Dagens PS

Nya BMW X7 provkörd – bästa lyxsuven just nu?

BMW X7 40i på vägen
Rent kördynamiskt lämnar egentligen inte 40i något att önska, men det är heller ingen bil som gör en exalterad. (Foto: BMW)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 30 okt. 2022Publicerad: 30 okt. 2022

BMW X7 lanserades 2018 och har sedan lyckats bli märkets mest framgångsrika modell i lyxsegmentet. Nu har det blivit dags för en uppdatering av flaggskeppsmodellen och vi begav oss till Palm Springs, Kalifornien för en närmare titt.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Vi har tidigare testat BMW X7 både på hemmaplan i Sverige och på en roadtrip mellan Dubai i Förenade Arabemiraten och Muskat i Oman.

Läs våra intryck av BMW X7 40i här.

Läs våra intryck av BMW X7 M60i här.

Solen i Kalifornien tvingade undertecknad till att kisa likt framlyktorna på nya BMW X7 40i. (Foto: BMW)

Ingen kosmetisk revolution

Uppdaterade BMW X7 visades upp i april i år men det är först nu som vi fått möjlighet att provköra den nya flaggskeppsmodellen, en modell som erbjuder skyhöga vinstmarginaler för tyskarna.

Uppdateringarna är lika konservativa som en amerikansk republikan och är mer en fråga om att matcha nya 7-serie – som vi också provkörde – i både utseende och utrustning snarare än att bibehålla modellens relevans, som sedan länge har etablerats.

Det har dock hänt desto mer under huven och de flesta uppdateringarna är tekniska sådana och inget man kan se med blotta ögat.

ANNONS

Exteriört har bilen fått sig en ny grill och nya framlyktor, något som varit mycket omtalat, ett faktum som även BMW belyste under presentationen.

Det går även att få nya 23-tumsfälgar och en ny lack som BMW kallar för koppargrå och som har kopparinslag.

Framlyktorna påminner extremt mycket om de man finner på nya Hyundai Santa Fe medan njurarna är stora nog att svälja ett helt fiskstim.

Fronten matchar nya 7-serien – att modellen heter X7 är ingen slump – och är väldigt oproportionerlig.

Grillen har blivit brantare och njurarna går att få upplysta. Säga vad man vill om utseendet, det verkar tveklöst vara så att X7 säljer som surfbrädor i Kalifornien.

Faktum är att USA och Kina tillsammans står för 68 procent av försäljningen och även om diskussionen att ha större njurar på BMW har förts internt i många år, är det något som går i linje med amerikanarnas och kinesernas tolkning av lyx och framgång. Endast två procent av BMW X7 säljs exempelvis i Tyskland.

Baktill har X7 fått sig ett mindre lyft – det tydligaste som gjorts är att kromlisten som går mellan baklyktorna har förlängts i syfte att ge bilen mer närvaro på vägen.

Även baklyktorna har fått sig en uppdatering – de har en ny så kallad 3D-design.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

BMW X7 erbjuder mer digitalisering åt folket

Interiört har X7 fått vissa inslag från nya 7-serie såsom en ny växelspak och BMW har ansträngt sig för att göra interiören mindre plottrig.

I termer av infotainment erbjuds nu märkets senaste system – BMW Operating System 8, som man även finner i exempelvis BMW iX – och instrumentpanelen är en 12,3-tum stor digital lösning. Skärmen i mitten är på 14,9 tum.

Det finns fler assistanssystem och betydligt mer utrustning som ingår som standard.

Det finns även en ny design för luftkonditioneringen.

En ny tvåtonsinteriör finns att tillgå.  Kvalitetskänslan är genomgående hög och rymdkänslan enorm. Alla X7 är sjusitsiga som standard men går att få med sex säten – i form av två kaptensstolar i baksätet.

BMW X7 M60i

BMW X7 M60i är en av de mest prisvärda sjusitsiga lyxsuvarna med V8 på marknaden. (Foto: BMW)

Interiören i nya BMW X7 40i har fått sig en uppdatering. (Foto: BMW)

ANNONS

BMW X7 finns nu som mildhybrid

Rent drivlinemässigt har utbudet trappats ner, och det finns nu bara tre motoralternativ att tillgå. Den raka bensinsexan 40i, den raka dieselsexan 40d samt bensin-V8:an M60i. Alla har 48V-mildhybriteknologi och samtliga kommer till Sverige.

Med hänsyn till vilka marknader som X7 gör bäst ifrån sig är det inte konstigt att inget mer elektrifierat alternativ erbjuds.

Där modellen utmärker sig är hur väl den lyckats locka till sig nya kunder samt befintliga kunder som är på jakt efter en sjusitsig lyxsuv, en marknad som är ytterst begränsad.

Storsäljaren väntas bli 40i som hittills har stått för 74 procent av den totala försäljningen.

Dieseln står för 14 procent medan V8:an står för 12 procent. Vi provkörde både X7 40i och X7 M60i.

BMW X7 40i baksäte

BMW X7 är en av få lyxsuvar med en tredje sätesrad. (Foto: BMW)

Summan av kardemumman

ANNONS

Nya BMW X7 bjuder på en uppdatering som fokuserar på det tekniska snarare än det kosmetiska.

Med det sagt har modellen varit mycket framgångsrik – särskilt i USA – och tyskarna har helt enkelt stramat till utbudet, uppdaterat väsentligheterna och moderniserat drivlinorna ett snäpp.

Resultatet är en lyxsuv som erbjuder ett gräsligt utseende men vars substans återfinns i upplevelsen bakom ratten.

Nya X7 fortsätter att briljera och stoltserar med en hög dos komfort och praktikalitet samtidigt som den rent kördynamiskt känns som en BMW, relativt sett vill säga.

Den lär inte bli någon storsäljare i Sverige även om förra X7 sålde betydligt bättre än väntat.

Nya X7 tillför en hel del till segmentet och både 40i- och M60i-utförande framstår modellen som tilltalande. Naturligtvis är 40i tveklöst det vettigaste alternativet av de två.

Även om uppdateringen är långt ifrån revolutionerande spelar nya X7 på sina styrkor och lyckas väl.

BMW X7 M60i

Toppfarten i X7 M60i är begränsad till 250 knyck. (Foto: BMW)’

ANNONS
BMW X7 40i

BMW X7 40i är bekvämare än vad den är sportig. något som är bra för modellen. (Foto: BMW)

Högsta Växelns första intryck av nya BMW X7
Slutbetyg: 4/5

BMW X7 är ett vettigt tillskott till lyxsuvsegmentet, inte minst om man är konservativt lagd. Den totala avsaknaden av elektrifiering (om man ignorerar mildhybridsystemet) känns passé men tyskarna erbjuder helt enkelt de många marknader fortfarande erbjuder.

X7 stoltserar med lyx, komfort och praktikalitet och ska rent konceptuellt vara en 7-serie på styltor, en känsla den lyckas förmedla väl.

BMW X7 40i (2023)
Motor:
3-liters I6, 381 hästkrafter, 520 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 5,8 sekunder
Toppfart: 250 km/h
Vikt: 2 490 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 5181/2000/1835 mm
Pris: från 975 000 SEK

BMW X7 40d (2023)
Motor:
3-liters I6, 352 hästkrafter, 700 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 5,9 sekunder
Toppfart: 245 km/h
Vikt: 2 565 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 5181/2000/1835 mm
Pris: från 1 005 000 SEK

BMW X7 M60i (2023)
Motor:
4,4-liters V8, 530 hästkrafter, 750 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 4,7 sekunder
Toppfart: 250 km/h
Vikt: 2 675 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 5181/2000/1835 mm
Pris: från 1 225 000 SEK

Läs även: BMW X7 40i provkörd
Läs även:
BMW X7 i M60i provkörd
Läs även:
Range Rover – prisvärd tvåmiljonersbil?
Läs även: Mercedes GLS – största klass!

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS