Dagens PS

Nya BMW 3.0 CSL tar tre månader att bygga

BMW 3.0 CSL
Nya BMW 3.0 CSL byggdes för att fira att BMW M fyller 50 år. (Foto: BMW)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 24 nov. 2022Publicerad: 24 nov. 2022

BMW M fyller i år 50 år och för att fira riktigt ordentligt har de släppt en nytappning av en riktigt ikonisk modell – BMW 3.0 CSL.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Namnet härstammar från 70-talsikonen med samma namn. BMW E9, som den heter internt, är en homologeringsmodell som togs fram för att racingbilen skulle kunna tävla i europeiska sportvagnsmästerskapen.

L:et i CSL står för Leicht som i lätt. Bilen har fått smeknamnet Batmobile.

Nya 3.0 CSL baseras emellertid på nya BMW M4 i stället för en tvättäkta racingbil som fallet var för E9.

BMW 3.0 CSL bakifrån

Endast 50 exemplar ska tillverkas. (Foto: BMW)

L som i lätt

Den nya specialmodellen har inga baksäten och går endast att få med två säten. Avgassystemet är en lättviktsvariant gjort av titan

Delar som taket, huven, bagageluckan och en rad andra delar är gjorde av kolfiberförstärkt plast för att hålla vikten nere – men den väger ändå 1 624 kilogram.

Nya 3.0 CSL får samma stolar som i M4 CSL, dörrpaneler i kolfiber och ingen ljudisolering att tala om.

ANNONS
BMW 3.0 CSL interiör

Nya 3.0 CSL har inget baksäte. Men den har skalstolar som heter duga och en vit växelspaksknopp. (Foto: BMW)

BMW 3.0 CSL saknar helt och hållet elektrifiering. (Foto: BMW)

ANNONS

Senaste nytt

Begränsad som få

Eftersom BMW M firar 50 år nya 3.0 CSL begränsad till endast 50 enheter.

Bilen är till stor del handbyggd och är en rullande hommage till originalet. Det tar hela tre månader att bygga varje enskild 3.0 CSL.

Det går bara att få 3.0 CSL i ett enda utförande – vit med BMW M-klistermärken, allt för att hedra originalet med samma namn.

BMW 3.0 CSL

Enligt BMW är det bara märkets mest lojala M-fanatiker som kommer att få köpa bilen. (Foto: BMW)

BMW 3.0 CSL har en manuell låda

ANNONS

Under huven ruvar samma motor som i M4 CSL men med hästkraftantalet uppskruvat till 560 hästkrafter och 550 newtonmeter. Kraften går ner i backen via en sexväxlad manuell låda och bakhjulen.

Priset har ännu inte kommunicerats men enligt vissa källor sägs det landa på 750 000 euro, motsvarande 8,2 miljoner svenska kronor. 

Vad det officiella priset blir är ännu oklart, men enligt vissa källor hamnar det på 750 000 euro. (Foto: BMW)

Läs även: Provkörning av BMW M1
Läs även: Provkörning av BMW M4 CSL

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS