Dagens PS

Lucid Air snabbast upp för korkskruven på Laguna Seca

Lucid-Air
Lucid Air var den snabbaste produktionsbilen upp för den berömda korkskruven. (Foto: Lucid Motors)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 16 okt. 2023Publicerad: 24 aug. 2022

I slutet av juni i år var en Lucid Air den snabbaste produktionsbilen upp för backen på Goodwood. I förra veckan provkörde vi bilen i Kalifornien. Nu har Lucid Air slagit ännu ett rekord – snabbaste produktionsbilen upp för korkskruven på den mytomspunna motorbanan Laguna Seca.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Över 1 000 kusar

Bilen i fråga var en Lucid Air Grand Touring Performance – samma bil som var snabbast på Goodwood.

Bilen pumpar ut 1 050 hästkrafter och avverkar 0-till-100 på 2,6 sekunder. Varianten vi testade fick nöja sig med 811 hästkrafter.

Bilen rattades av ingen mindre än Ben Collins, tidigare The Stig på Top Gear.

Första gången

Det är första gången som det hålls en backtävling på berömda Laguna Seca.

Korkskruven är en av motorsportshistoriens mest berömda kurvor, mycket tack vare dess oerhörda lutning. På 137 meter bana är det en höjdskillnad på 18 meter.

Lucid Air Grand Touring Performance kom totalt fyra och var snabbast av alla produktionsbilar – den var till och med snabbare än en Ferrari LaFerrari samt en hel del motorhistoriskt ögongodis.

ANNONS

Att en modern elbil med över 1 000 hästkrafter är snabbare än gamla racingbilar är emellertid inget konstigt. Det visar hur långt vi har kommit.

Inte den snabbaste Lucid-modellen

Lucid Air Grand Touring Performance är inte den snabbaste Lucid-modellen som finns.

Under Monterey Car Week lanserade märket sin nya modell – Lucid Air Sapphire – som pumpar ut över 1 200 hästkrafter.

Den kommer upp till 100 på under två sekunder och till 160 på under fyra sekunder.

För att sätta stopp på maskineriet finns det kolfiberkeramiska bromsar som standard.

Avslutet på en vecka som heter duga

Backtävlingen upp för korkskruven på Laguna Seca markerade slutet på en av bilvärldens mest fullspäckade veckor.

ANNONS

Under veckans gång har Rolex Monterey Motorsports Reunion hållits på den berömda banan – syftet var att fira att Le Mans fyller 100 år nästa år.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS