Batterier är en av elbilens dyraste komponenter. En norsk MG5-ägare berättar om en reparation som kostar mer än dubbla nybilspriset.  

ANNONS

MG5 är en budgetbil från tillverkaren MG. Den kinesiska elbilen kostar från cirka 390 000 kronor i Sverige.

Blev snabbt en dyr affär

Nu har en norsk MG5-ägare fått erfara reparationskostnader som förvandlade den billiga elbilen till en miljonbil.

Det är ägaren Markus Jensen-Langseth som berättar för tidningen motor.no att han körde på ett löst brunnslock som kilades fast mellan ena hjulet och batteriet.

Han fick loss locket genom att backa bilen och körde sedan till en verkstad som skulle undersöka skadorna på den fyra månader gamla MG5.

Elbilen MG5 och brunnslocket som orsakade skadan. (Foto: privat)

Märkte inte av några fel

Jensen-Langseth beskriver färden efter incidenten som helt vanlig, utan några missljud eller varningar från bilen.

ANNONS
ANNONS

Skadorna på batterihöljet innebar dock en fara och Jensen-langseth avråddes från att fortsätta köra.

Skadorna på underredet. (Foto: privat)

En miljon kronor för reparation

Efter en undersökning på verkstaden kom skräckbeskedet: batteribytet skulle kosta närmare en miljon svenska kronor.

Offerten, som inkluderade nytt batteri, material och arbete, landade på 939 738 norska kronor inklusive moms. Det motsvarar ungefär 970 000 svenska kronor.

”Ett missförstånd”

MG:s norska servicemarknadschef håller med om att batterierna är dyra. Han menar dock att det rör sig om ett missförstånd.

I Jensen-Langseths fall skulle det nämligen räcka att byta det skyddande hölje som omsluter batteriet, inte hela batteriet.

ANNONS
ANNONS

En sådan reparation skulle kosta cirka 17 500 svenska kronor (exkl. moms). En klart rimligare summa.

Markus med sin nya MG5. (Foto: motor.no)

Nöjd över MGs agerande

Markus Jensen-Langseth fick en ny MG5 och han är nöjd med hur MG och verkstaden har hanterat händelsen.

Läs även: Bekräftat – Tesla har sämst kvalitet [Dagens PS]
Läs även: Uppmaningen till Tesla – ”Fixa er skit nu!” [Dagens PS]