Häromveckan rapporterade vi om hur Mercedes ska lansera möjligheten att prenumerera på acceleration. Nu är det bekräftat att det inte är något som kommer till Europa – ännu.

ANNONS

Det är bara på den amerikanska marknaden som tjänsten nu erbjuds, där man mot en månatlig kostnad om motsvarande 1 000 kronor får tillgång till ökad prestanda.

Mercedes står inför en juridisk mardröm

I Europa är det juridiken som sätter käppar i hjulen för Mercedes.

I Sverige skulle det ställa till det med Transportstyrelsen vilket väcker en hel del frågor; måste bilen exempelvis registreringsbesiktigas om man ansluter sig till prenumerationen?

I USA:s fall rör det sig om en effektökning om cirka 100 hästkrafter för EQE- och EQS-modellerna. Just prenumerationstjänster har varit ett hett ämne – inte minst när BMW började erbjuda sätesvärmare som prenumeration.

Det skiljer sig emellertid inte från att köpa så kallade ”trimkit” från fabrik. Exempelvis BMW erbjuder möjligheten att öka effekten på bilar med vissa trimsatser.

ANNONS
ANNONS

Med det sagt är rör det sig om en månadskostnad, medan detta är en prenumeration och endast gäller så länge man betalar.

Som att beställa sås

Prenumerationstjänster inkräktar på premiumkänslan förknippad med de flesta tyska tillverkarna.

Att tvingas betala extra för självklarheter – som sätesvärme – känns närigt, lite som när en dyr restaurang tar extra betalt om man beställer mer sås.

När det gäller just prestandabiten blir det även en fråga om att undanhålla del av bilens potential för att som konsument sedan tvingas köpa till det.

Huruvida prenumeration av extra funktionalitet till bilar blir normen eller om konsumenter kommer att sätta sig på tvären återstår att se.

ANNONS
ANNONS

Att den amerikanska marknaden lämpar sig bättre är inte särskilt konstigt – dels är de juridiska utmaningarna färre, dels är USA mer av ett konsumtionssamhälle.

Vad tycker ni? Kommer prenumeration för extrautrustning bli normen?

Läs även: Mercedes vill sälja acceleration som prenumeration [Dagens PS]
Läs även: Recension av Mercedes-Benz EQS 450+ [Dagens PS]