Dagens PS

Så stöttar ditt köp av en kinesisk bil Ryssland

Kineserna fortsätter att stötta ryssarna inom bilindustrin. (Foto: Collage/TT/JAC)
Erik Punt
Erik Punt
Uppdaterad: 18 apr. 2023Publicerad: 18 apr. 2023

Sedan den ryska invasionen av Ukraina i början på året har i stort sett alla europeiska biltillverkare lämnat Ryssland.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det här har öppnat upp möjligheter för såväl inhemska som utländska fordonstillverkare som inte delar uppfattningen om att Rysslands agerande bör leda till bojkott och sanktioner. 

Ryssland betalar en rubel för en bilfabrik

De här möjligheterna har AvtoVaz som bland annat tillverkar bilar under varumärket Lada tagit vara på.

AvtoVaz har tagit tillfället i akt att ta över en bilfabrik som den ryska staten “köpte” från Nissan för en rubel. 

Nu kommer uppgifter om vad som ska tillverkas, i den för AvtoVaz, nya fabriken.

Lada har passat på att knyta nya kontakter i spåren av sanktionerna vilket har lett till att man köpt de tekniska rättigheterna till att producera kinesiska FAW Bestune T77. 

ryssland

Så här ser den rebadgade Bestune T-77:an ut i ryska kläder. (Foto: Lada)

ANNONS

Senaste nytt

Kopplingar till Hongqi

ANNONS

FAW, som står för First Automotive Works, är en av Kinas ledande biltillverkare. I Sverige finns varumärket representerat i form av varumärket Hongqi som Hedin Bil är generalagent för. 

För att möjliggöra en snabb återstart av fabriken kommer den kinesiska fordonsgiganten att tillhandahålla allt från delar, produktionsutrustning med mera. 

Nya emblem

Men den som tror att modellen som tillverkas i Sankt Petersburg kommer att heta FAW tror fel. Istället har den döpts om till Lada X-Cross 5 för att passa den ryska målgruppen bättre. 

Ryssland är inte ensamma

Men det är inte bara med AvtoVaz som FAW samarbetar.

Sedan många år tillbaka har man även joint ventures i Kina tillsammans med bland annat Toyota och Volkswagen, vilket är ett krav för att västerländska aktörer ska få göra affärer där.

Att kinesiska företag kommer att försöka kapitalisera på sanktionerna mot Ryssland är föga förvånande.

Ryssland är beroende av utländsk teknik för att utveckla sin industri samtidigt som kinesiska bolag passar på att ta marknadsandelar. 

Det är dock klart att Hongqi har en direkt koppling till ett bolag som hjälper Ryssland att undkomma de ekonomiska konsekvenserna av sanktionerna. 

ANNONS

Läs även: Bolag lämnar Ryssland utan ett öre  
Läs även: Kina krossar ryssarna – Lada inte längre etta
Läs även: Rysslands miljardkupp – konfiskerar Toyota
Läs även: Rysslands kollaps – bilindustrin paralyserad  

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Erik Punt
Erik Punt

Skribent på Högsta Växeln och Saab-fantast.

Erik Punt
Erik Punt

Skribent på Högsta Växeln och Saab-fantast.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS