Audi RS6 har sedan länge varit herren på prestandakombitäppan, en trend som tyskarna gärna vill fortsätta. Nu har den, tillsammans med syskonet RS7, blivit vassare än någonsin.

ANNONS

De nya modellerna – Audi RS6 Avant performance och RS7 Sportback performance – har kryddats till med extra prestanda.

Audi RS6 performance
Det är både Audi RS6 och syskonet RS7 som numera endast går att få i så kallat performance-utförande. (Foto: Audi)

Audi RS6 och RS7 har fått mer krut

Performance betyder prestanda på engelska. Effekten för båda modeller har skruvats upp från 600 till 630 hästkrafter, medan vridmomentet höjts från 800 till 850 newtonmeter.

Resultatet är inte direkt våldsamt, men ändock ett steg i rätt riktning – Både RS6 och RS7 performance avverkar numera sprinten till 100 knyck på 3,4 sekunder, en förbättring på 0,2 sekunder.

RS6 är nu snabbare till 100. (Foto: Audi)

Lättviktare

Båda modellerna har även fått genomlida en bantningskur i form av mindre isolering i både motorrummet och i kupén, något som dragit ner vikten med hela 8 kilogram (!).

Om man dessutom väljer till de keramiska bromsarna – som ingår i RS Dynamikpaketet Plus – spar man ytterligare 34 kilogram.

ANNONS
ANNONS

Dessutom finns det nya 22-tums lättviktsfälgar som minskar vikten med ytterligare 20 kilogram.

Audi RS6 performance
Nya Audi RS6 har tvingats banta. (Foto: Audi)

Med fokus på flinkhet

Växellådan har även det fått sig en genomgång och växlar nu snabbare. Det finns även en ny självspärrande mittdifferential, något som kort och gott minimerar understyrning – ett notoriskt problem bland Audis RS-modeller, inte minst de tidiga.

Kraften mellan fram- och bakaxeln fördelas med 40:60 medan upp till 70 procent av kraften kan skickas till framaxeln och 85 procent bak.

Styrningen är mer exakt vilket i sin tur leder till en flinkare upplevelse bakom ratten.

Nya Audi RS6 och RS7 ska vara bättre att köra. (Foto: Audi)

Audi RS6 och RS7 har mer som standard

För både RS6 och RS7 performance ingår numera RS Dynamikpaket, något som höjer toppfarten till 280 kilometer i timmen. Även dynamisk fyrhjulsstyrning samt en sportdifferential på bakaxeln ingår.

För de ännu mer våghalsige typerna kan man även välja till RS Dynamikpaket Plus vilket innehåller en toppfart på 305 knyck och de ovannämnda keramiska bromsarna.

ANNONS
ANNONS

RS6 och RS7 performance ersätter de ordinarie modellerna i utubudet.

RS6 börjar på 1 275 700 kronor medan RS7 landar på 1 346 700 riksdaler och går att beställa från den 8 december.

Audi RS7 har fått sig samma uppdateringar. (Foto: Audi)

Läs även: Provköring av Audi R8 GT [Dagens PS]
Läs även:
Provkörning av Audi RS3 [Dagens PS]