Dagens PS

Moderna bilar har blivit farligt stora

moderna bilar
En ny Cadillac Escalade får en Fiat 126 att se ut som en leksaksbil. (Foto: Skärmdump)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 24 jan. 2023Publicerad: 24 jan. 2023

Bilar växer så det knakar, något som uppenbarar sig snabbt om man ställer en ny bil bredvid en lite äldre. Ett praktexempel är en BMW i7 som får en Saab 9–5 att se ut som en lådbil. Men hur stora har moderna bilar egentligen blivit?

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Sidan carsized.com gör det möjligt att jämföra storleken på en rad olika bilar med varandra för att se hur de skiljer sig. De har både moderna bilar och äldre åkdon.

BMW i7 får en Saab 9-5 att se minimal ut. (Foto: Andreas Bergman)

Udda kollektion

Sidan erbjuder närmare 100 olika bilmärken och hundratals modeller att välja mellan. Det går att välja både bland bilar som inte längre tillverkas och moderna bilar, men i vissa fall saknas det några modeller.

Exempelvis går det bara att välja förra generationen Rolls-Royce Phantom och inte den nya.

Den äldsta bilen på sidan är från 1908 och totalt finns det 862 641 olika jämförelser man kan göra.

Det går att jämföra bilar framifrån, bakifrån, och från sidan för att kunna bilda sig en uppfattning om hur enorma skillnaderna kan vara.

Moderna bilar växer så det knakar

ANNONS

Anledningen till att många modeller saknas är för att alla måste fotas, något som uppenbarligen tar tid. Enligt carsized.com bör man besöka sidan via sin dator, snarare än sin mobiltelefon.

Det finns även ett flertal anledningar till att bilar blivit större, något som dels grundar sig i byråkrati, dels i efterfrågan.

Moderna bilar måste uppfylla allt högre säkerhetskrav, något som i sin tur innebär att de blir större då mer rejäla deformationszoner krävs samtidigt som all säkerhetsteknik måste få plats någonstans.

Dessutom ställer dagens konsumenter högre krav på innerutrymmen och komfort, någon som även det leder till större bilar.

Ur ett säkerhetsperspektiv är större bilar oftast bra, men i termer av hållbarhet är inte riktigt så fallet, särskilt inte när det handlar om elbilar.

Läs även: Citroëns VD – “Elbilar innebär slutet för suvar”
Läs även:
Fel konsumenter köper elbil

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS