Det kinesiska lyxbilmärket, Nio, breddar verksamheten och ska nå ut till fler köpare – med mindre ger större kundutbud.

ANNONS

Nu satsar kinesiska Nio på att ta kunder från bland annat Tesla och Volkswagen. De startar därför ett nytt märke som att nå ut till ett bredare kundsegment än som lyxbilmärke.

Slog till för fem år sedan

Nio introducerades för fem år sedan och med modellen EP9 slog de världen med häpnad. Deras elbil var snabbast i världen enligt många i branschen. Senare skapades rubriker igen när EP bevisade sin snabbhet och satte nytt fartrekord på Nürburgring. Efter det har de gått från supersportbilar och sikar in sig på elbilens förlovade land Norge – det ska bli företagets första marknad i Europa.

Siktar på Teslas marknad

I Norge ska de ta marknadsandelar av framför allt Tesla inom premiumbilmarknaden på elsidan. Först ut är suven ES8, efter det kommer de med en sedan, ET7. I och med att de gått ned ett steg kan de också tänka sig att gå ned ett steg till. Nu skapar man ett nytt märke som ska få marknaden att växa ännu mer.

– Vi har sammanställt ett grundteam som ett första strategiskt initiativ för vårt nya märke. Förhållandet mellan Nio och det nya märket kommer vara liknande det som existerar mellan Audi-Volkswagen och Lexus-Toyota, säger Nios vd William Li till Automotive News och lägger in en pik till Elon Musk:

– Vi vill erbjuda en bättre produkt med bättre service till lägre priser än vad Tesla har.

Nio levererar tre nya modeller

Nästa år planenerar de att lansera tre nya modeller, ET7 är inräknad. För tillfället bygger de tre olika suvar i staden Hefei, strax väster om storstaden Shanghai i Kina. Mellan april och juni levererade fabriken cirka 22 000 bilar, nära en fördubbling jämfört med samma period 2020. Nu ska Nio utöka fabriken i Hefei, för att möta den växande efterfrågan.

ANNONS
ANNONS

När det kinesiska märket kommer till Sverige är ännu oklart.

Läs mer: Elon Musk inte bjuden när Joe Biden satsar på elbilar