Fossildrivna lyxbilar ratas allt mer av de svenska bilköparna.
Klassiska lyxmodeller som BMW 7-serie, Audi A8 och Bentley Contintental tappar stort.
I stället är det elektriska lyxbilar som är hetast. Men det största miljömonstret går mot strömmen.

ANNONS

Den svenska nybilsregistreringen har i år ökat med nio procent, trots en rejäl inbromsning i höst. Det finns en bilkategori som har det extra tungt – klassiska lyxbilar med bensindrift.  Dagens PS har gått igenom vilka lyxbilar som sålt bäst och sämst under 2021 och mönstret är tydligt.

Porsche Taycan Sveriges mest sålda lyxbil. Foto: Anna-Karin Rundén

De dyraste lyxbilarna i Sverige har i år tappat 10 procent i försäljning, om vi enbart tittar på bilar med diesel- och bensinmotor. Räknar vi i stället in Porsches elektriska lyxbil Taycan och de två helt nya ultralyxiga elbilarna Mercedes EQS och BMW iX har lyxkategorin vuxit med tre procent. Porsche Taycan är den stora vinnaren. Modellen har ökat med 45 procent till 491 bilar och är den mest sålda Porschemodellen och Sveriges mest sålda lyxbil.

Klassiska lyxbilar ratas

Trenden är därmed tydlig – klassiska lyxbilar ratas till förmån för nya elektriska lyxbilar. Den som har gott om pengar att spendera vill i allt mindre utsträckning profilera sig med en bil som inte är bra för klimatet. En annan anledning som kan ha bidragit på marginalen är den höjda malusskatten. Många lyxiga bensinbilar har omkring 20 000 kronor i årsskatt.

Komfortkryssaren BMW 745 Le xDrive iPerformancehar inte charmat de svenska bilköparna. (Foto: Darian Garmiani)

Klassiska lyxsedanen BMW 7-serie har i år tappat 63 procent av sin försäljning. Endast 11 bilar har registrerats i Sverige under 2021. Även superlyxiga Bentley har gått ner rejält, även om det handlar om få bilar. Bentley Continental tappar 40 procent, från 10 till sex bilar. Nya modellen Flying Spur räddar dock upp helheten lite grann.

Bentley Continental har tappat 40 procent, men det handlar bara om fyra bilar. Den större Flying Spur-modellen ökar. Foto: Bentley

Mercedes S-klass ökar rejält, men förra året var modellen på utgående, och en ny modell kom i våras. Under hösten har Mercedes nya elbil sålt bättre än den klassiska S-klass med bensindrift.

Mercedes-AMG G63 med 585 hästkrafter är en av de stora vinnarna på lyxbilsmarknaden. CO2-utsläppet på 345 gram per km verkar inte bekymra köparna. Foto: Mercedes

På den allra koldioxidstinnaste bilmodellen verkar varken malusskatter eller miljöimage bita. Mercedes G-klass har ökat sin försäljning med 20 procent under 2021. De flesta är G63 AMG med 585 hästkrafter och ett koldioxidutsläpp på 345 gram per km. En av Sveriges mest klimatfientliga bilar ökar 20 procent.

ANNONS
ANNONS
Tesla Model S Plaid
Tesla lämnar fältet fritt på lyxbilsmarknaden. Model S kommer inte till Sverige igen förrän om ett drygt år. Foto: Tesla

Teslas dyraste modeller Model S och Model X har knappt synts till på den svenska bilmarknaden under 2021. Det beror på att modellerna fått en uppdatering, men Tesla lämnar fältet fritt för konkurrenterna något år till. Uppskattad leverans är nu i slutet av 2022.

Lyxbilarna som ökar och minskar i Sverige

Modell Antal 2021 Antal 2020 Ändring
PORSCHE TAYCAN 491 338 +45,27%
PORSCHE CAYENNE 410 517 −20,70%
AUDI Q8 294 342 −14,04%
MERCEDES GLS 208 207 +0,48%
PORSCHE PANAMERA 175 157 +11,46%
MERCEDES G WAGON 143 119 +20,17%
MERCEDES S-KLASS 79 24 +229,17%
BMW X7 73 130 −43,85%
MERCEDES EQS 57
MERCEDES CLS 28 55 −49,09%
AUDI A8 11 14 −21,43%
BMW IX 11
BMW 7-SERIE 11 30 −63,33%
BENTLEY BENTAYGA 7 9 −22,22%
BENTLEY FLYING SPUR 7 4 +75,00%
BENTLEY CONTINENTAL 6 10 −40,00%

Källa: Bil Sweden. Avser registrerade bilar t o m 31 oktober 2021, jämfört med samma period förra året.