Volkswagen bygger anläggning och infrastruktur för den med Northvolt AB gemensamma battericellsfabriken i Salzgitter, och gör en initial investering på cirka 450 miljoner euro.

Samriskföretaget mellan Volkswagen-koncernen och den svenska batteritillverkaren Northvolt AB tar nu fart. Det har beslutats att Volkswagen kommer att bygga anläggning och infrastruktur för samriskföretagets fabrik ”Northvolt Zwei” som ska producera litiumjonbatterier. Detta för att utnyttja synergier genom det ”Center of Excellence for Battery Cells” som redan finns på Salzgitter-anläggningen.

Cirka 450 miljoner euro ska investeras i projektet. Samriskföretaget kommer då att hyra fabriksanläggningen och området. Produktionen av battericeller vid anläggningen planeras starta i början av 2024 med en initial produktionskapacitet på 16 gigawattimmar.

”Vi optimerar Volkswagen-koncernens strategiska position inom det framtida viktiga affärsområdet batterier. Förutom en mycket säker leverantörsbas med externa producenter bygger vi nu systematiskt upp ytterligare kapacitet”, säger Stefan Sommer, medlem i koncernledningen med ansvar för komponenter och upphandling samt ledamot i Northvolt AB:s styrelse.

ANNONS
ANNONS

I september 2019 etablerade Volkswagen och Northvolt ett samriskföretag för att förbereda en storskalig produktion av litiumjonbatterier i Tyskland. Volkswagens åtagande att bygga anläggning och infrastruktur är nästa viktiga strategiska beslut. Byggarbetet på platsen ska enligt plan påbörjas innan årets slut.

”Produktion av battericeller i Salzgitter är ett viktigt steg för omvandlingen till e-mobilitet. Genom att samla expertis med både produktionskapacitet och vårt ”Center of Excellence for Battery Cells” på Salzgitter-anläggningen, kan vi driva battericellsutvecklingen framåt, utveckla nya standarder och överföra dem direkt till tillverkningsprocessen”, säger Thomas Schmall, VD för Volkswagen Group Components.

Volkswagen-koncernen samlar teknisk expertis inom battericellsproduktion inom ramen för sin elektrifieringsstrategi. Dessutom upprätthåller koncernen strategiska förbindelser med flera producenter för att säkra batteriförsörjningen i alla världsregioner. För närvarande är dessa leverantörer LG Chem, Samsung och SKI för Europa samt CATL för Kina och Europa. SKI kommer dessutom att leverera battericeller till den amerikanska marknaden. Enbart i Europa räknar Volkswagen med en årlig efterfrågan på över 150 gigawattimmar från 2025, och en efterfrågan i Asien på samma nivå.