BMW iX:s brutala design med jättenjurar i grillen lämnar ingen oberörd.
Det nya elektriska flaggskeppet imponerar stort i de allra första testerna – och ser ut att bli en tuff utmanare för Mercedes och Tesla.
– Rent prestandamässigt är den verkligen häpnadsväckande, skriver Auto Express.

ANNONS

BMW ledde elbilsracet bland de traditionella tillverkarna med sin avancerade lilla elbil i3 2013, men valde att prioritera bilar med förbränningsmotorer. Först nu börjar BMW ta igen den tappade marken, och med nya SUV:en iX tycks bajrarna vara tillbaka på toppen.

På en elbil fyller grillen ingen annan funktion än den rent estetiska. Luftfjädring gör färden mycket bekväm. Foto: BMW

BMW iX väcker uppmärksamhet genom sin blotta uppenbarelse, men även det som finns under skalet med jättenjurar och den brutala karossen levererar. Åtminstone om vi ska tro de första testerna.

Brittiska Auto Express är en av de första tidningarna som har testat BMW iX och de imponeras av SUV:en. De hyllar kupén som med panoramatak ger en mycket luftig atmosfär. Materialkvaliteten beskrivs som extremt hög med läder och metall (inget veganläder här). Instrumentpanelen är nästan helt befriad från knappar, men skärmarna är extremt skarpa i grafiken.

Interiören är avskalad, nästan som i en Tesla. Materialen håller mycket hög kvalitet. Foto: BMW
BMW har behållit vredet till sitt infotainmentsystem iDrive. Foto: BMW

Men det är på vägen bilen verkligen utmärker sig. Med 523 hästkrafter har den mer effekt än den senaste BMW M3. Prestandamässigt är bilen verkligen häpnadsväckande, skriver Auto Express.

Trots vikten på 2,5 ton går sprinten upp till 100 km/h på 4,6 sekunder. Bilen fortsätter att accelerera snabbt även i höga hastigheter på motorväg. Tidningen sätter ett litet frågetecken till räckvidden, bilen anger själv 47 mil vid 99 procents laddning, enligt WLTP ska du komma 63 mil.

Accelerationen beskrivs som häpnadsväckande. 0-100 km/h går på endast 4,6 sekunder. Foto: BMW

Även amerikanska Car and Driver har testat BMW iX. De framhåller att bilen är mycket bekväm med sin luftfjädring, låga ljudnivå och smidig trots den ansenliga storleken. De tycker å sin sida att bilen är energieffektiv och tror att den kommer att klara angiven räckvidd. Men de framhåller att bilen är ett marknadsexperiment.
– Kommer elbilsköpare att gilla iX:s konstigheter, eller vill de ha den mer konventionella upplevelsen som BMW i4 erbjuder? frågar sig tidningen.

Top Gear är lite mer kluvna efter sitt test. De kallar bilen en ”högteknologisk uppvisning av allt BMW kan göra.” De är däremot inte så förtjusta i det kontroversiella utseendet, och bilen beskrivs som mindre engagerande att köra. Och det nya operativsystemet kräver timmar av lärande, om man ska tro Top Ger.
Styrningen är exakt, accelerationen smidig och snabb, och den klarar sin vikt bra, summerar sajten.

ANNONS
ANNONS
Kanske kräver designen i BMW iX lite av din garageuppfart? Foto: BMW

Fakta BMW iX xDrive50

Pris från: 823 000 kronor.
Motoreffekt: 523 hästkrafter.
Prestanda 0–100 km/h: 4,6 sekunder.
Räckvidd i km (WLTP): 630 km
Energiförbrukning kWh/100 km: 19,8–23,0

BMW iX med alperna i bakgrunden. Foto: BMW
Sidolinjen är lågt neddragen, vilket ger en ljus kupé. Foto: BMW
Bagaget är stort, men aningen mindre än i BMW X5. Foto. BMW