Vilken elbil är bäst när det gäller förbrukning? Det visar en topplista i ämnet, det finns en bottenlista bland 77 testade modeller.

En topplista visar vilka bilmodeller som är snålast när det gäller förbrukningen. Det finns också en mindre smickrande bottenlista.

Det spelar ingen roll vad gäller bilmärken och modeller, tillverkarna jagar en låg förbrukning och en lång räckvidd. Det är stora skillnader på olika märken. Här följer en genomgång gjord av Vi Bilägare som listat förbrukningen hos 77 olika elbilsmodeller, baserad på WLTP. Den nya tekniken WLTP är bilmärkenas egna siffror som bygger på labbtester och har visat sig vara mycket nära verkligheten när modellen släpps.

Den nya környckel är extremt mycket mer pålitlig än den gamla NEDC-körcykeln, som hade svårt att hålla sig till verkliga förhållanden.

De får beröm

Flera märken är riktigt snåla med förbrukningen, snålast av dem alla är Citroën e-C4 och Hyundai Ioniq Electric med 13,5 respektive 13,8 kilowattimmar per 100 kilometers körning. Även Fiat 500e, Seat Mii Electric och Tesla Model 3 får riktigt bra siffor. De bilarna imponerar verkligen när det gäller blandad körning.

De får stå i skamvrån

Bland de testade modellerna hittar vi flera versioner av de tyska elslukarna Audi och Porsche. Även Volvo tar sig in på den listan med en modell. Dessutom får Lexus och Polestar kritik för att förbrukningen är högre än vad de skulle kunna prestera. Polestar 2 har dock uppdaterats, men ligger fortfarande efter Teslas modeller.

Att stora suvar ligger i botten är inte direkt konstigt, de är tyngre och drar naturligt mer. Det finns några modeller, bland annat Volkswagen ID 4, Tesla Model X och BMW iX3, som imponerar med lägre förbrukning än konkurrenterna.

ANNONS
ANNONS

Laboratoriesiffror

Siffrorna nedan är från tillverkarnas laboratorium och gäller blandad körning och på sommaren. Hur det ser ut på vintern höjs i dunkel för tillfället.

Siffran visar elförbrukningen i kWh/100 km vid blandad körning enligt WLTP-körcykeln. Siffran stämmer inte alltid överens med förbrukning i verklig trafik men är jämförbar mellan olika modeller och mer realistisk än siffran från den gamla NEDC-körcykeln.

Läs mer: Test: Vilken elbil laddas snabbast upp till 80 procent