Vi har redan testat M4 i coupé-utförande både på bana och allmän väg. Vi har dessutom kört den med manuell växellåda. Nu när sommaren är här passar det i stället bättre med cabriolet-varianten. Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera nya BMW M4 Cab Competition xDrive.

ANNONS

BMW M4 Cabriolet Competition xDrive (2022)
Motor: 3-liters, rak 6:a, bensin, 510 hästkrafter, 650 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift   
Acceleration 0–100 km/h: 3,7 sekunder
Toppfart: 280 km/h
Vikt: 1 995 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4768/2081/1384 mm
Pris: 1 075 700 SEK (Testbil ca. 1 300 660 SEK)

BMW M4 Cab bakifrån
BMW M4 Cab är som trevligast när man inte kör den alltför galet på landsväg. (Foto: Marcus Berggren)

Oändligt med huvudutrymme

Utseendet kan man säga vad man vill om, men M4 Cabriolet har i vårt tycke några bra vinklar – dock inte framifrån.

Interiört möts man av en typiskt tysk röd tråd – ett intuitivt infotainmentsystem, logiskt placerade knappar och en kvalitetskänsla som är hög.

Vissa knappar känns emellertid lite väl plastiga. Baksätet går att sitta i som fullvuxen under kortare tider, men med taket nedfällt är det omöjligt att inte börja nynna på Fångad av en stormvind. Bagageutrymmet på 223 liter är nog för en weekend-resa, men inte mycket mer än så.

BMW M4 Cab framifrån
Foto: Marcus Berggren
BMW M4 Cab interiör
Interiören på BMW M4 Cab är trevlig. (Foto: Marcus Berggren)

Märklig paketering

En prestanda-cabriolet är en minst sagt paradoxal skapelse. I M4 Cabriolets fall erbjuds den endast i Competition-utförande.

En Competition-modell av en BMW är det mer prestandaorienterade och lämpar sig mer för bankörning.

ANNONS
ANNONS

Något som en cabriolet inte lämpar sig för är just bankörning varför det hela blir en rullande motsägelse.

Fortsättningsvis är bilen försedd med fyrhjulsdrift, något som känns bestämt meningslöst när det ändå rör sig om den mest klassiska typens sommarbil.

BMW har även plockat bort förra generationens plåttak till förmån för ett lättare tygtak.

M4 Cabriolet väger hela två ton, en siffra som inte direkt går obemärkt förbi.

Kraften till trots märks bilens tyngd av, särskilt när man är ute och rastar den på landsväg.

Cabriolet-versionen väger cirka 200 kilo mer än Coupé-syskonet.

Vi har tidigare kört BMW M4 Competition på bana – då i coupé-utförande – och konstaterade att den känns lika sylvass som en skalpell.

ANNONS
ANNONS

Mycket av den vassheten försvinner med M4 Cabriolet, varför vi inte förstår syftet med att enbart erbjuda M4 Cab i Competition-utförande och med fyrhjulsdrift.

BMW M4 Cab snett framifrån
Foto: Marcus Berggren
BMW M4 Cab framifrån
Foto: Marcus Berggren

Ingen bil att glida i

Vid mer vardaglig körning bjuder BMW M4 Cab på en användarvänlig upplevelse.

Den förblir lättkörd, och komfortnivån är för det mesta hög. Över vissa ojämnheter känns den hård och när det kommer till glidfaktor är en M440i ett betydligt bättre val.

På motorväg med taket uppfällt är M4 Cab förvånansvärt tyst även om det är en hel del däckljud.

Känslan av att gasa på och låta de 510 tyska kusarna jobba för fullt med taket nedfällt är dessutom en väldigt härlig upplevelse.

Motorns ljudbild blir mer påtaglig och att fälla ner taket är därför ett botemedel på coupéns väldigt begränsade skönsång.

Foto: Marcus Berggren

Summan av kardemumman

BMW M4 Cabriolet Competition xDrive fyller en funktion som både på pappret och i praktiken framstår som helt irrationell.

ANNONS
ANNONS

Den har likväl många charmiga attribut, precis som sig bör när det kommer till en cabriolet med en herrans massa prestanda.

Även om den som glidarbil inte riktigt passar och heller inte som renodlad sportbil är körupplevelsen genomgående trevlig.

Det är inte minst kraften som är imponerande, men helhetspaketet är svårt att inte tycka om, oavsett hur irrationellt det må vara.

M4 Cab är emellertid svår att motivera framför M440i Cabriolet som är en genomgående bättre cab medan en vanlig M4 Coupé är bättre att köra.

Foto: Marcus Berggren

Dagens PS intryck av nya BMW M4 Cabriolet
Slutbetyg: 3,5/5

Nya BMW M4 Cabriolet hamnar i ett märkligt mellanläge. Å ena sidan försöker den vara ett prestandamonster skapt för banan och å andra sidan försöker den vara en glidarbil. Resultatet är en bil som inte riktigt fyller någon funktion.