Dagens PS

Möt Ferrari 296 Speciale – Ferraris mest civiliserade best

296 Speciale – en vägregistrerad sportbil som inte bara hyllas av testare utan också pekas ut som en av Ferraris mest balanserade och tekniskt genomtänkta modeller någonsin. Foto: Ferrari
Sandra Sahlén
Sandra Sahlén
Uppdaterad: 10 nov. 2025Publicerad: 10 nov. 2025

Ferrari 296 Speciale är bilen som lyckas förena två världar, en lockande blandning av explosiv energi och stillsam elegans. Resultatet är en vägregistrerad sportbil som känns lika genomtänkt som den är kompromisslös.

ANNONS

Mest läst i kategorin

ANNONS

Kanske där bilen den tydligaste signalen hittills att tillverkaren i Maranello inte bara förfinar sin teknik, de omprövar sitt väsen.

Ferrari fortsätter nämligen att tänja på vad som är möjligt i en modell avsedd för offentlig väg. 296 Speciale bygger vidare på 296 GTB men får ett tekniskt djup som hämtar tydlig inspiration från märkets GT3-racer och utvecklingsprogrammet bakom F80-hyperbilen.

I den öppna versionen bär den namnet 296 GTS Speciale A. Ferrari själva beskriver modellen som en av de mest känslomässigt engagerande bilar de någonsin byggt, något som testförarna vi läser om i MoneyWeeks artikel inte verkar ha några invändningar emot.

Mind-bending V6-hybrid

Under skalet arbetar en förfinad version av Ferraris twin-turbo V6 med bland annat nyutvecklade turboaggregat och komponenter som titanbultar och aluminiumkolvar. Allt är framtaget för att ge en snabbare, mer intuitiv respons än tidigare.

Förbränningsmotorn lämnar 690 hk på egen hand. Kompletterad av en hybridmodul som tillför ytterligare kraft anger Ferrari en systemeffekt på 880 hk.

Vikten har pressats ned med 60 kilo jämfört med Challenge-versionen. För en sportbil i den här klassen är det en förändring som ger lika stor mental som mekanisk effekt. En testförare som MoneyWeek skriver om sammanfattar upplevelsen med ovanlig tydlighet:

“Du kommer inte fälla en tår över en manuell växellåda när du väl provat det här. Det är mind-bending.”

Aerodynamiken är lika målmedveten, bilen utvecklar 435 kilo downforce vid cirka 250 km/h, nivåer som vanligtvis förbehålls tävlingsbilar.

ANNONS

Läs mer: Rika flyr London – nu står palatsen mörka och Ferraris osålda Realtid

 Rå körglädje, tydligt racinginspirerad och redo för vägarna. Foto: Ferrari
ANNONS

Senaste nytt

Simon Peterson, Fondförvaltare, Carnegie Fonder
Spela klippet
PS Partner

D&G Aktiefond investerar långsiktigt i framtidens svenska kvalitetsbolag

02 nov. 2025

På vägen, ett oväntat lugn

Speciale presenterar sig inte med teatral dramatik utan med en självsäker, nästan aristokratisk pondus. “När jag satte mig bakom ratten gav den låga instrumentbrädan och panoramavyn omedelbart självförtroende”, beskriver en testförare till MoneyWeek.

I eDrive-läget smyger den iväg mjukt och nästintill ljudlöst. När Performance- och Qualifying-lägena aktiveras avslöjar bilen sin andra natur.

“Den sanna magin i den här Ferrarin är att den känns tillgänglig och hanterbar från det ögonblick hjulen börjar rulla… Speciale känns som om den är kopplad till mitt nervsystem på det sätt som bara de bästa superbilarna är”, säger Jordan Katsianis från Auto Express i MoneyWeeks artikel.

Motorn beskrivs som snäll och lättkontrollerad, men Performance-läget aktiveras blir man varse bilens verkliga resurser. “Läget låser upp V6:ans fulla potential och det är helt bortom allt. Den låter till och med fantastiskt”, säger Jordan Katsianis.

En interiör som andas sportig elegans. Foto: Ferrari

En Ferrari för finsmakare

ANNONS

Det är sällsynt att en Ferrari beskrivs som både lättkörd och förlåtande, men just det är en stor del av bilens charm. Ferrari 296 Speciale beskrivs som smidig, otroligt kapabel, men samtidigt förbluffande förlåtande. Vilket i superbilsvärlden är ett nästan oxymoroniskt omdöme.

Ferrari har enligt de som testkört skapat “en subtilt annorlunda typ av bil” och en modell som är “synnerligen användbar”. Det spekuleras till och med i att denna mer förfinade karaktär kan lämna utrymme för råare modeller framöver, potentiellt lättare och mer avskalade men också mer kompromisslösa.

Tills dess står 296 Speciale som ett av Ferraris mest intrikata projekt på senare år. En vägregistrerad sportbil där kraftfull tävlingsinstinkt och italienska känslor samsas i en ovanligt harmonisk helhet. En bil med två personligheter helt enkelt, och ingen av dem lämnar någon oberörd.

För att göra det än mer åtråvärt är 296 Speciale en bild för utvalda. Endast Ferraris kunder som varit aktiva under de senaste fem åren är välkomna att beställa. Och inte ens då är det säkert att man får tillgång till en egen 296 Speciale, det är nämligen återförsäljaren som till slut väljer vem som får köpa.

Fakta: Ferrari 296 Speciale

Pris: Cirka 4 950 000 kr (originalpris £359,779)
Motor: 3,0-liters V6 turbo hybrid
Effekt: 868 hk
Downforce: 435 kg vid cirka 250 km/h
Batteri: 7,45 kWh
Drivning: Bakhjulsdrift
Växellåda: Åttastegad dubbelkoppling
Vikt: 60 kg lättare än Challenge-versionen
Körlägen: eDrive, Hybrid, Performance, Qualifying

Läs mer: Sista chansen: Polestar tar till drastiskt knep Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Sandra Sahlén
Sandra Sahlén

Erfaren projektledare och skribent med bakgrund inom Content Marketing. Skriver idag främst Weekend-material för Dagens PS.

Sandra Sahlén
Sandra Sahlén

Erfaren projektledare och skribent med bakgrund inom Content Marketing. Skriver idag främst Weekend-material för Dagens PS.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS