Dagens PS

Lavin av bilmärken - åtta nya till Sverige

Känner du igen bilarna på bilden? Det är några av de nya bilmärkena som ska in på svenska marknaden. Foto: Press
Maths Nilsson
Maths Nilsson
Uppdaterad: 14 dec. 2021Publicerad: 13 dec. 2021

Åtta nya bilmärken kommer eller har redan lanserats på den svenska marknaden.
Under 2022 kommer kampen om elbilsköparna att hårdna rejält.
Här är de nya bilmärkena som kan vända upp och ner på bilmarknaden.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Under relativt lång tid har det varit samma bilmärken som har konkurrerat om bilköparna på den svenska marknaden. Länge var Tesla, som kom 2013, det senaste märket på marknaden.

Det har talats länge om att de kinesiska bilmärkena ska komma till Europa på bred front och ställa marknaden på ändå. Men under många år hände inte så mycket – fram till i år.

Nya märken varje vecka

I år har MG och Lynk & Co redan lanserats, och snart är en ström av nya bilmärken på gång till Sverige. Var och varannan vecka kommer det nyheter om lanseringar av nya märken.

Totalt handlar det om åtta nya bilmärken, sex kinesiska och två amerikanska, som redan etablerat sig i Sverige eller är på väg att göra det under nästkommande år.

Flera av märkena har mycket starka ägarkonstellationer bakom sig och kan säkert komma att ruska om marknaden och ta köpare från de etablerade bilmärkena. Den som inte har elbilar att leverera riskerar att hamna på efterkälken när bilmarknaden stöps om.

SUV:en Aiways U5. Foto: Aiways

Aiways

ANNONS

Aiways ska lansera en kinabyggd SUV i Sverige nästa år. Redan den 20 januari är det säljstart förAiways U5. Bilen har en officiell räckvidssiffra på 41 mil och snabbladdningseffekt på 90 kW. Aiways har fem års nybilsgaranti och åtta års batterigaranti. Importen sköts av danska företaget Andersen Motors, priserna är ännu inte officiella. Sannolikt är det mest privatleasing som gäller för den som vill köpa Aiways.

Den som vill privatleasa DFSK Seres 3 får lägga upp 15 000 kontant. Foto: DFSK.

DFSK

Kinesiska DFSK har redan etablerat en generalagent i Sverige och bilarna går att beställa. Den första elektriska modellen är DFSK Seres 3 Electric. Den har ett batteri på 53 kWh och en räckvidd på 33 mil. Bilen går att privatleasa för 1990 kronor i månaden om du slantar upp 15 000 kronor kontant, så det verkliga priset är 2615 kronor. Under nästa år kommer en ny större elektrisk SUV, Seres 5 Electric. Den nya modellen har hela 694 hästkrafter och fyrhjulsdrift.

Fiskers nya SUV kostar från 450 000 kronor. Foto: Fisker

Fisker

Fiskers nya elbil Ocean går redan nu att reservera i Sverige, men leveransen lär dröja något år. Bilen kommer kosta från 450 000 kronor med en räckvidd på 45 mil. Toppversionen Ocean Extreme gör 0-100 km/h på 3,6 sekunder och kommer 63 mil.

Den billigaste versionen av Fisker Ocean kostar 450 000 kronor före klimatbonusen på 70 000 kronor. Då får köparna en bil som klarar 45 mil. Det handlar om en stor SUV som är längre än Volvo XC60. Den som vill ha fyrhjulsdrift kan välja Ocean Ultra för 615 000 kronor. Då ökar räckvidden till 61 mil.

ANNONS

I Sverige, Norge och Danmark är det Mekonomen som ska sköta leveranser och service av Fiskers bilar. Bilarna kommer att tillverkas i Österrike i samarbete med Magna Steyr och produktionen startar om knappt ett år.

Lucid har startat leveranserna i USA av nya Lucid Air. Foto: Lucid

Lucid

Tidigare i höstas startade leveranserna av Lucid Air, som har världens längsta räckvidd tack vare ett batteri på 118 kWh. Bilen klarar hela 83 mil enligt EPA. Motoreffekten är totalt 1080 hästkrafter och bilen ska klara 0-100km/h på omkring 2,5 sekunder. Priserna i USA startar på omkring 1,5 miljoner kronor. Lucid har bekräftat att bilen kommer till Europa och den går redan nu att reservera i Sverige. Exakta leveransdatum är inte bekräftade.

Lynk & Co har redan kört i gång i Sverige och fått ut 1000 bilar. Foto: Lynk & Co.

Lynk & Co

Volvos systermärke Lynk & Co har redan etablerat sig i Sverige under 2021. Sedan i våras kan du köpa eller privatleasa SUV:en Lynk & Co 01 som är en billigare kinesisk variant på Volvo XC40. Bilen är på vissa sätt bättre än sin dyrare europeiska kusin, bland annat har laddhybriden längre räckvidd. Hittills har Lynk & Co fått ut 1000 bilar på de svenska vägarna. Med Geelys muskler och Volvos servicenät i ryggen kan märket säkert fortsätta växa.

MG tog bilmarknaden med storm redan under sitt första år. Foto: Maths Nilsson

ANNONS

MG

Kinesiska MG ruskade om den svenska bilbranschen när den lilla el-SUV:en MG ZS blev en av de allra mest sålda elbilarna under sommaren. Bilägarna stod i kö för MG tack vare det låga privaleasingpriset på 1995 kronor i månaden för en elbil. Totalt har MG fått ut över 4000 bilar under sitt första år på marknaden, vilket måste ses som en succé. Nu laddar MG om kanonen och kommer med två nya elbilar och uppdaterar MG ZS med längre räckvidd. MG Marvel R Electric är en SUV som kostar 3645 kronor i månaden att privatleasa i Sverige. Och  MG5 Electric blir den första helt elektriska kombin. Bilen ska vara både praktisk och rymlig med 479 liter bagageutrymme, eller närmare 1 400 liter vid nedfällt baksäte. Till en början kommer kombin MG5 med ett 61 kWh-batteri och en räckvidd på 400 km. MG5 Electric kommer till Sverige under första kvartalet nästa år. MG importeras av Hedin Bil som även sköter en stor del av försäljningen.

Den som köper en NIo kan byta batteri när de inte har tid för laddning. Foto: Nio

Nio

Kinesiska Nio har bekräftat att de kommer till Sverige under 2022, troligen blir det i slutet av nästa år. I Norge finns redan ett showroom på Karl Johan. De modeller som är aktuella är sedanen ET7 och SUV:en ES8. Nio vill ses som ett premiummärke, mest spektakulärt är tekniken med batteribyten. Du kan också hyra batteriet till bilen och välja att byta till ett större batteri när du ska resa långt. Om du besöker en ”Battery Swap Station” kan du byta till ett fulladdat batteri på 4,5 minuter.

Xpeng är en bil som liknar Tesla Model 3, men är aningen större. Foto: Xpeng

Xpeng

Xpeng har redan öppnat i Norge och nu är det dags för fortsatt satsning i Sverige, Danmark och Nederländerna. En av premiärmodellerna blir sannolikt Xpeng7 som är en sedanmodell som konkurrerar med Tesla Model 3 och Polestar 2. Bilen har en räckvidd på 53 mil och kvick acceleration. Några svenska priser är ännu inte släppta och Xpeng söker personal till sin nya svenska organisation. Xpeng är börsnoterat på New Yorkbörsen. Märket har hittills i år sålt 82 000 elbilar.

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS