21 elbilar har gjort upp i ett test om hur lång tid det tar att komma upp till en 80-procentig laddnivå på batteriet. Det är stora skillnader på modellerna. Dessutom, hur långt går egentligen en elbil på en laddning?

Ett test från norska motsvarigheter till M Sverige, Norsk Automobilforbund, visar att det är stor skillnad mellan olika elbilsmärken att komma upp till en laddnivå på 80 procent.

Det handlar inte bara om att komma långt på en laddning, det handlar mycket om hur snabbt man är ute på vägen igen när man måste ladda bilen. Därför har Norsk Automobilforbund, NAF, testat 21 bilmodeller i just laddningstiden. Dessutom har de testat hur långt bilarna verkligen kan köra under sommaren innan de måste laddas.

Så gick laddtestet till

NAF körde bilarna på motorväg i 110 kilometer i timmen i minst två timmar, tills de kommit ner till under tio procent av batteriets kapacitet. Därefter kördes bilen direkt till laddningsstolpen utan att stå i kö. När bilen nådde 80 procents kapacitet stoppades tidtagningen. Testet gjordes i sommartemperatur.

Testet visar på stora skillnader mellan de olika bilmodellerna. Det finns en klar skillnad även mellan bilar som har samma laddningseffekt. Elbilarna i testet hade en laddningseffekt mellan 100 och 270 kilowatt. Två märken, Audi e-tron GT och Hyundai Ioniq 5 hade stöd för 800-voltsteknik.

Laddningstest
Modell Laddnivå % Tid min
Hyundai Ioniq 5 6-80 19
Tesla Model 3 SR 3-80 24
Audi e-tron GT 3-85 26
Citroën ë-C4 8-82 27
Opel Mokka-e 6-80 28
Fiat 500 Icon kabriolet 10-80 28
Mercedes-Benz EQA 7-80 29
Tesla Model 3 LR 2021 9-80 33
Skoda Enyaq 4-80 34
Honda e 10-80 34
BMW iX3 6-85 35
Volkswagen ID.3 9-80 35
Volkswagen ID.4 5-80 37
Volkswagen ID.3 Pro S 2-80 38
Polestar 2 8-80 38
Volvo XC40 Recharge 2-80 38
Ford Mustang Mach-E Long Range RWD 6-80 42
Mazda MX-30 2-80 43
Ford Mustang Mach-e AWD Long Range 2021 7-81 49
Hyundai Kona 2021 9-80 49
Xpeng G3 9-80 55

Så gick räckviddstestet till

NAF testade också räckvidden för de 21 modellerna. De jämfördes inte bara mot varandra, det jämfördes också skillnaden mot märkenas WLTP, den körsträcka som testas fram innan försäljning. Testförarna instruerades att köra normalt, följa både hastighetsgräns och trafikrytmen. De skulle enligt instruktionerna köra defensivt, utan onödiga omkörningar.

ANNONS
ANNONS

Sammanlagt gjorde bilarna två klättringar på sammanlagt 1 620 höjdmeter under räckviddstestet. Även detta test genomfördes i sommartemperatur, modellerna är rankade efter WLTP.

Räckviddstest
Modell WLTP km Räckvidd km
Tesla Model 3 LR 2021 614 654,9
Ford Mustang Mach-e Long Range RWD 610 617,9
Ford Mustang Mach-e Long Range AWD 540 551,9
Volkswagen ID.3 Pro S 539 564
Skoda Enyaq 520 522
Volkswagen ID.4 1st Max 487 532
Hyundai Kona 2021 484 537
Polestar 2 470 467
Audi e-tron GT 468 528,1
Hyundai Ionic 5 460 502
Xpeng G3 451 438,9
BMW iX3 450 556,2
Tesla Model 3 SR 448 454,4
Volkswagen ID.3 418 421
Mercedes-Benz EQA 417 451
Volvo XC40 Recharge 417 442,9
Citroën ë-C4 350 345
Opel Mokka-e 324 332,4
Fiat 500 Icon 298 307,8
Honda e 210 236,2
Mazda MX-30 200 219,6

Läs mer: Fler artiklar om elbilar på [Dagens PS]