Dagens PS

Mercedes vill sälja acceleration som prenumeration

mercedes stjärna omslagsbild
Mercedes-Benz verkar tycka att val av drivlina är en prenumerationsfråga. (Foto: TT)
Karl Cajmatz
Karl Cajmatz
Uppdaterad: 24 nov. 2022Publicerad: 24 nov. 2022

BMW kritiserades nyligen vitt och brett för sitt löfte om att börja erbjuda sätesvärme som prenumeration. Nu tycks Mercedes-Benz vara inne på samma spår, fast denna gång gäller det fartresurserna.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Lyssna på det senaste avsnittet av Dragläget, vår podcast om bilar: ”Vi dränkte en bil i Stilla havet”

Det nya svarta i den tyska premiumbilssfären tycks vara att utrusta alla bilar med samma hårdvara, för att sedan bara ge tillgång till dess funktionalitet mot erläggande av en månatlig betalning.

I nyligen släppta BMW iX1 var det värme i stolarna och ratten som skulle kunna fås i form av en tämligen dyr prenumeration. Den amerikanska webbtidningen The Drive rapporterar nu om att branschkollegan Mercedes tycks vara på väg att göra en liknande grej med accelerationen.

Mercedes-Benz EQ-modeller är drabbade

Det handlar om de nya elbilarna EQE respektive EQS, i såväl sedan- som suvutförande, där man ska kunna kapa 0-100-tiden med upp till en sekund mot omkring tusen spänn i månaden.

 

mercedes-benz eqs snett framifrån

Mercedes-Benz EQS är en modell som eventuellt kommer att erbjudan med extra fartresurser som prenumerationstjänst. (Foto: Marcus Berggren)

Det är förstås en ren inställningsfråga, såvida bilarna är utrustade med tillräckligt väldimensionerade elmotorer, men det är inte utan att det känns en smula fräckt att standardalternativet innebär att man betalar fullpris för en bil som i grund och botten är artificiellt begränsad.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Gammal skåpmat med ny intäktsmodell

Att kunna få olika effektuttag givet samma hårdvara är förstås inget nytt i bilbranschen. I och med downsizing och andra former av drivlinemässig rationalisering har olika motornivåer länge kunnat utgöras av samma fysiska prylar med olika mappning.

Det finns till och med exempel på att man har kunnat köpa till effekt i efterhand. Polestar-optimering av gamla Volvo-bilar var ett fall av just detta.

Det som skiljer, och kanske lämnar en lite dålig eftersmak i Mercedes fall, är att betalningen inte längre är en engångsföreteelse och att biltillverkaren behåller makten över prestandaökningen.

Upphör betalningarna gör så också den förhöjda accelerationsförmågan. Man kan således också glömma att andrahandsvärdet skulle påverkas av valet av drivlina.

Avdramatisera elektrisk acceleration

Om man ska säga något positivt om det hela skulle det väl vara att de flesta skulle komma undan med att testa förhöjda fartresurser bara ett tag. Det praktiska nyttovärdet i att kunna avverka 0-100 blås någon sekund snabbare är trots allt högst begränsat i de flesta fall.

Såvida man inte älskar att stå och ladda, eller för den delen pröjsa för den just nu ganska dyra elen, gör man bäst i att lätta på gasfoten när man kör elbil.

ANNONS

Vad kommer härnäst?

Huruvida den här tjänsten verkligen kommer att lanseras, och i Sverige dessutom, är ännu oklart. Man kan också fråga sig hur bilens registrerade motoreffekt kommer att te sig.

Detsamma gäller förresten modellbeteckningen på bagageluckan. Kommer den att digitaliseras så att de avundsjuka trafikanterna i Mercedes-förarens närhet kan göras medvetna om att de beskådar ett fartvidunder (de tidsperioder då ägaren har lyxat till det, alltså)?

Vad kommer härnäst? Så kallat “veganskt läder” som prenumeration? Det vore imponerande!

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Karl Cajmatz
Karl Cajmatz

Redaktör på Högsta Växeln.

Karl Cajmatz
Karl Cajmatz

Redaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS