Dagens PS

Nios nya Tesladödare går 100 mil på en laddning

Nya ET5 ska ha en räckvidd på 100 mil i Ultralong-version. Foto: Nio
Maths Nilsson
Maths Nilsson
Uppdaterad: 20 dec. 2021Publicerad: 20 dec. 2021

Konkurrensen på elbilsmarknaden hårdnar för varje dag.
Kinesiska Nio visade i helgen upp nya elbilen Nio ET5 som utmanar Tesla Model 3. I Ultralong-version ska bilen ha en räckvidd på 100 mil. Nio lanseras i Sverige under nästa år.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Kinesiska Nio bekräftade i helgen att de satsar hårt på Europa nästa år. Elbilsföretaget ska under 2022 etablera sig i Sverige,Danmark, Nederländerna och Tyskland. 

Nya Nio ET5 är en bil i samma storlek som Tesla Model 3. Även designen verkar vara tydligt inspirerad av Tesla. Foto: Nio

I Norge har Nio redan öppnat på Karl Johan. Fram till 2025 ska märket finnas i 25 länder. Nio har nyss startat tillverkningen, men vill vara ett premiummärke i den högre prisklassen.

Lovar ultralång räckvidd

I helgen presenterades Nio ET5 som ska utmana bilar som Tesla Model 3, Polestar 2 och BMW i4. Sedanen får sportig design och snabb prestanda. Räckvidden blir klassledande, om Nios siffror håller vad de lovar.

Nios nya elbil kan byta batteri på under fem minuter. Foto: Nio

Modellen som kallas Ultralong Range kommer med ett batteri på 150 kWh och en räckvidd på över 100 mil. Standard Range har 75 kWh, vilket ska räcka till 55 mil och Long Range med 100 kWh ska klara 70 mil. Samtliga siffror är enligt den kinesiska CLTC-normen.

Nio följer det senaste modet och erbjuder en loungeinspirerad interiör. Foto: Nio

ANNONS

ET5 får en sportig design och prestandan går heller inte att klaga på, 0-100 km/h ska gå på 4,3 sekunder. För den som inte har tid att vänta på laddning erbjuder Nio batteribyten, där bilen får ett nytt batteri på under fem minuter.

Nio ET5 får fyrhjulsdrift och 490 hästkrafter. Luftmotståndet är låga 0,24. Foto: Nio

Interiören följer det nya Loungemodet och bilen ska dessutom vara extra tyg. Ett speciellt tyg ska enligt Nio ge bättre ljudkomfort. Dessutom får bilen en  unik digital panoramaskärm som kallas PanoCinema. Med hjälp av VR-glasögon ska föraren kunna se en 200-tums skärm projicerad sex meter framför bilen.

Lidar på taket, precis som på Volvos kommande modeller. Foto: Nio

Bilen får Lidarsensorer på taket, precis som Volvos kommande modeller. När myndigheterna ger tillstånd ska Nio kunna köra själv på många vägar. Ägarna får prenumerera på programvaran för självkörning.

Nio har redan slagit upp portarna i Norge och öppnar i Sverige under 2022. Foto: Nio

Leveranserna av Nio ET5 drar igång i september, men det är inte bekräftat om bilen kommer till Sverige då. I år och under de närmaste åren lanseras minst åtta nya bilmärken i Sverige. 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS