Mazda utvidgar sitt modellutbud med en stor suv med upp till åtta sittplatser. Den får namnet CX-90 men väntas inte dyka upp i Sverige.

ANNONS

Mazda introducerade nyligen suven CX-60 som ska vara märkets intåg till premiumsegmentet.

Den lanseras med både bensin- och dieselmotor men det största fokuset ligger på den elektrifierade laddhybriden CX-60 PHEV.

Gigantisk suv

Nu drar Mazda av skynket till en ännu större suv. Faktum är att den blir den största i modellutbudet med plats för åtta personer.

Mazda CX-90 har plats för upp till åtta personer, men kan konfigureras med sex säten. (Foto: Mazda)

Det är alltså Mazda CX-90 som byggs på en helt ny plattform som möjliggör elektrifiering och bredare, längre och ståtligare proportioner.

Mazdas nya flaggskepp

CX-90 blir märkets nya flaggskepp med en design som känns igen från den mindre CX-60.

ANNONS
ANNONS
Elegant design med inspiration från lillebror CX-60. (Foto: Mazda)

För att skjuta i väg bjässen med tre sätesrader utrustas CX-90 med två drivlinor. Den ena är en sexcylindrig 3,3-liters bensinmotor som producerar 340 hästkrafter och 500 newtonmeter.

För att sänka förbrukningen en aning och höja komforten blir CX-90 en mildhybrid med en liten elmotor som ska hjälpa till att uppnå så jämna växlingar som möjligt.

CX-90 kommer som laddhybrid

Den andra drivlinan är en laddhybrid med en 2,5-liters, fyrcylindrig bensinmotor som får hjälp av en elmotor och ett batteri med en kapacitet på 17,8 kWh.

CX-90 erbjuds med två motoralternativ – en bensinmotor och en laddhybrid. (Foto: Mazda)

Det resulterar i en systemeffekt om 327 hästkrafter och 500 newtonmeter.

Trots CX-90:s storlek står det alltså klart att fokus ligger på premiumkänsla och därmed även prestanda.

ANNONS
ANNONS
Mazda vill in i premiumsegmentet med nya CX-90. (Foto: Mazda)

Starkaste motorn någonsin

Mazda har nämligen tagit fram en fyrhjulsdrift som skickar mestadels av kraften till bakhjulen, och utrustat suven med märkets starkaste serieproducerade motor någonsin.

CX-90 är framtagen för den amerikanska marknaden så vi i Europa får dock nöja oss med mindre modeller.

I Sverige kan vi bara välja på mindre modeller från Mazda. (Foto: Mazda)

Läs även: Nya Mazda MX-30 blir världens häftigaste laddhybrid [Dagens PS]
Läs även:
Nya Volvo EX90 – en riktig mineralbov? [Dagens PS]