Dagens PS

Nu ska Clark Olofssons flyktbil åter till Norrmalmstorg

Clark
Clark Olofssons flyktbil - en Ford Mustang från 1971 - kom aldrig till användning. (Foto: Collage/TT)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 25 juni 2023Publicerad: 25 juni 2023

Bankrånaren Clark Olofsson skrev in sig själv i historieböckerna i samband med Norrmalmstorgsdramat 1973. Nu håller hans flyktbil på att renoveras.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det var den 23 augusti 1973 som Janne Olsson klev in på Kreditbanken vid Norrmalmstorg med en k-pist och dynamit.

Han tog tre kvinnor som gisslan och begärde att den ökända brottslingen Clark Olofsson skulle föras till banken från fängelset i Norrköping.

Clark och flyktbilen blev ett världsfenomen

Utöver att Olsson krävde att Olofsson skulle transporteras till banken krävde han även tre miljoner kronor i kontanter, skottsäkra västar och hjälmar, pistoler och en flyktbil.

Flyktbilen var en blå Ford Mustang från 1971. Den var utrustad med en 5-liters V8 på 213 hästkrafter och automatväxellåda.

Bilen i fråga hade sålts ny till brasilianska ambassaden i Stockholm och hade därför skottsäkra däck enligt Hemmings.

Ironiskt nog användes bilen aldrig som flyktbil eftersom gisslandramat löstes på annat vis, vilket egentligen bara betyder att den stod parkerad utanför Kreditbanken i några dagar.

ANNONS

Senaste nytt

Lång historia

ANNONS

Ford Mustangen har sedan sommaren 1973 studsat runt bland olika aktörer och planer på att förvandla den till en dragracingbil gick i kras.

Bilen har varit avställd sedan 1987 men ska nu alltså återställas till dess forna glansdagar, rapporterar SVT Nyheter Småland.

Renoveringen sköts av en rad aktörer med tidningen Bilsport i spetsen.

Clark

Bilen har helt klart sett bättre dagar. (Foto: Bilweb)

Ska visas upp igen

Den 23 augusti – alltså damma dag som bankrånet ägde rum för 50 år sedan – ska bilen visas upp på Norrmalmstorg i Stockholm, men denna gång inte som flyktbil.

Tanken är att den ska matcha det skick som bilen ursprungligen hade och trots att Mustangen egentligen aldrig användes som flyktbil är dess historiska signifikans svårignorerad. 

Läs även: Ford Mustang Mach 1 – så här ska det inte vara
Läs även: Ford Mustang – okända historien om en ikon

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS