2017 visades nytolkningen av den mycket ikoniska Alpine A110 upp. Sedan dess har en myriad av olika varianter dykt upp och sist ut är A110R där den sista bokstaven står för radikal.

ANNONS

Alpine A110 har länge haft låg vikt som dess trumfkort. Att göra en bil lättare gör den bättre på alla sätt ur ut ett kördynamiskt perspektiv.

A110R väger endast 1 082 kilogram, en kapning på 34 kilo jämte A110S.

Alpine A110R
Alpine A110R har vässats till ordentligt för att optimera prestandan. (Foto: Alpine)

Alpine A110R är fartfylld ballerina

Alpine A110R pumpar ut 300 hästkrafter och 340 newtonmeter ur sin 1,8-liter stora turboladdade fyrcylindriga motor.

Det räcker till en 0-till-100-tid på 3,9 sekunder – snabbare än en Ferrari F40 – och vidare till en toppfart på 285 knyck.

Fortsättningsvis har bilen sänkts med tio millimeter och mycket fokus har lagts på just aerodynamiken och diverse finjusteringar. 

Bilen genererar mer downforce och mindre luftmotstånd. Fransoserna har lagt mycket krut på att framhäva bilens motorsportsarv.

Alpine A110R
Bilen visades upp i Japan, en mycket viktig marknad för det franska bilmärket. (Foto: Alpine)

Flera varianter på gång

Det finns även en elektrisk Alpine A110 på ingång – A110 E-ternité – som även den är tänkt att anamma just lågviktsfilosofin som övriga Alpine-modeller.

Övriga utbudet består för närvarande av instegsmodellen A110 med 252 hästkrafter, lyxalternativet A110 GT Légende med 300 hästkrafter och A110 S, även den med 300 hästkrafter.

Näst ut på tur är A110R som alltså är den mest radikala sportbilen från det franska märket hittills.

ANNONS
ANNONS

Bilen kommer till Sverige men exakt när lanseringen sker är ännu inte kommunicerat.

Alpine kommer ta emot intresseanmälningar från och med slutet av 2022.

Även interiören i Alpine A110R följer det radikala temat. (Foto: Alpine)
R:et i Alpine A110R står för radikal, något som tyder på att den nya modellen är herren på täppan. (Foto: Alpine)

Läs mer: Här är sportbilen Alpine A110 som elbil [Dagens PS]