i Sverige och på en roadtrip mellan Dubai i Förenade Arabemiraten och Muskat i Oman.

För att läsa om alla uppdateringar rörande nya BMW X7 kan du klicka här.

BMW X7 40i från sidan

BMW X7 40i är instegsmodellen i X7-utbudet – under huven ruvar en rak bensinsexa. (Foto: BMW)

BMW X7 40i är en instegsmodell som heter duga

BMW X7 40i stoltserar med en rak bensinsexa som fått sig en rejäl uppdatering.

Resultatet är en ökning på 47 hästkrafter och 70 newtonmeter jämte föregångaren.

Vid kickdown innebär mildhybridsystemet att man förses med 20 extra newtonmeter, något som inte ens självaste Niki Lauda hade känt av.

Vår provkörningsrutt tog oss från ökenstaden Palm Springs, upp på motorvägen för vidare färd mot slingriga landsvägar inkilade mellan sand och berg.

ANNONS

När vi slog på kylningen i sätena för att kompensera för värmen utanför märkte vi att den inte gör någonting, inte ens på max – det var något som var ett faktum i både 40i och M60i.

X7 fokuserar helhjärtat på lyx och komfort, även om BMW bestämt hävdar att den även utmärker sig rent kördynamiskt.

På europeiska vägar framstår X7 som helt kolossal medan den i USA (eller i Mellanöstern) långt ifrån tillhör det skiktet av bilar som alltid vinner när störst först-principen tillämpas.

BMW X7 40i

BMW X7 40i är bekvämare än vad den är sportig. något som är bra för modellen. (Foto: BMW)

Interiören i nya BMW X7 40i har fått sig en uppdatering. (Foto: BMW)

ANNONS

Senaste nytt

Raksträckor är att föredra

Vägarna i Kalifornien varierar i kvalitet mellan Jysk och Svenskt Tenn. Det innebar att fjädringen i X7 stundtals fick jobba frenetiskt för att parera vägens ojämnheter, något den lyckas riktigt väl med.

Luftfjädringen innebär att komfortnivån är skyhög och ljudnivån i kupén är väldigt låg, även om bilens storlek innebär att den knappast skär genom luften likt en pil.

ANNONS

Plattan i mattan i X7 40i möts av viss fördröjning följt av att den raka bensinsexan brassar på.

Vid fullt gaspådrag hör man motorns ljuva sång men den inkräktar aldrig nämnvärt på ljudnivån i kupén.

När man byter ut den spikraka amerikanska motorvägen mot slingrande landsvägar uppenbarar sig snabbt X7:ans vikt, inte minst i 40i-utförande där prestandan aldrig överväldigar.

Med det sagt känns de 381 hästkrafterna och 520 newtonmetrarna minst sagt tillräckliga.

X7 framstår aldrig som särskilt flyhänt i 40i-utförande, men det är heller inte syftet.

Styrningen är förvånansvärt kommunikativ och man är medveten om hur nära gränsen man ligger vid dynamisk körning, något som inte är en självklarhet.

BMW X7 40i på vägen

Rent kördynamiskt lämnar egentligen inte 40i något att önska, men det är heller ingen bil som gör en exalterad. (Foto: BMW)

BMW X7 40i baksäte

BMW X7 är en av få lyxsuvar med en tredje sätesrad. (Foto: BMW)

ANNONS

Summan av kardemumman

Nya BMW X7 erbjuder i 40i-utförande ett svårslaget paket sett till pris, praktikalitet och lyxkänsla.

Den totala avsaknaden av elektrifiering är anmärkningsvärd, även om den gör bäst ifrån sig på marknader som ligger efter. Rent kördynamiskt är den trevlig att ratta men levererar som bäst på motorväg med hänsyn till dess vikt och storlek.

Den nya modellen bjuder på uppdatering som fokuserar på det tekniska snarare än det kosmetiska.

Med det sagt har modellen varit mycket framgångsrik – särskilt i USA – och tyskarna har helt enkelt stramat till utbudet, uppdaterat väsentligheterna och moderniserat drivlinorna ett snäpp.

Resultatet är en lyxsuv som erbjuder ett gräsligt utseende men vars substans återfinns i upplevelsen bakom ratten.

Nya X7 fortsätter att briljera och stoltserar med en hög dos komfort och praktikalitet samtidigt som den rent kördynamiskt känns som en BMW, relativt sett vill säga.

Den lär inte bli någon storsäljare i Sverige även om förra X7 sålde betydligt bättre än väntat.

ANNONS

Naturligtvis är 40i tveklöst det vettigaste alternativet jämte sitt V8-syskon och alternativet med diesel.

Även om uppdateringen är långt ifrån revolutionerande spelar nya X7 på sina styrkor och lyckas väl och instegsmodellen imponerar.

BMW X7 40i i öknen

Designen framtill är oproportionerlig på grund av helt enorma njurar och minimala framlyktor. (Foto: BMW)

Bagageutrymmet i nya X7 bjuder på mellan 750 och 2 210 liter. (Foto: BMW)

BMW X7 40i (2023)
Motor:
3-liters I6, 381 hästkrafter, 520 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 5,8 sekunder
Toppfart: 250 km/h
Vikt: 2 490 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 5181/2000/1835 mm
Pris: från 975 000 SEK

Högsta Växelns första intryck av BMW X7 40i
Slutbetyg: 4/5

Att BMW X7 40i stått för 74 procent av den totala försäljningen är ingen olyckshändelse.

X7 40i briljerar när det gäller komfort och lyxkänsla samtidigt som den har nog med prestanda för att inte kännas ansträngd.

ANNONS

Exteriören kan man säga vad man vill om men både interiören och upplevelsen bakom ratten imponerar.

När det gäller sjusitsiga lyxsuvar är X7, inte minst i 40i-utförande, ett mycket vettigt paket.

Läs även: BMW X7 M60i provkörd
Läs även:
Range Rover – prisvärd tvåmiljonersbil?
Läs även: Mercedes GLS – största klass!

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS