Dagens PS

Test: Vilken elbil laddas snabbast upp till 80 procent

Test
Tester visar vilke bilar som laddar snabbast och tar sig längst på en laddning. (Foto: TT)
Tomas Hedlund
Tomas Hedlund
Uppdaterad: 14 juni 2021Publicerad: 14 juni 2021

21 elbilar har gjort upp i ett test om hur lång tid det tar att komma upp till en 80-procentig laddnivå på batteriet. Det är stora skillnader på modellerna. Dessutom, hur långt går egentligen en elbil på en laddning?

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Ett test från norska motsvarigheter till M Sverige, Norsk Automobilforbund, visar att det är stor skillnad mellan olika elbilsmärken att komma upp till en laddnivå på 80 procent.

Det handlar inte bara om att komma långt på en laddning, det handlar mycket om hur snabbt man är ute på vägen igen när man måste ladda bilen. Därför har Norsk Automobilforbund, NAF, testat 21 bilmodeller i just laddningstiden. Dessutom har de testat hur långt bilarna verkligen kan köra under sommaren innan de måste laddas.

Så gick laddtestet till

NAF körde bilarna på motorväg i 110 kilometer i timmen i minst två timmar, tills de kommit ner till under tio procent av batteriets kapacitet. Därefter kördes bilen direkt till laddningsstolpen utan att stå i kö. När bilen nådde 80 procents kapacitet stoppades tidtagningen. Testet gjordes i sommartemperatur.

Testet visar på stora skillnader mellan de olika bilmodellerna. Det finns en klar skillnad även mellan bilar som har samma laddningseffekt. Elbilarna i testet hade en laddningseffekt mellan 100 och 270 kilowatt. Två märken, Audi e-tron GT och Hyundai Ioniq 5 hade stöd för 800-voltsteknik.

Laddningstest
ModellLaddnivå %Tid min
Hyundai Ioniq 56-8019
Tesla Model 3 SR3-8024
Audi e-tron GT3-8526
Citroën ë-C48-8227
Opel Mokka-e6-8028
Fiat 500 Icon kabriolet10-8028
Mercedes-Benz EQA7-8029
Tesla Model 3 LR 20219-8033
Skoda Enyaq4-8034
Honda e10-8034
BMW iX36-8535
Volkswagen ID.39-8035
Volkswagen ID.45-8037
Volkswagen ID.3 Pro S2-8038
Polestar 28-8038
Volvo XC40 Recharge2-8038
Ford Mustang Mach-E Long Range RWD6-8042
Mazda MX-302-8043
Ford Mustang Mach-e AWD Long Range 20217-8149
Hyundai Kona 20219-8049
Xpeng G39-8055

Så gick räckviddstestet till

NAF testade också räckvidden för de 21 modellerna. De jämfördes inte bara mot varandra, det jämfördes också skillnaden mot märkenas WLTP, den körsträcka som testas fram innan försäljning. Testförarna instruerades att köra normalt, följa både hastighetsgräns och trafikrytmen. De skulle enligt instruktionerna köra defensivt, utan onödiga omkörningar.

ANNONS

Sammanlagt gjorde bilarna två klättringar på sammanlagt 1 620 höjdmeter under räckviddstestet. Även detta test genomfördes i sommartemperatur, modellerna är rankade efter WLTP.

Räckviddstest
ModellWLTP kmRäckvidd km
Tesla Model 3 LR 2021614654,9
Ford Mustang Mach-e Long Range RWD610617,9
Ford Mustang Mach-e Long Range AWD540551,9
Volkswagen ID.3 Pro S539564
Skoda Enyaq520522
Volkswagen ID.4 1st Max487532
Hyundai Kona 2021484537
Polestar 2470467
Audi e-tron GT468528,1
Hyundai Ionic 5460502
Xpeng G3451438,9
BMW iX3450556,2
Tesla Model 3 SR448454,4
Volkswagen ID.3418421
Mercedes-Benz EQA417451
Volvo XC40 Recharge417442,9
Citroën ë-C4350345
Opel Mokka-e324332,4
Fiat 500 Icon298307,8
Honda e210236,2
Mazda MX-30200219,6

Läs mer: Fler artiklar om elbilar på

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS