Dagens PS

Lejonet vässar klorna – ökar prestandan

Håkan Nilsson
Håkan Nilsson
Uppdaterad: 12 nov. 2021Publicerad: 22 feb. 2019

Förra sommaren fick jag det stora nöjet att testa den senaste generationen av Peugeots flaggskepp 508, en sublim upplevelse av fransk design och komfort i bästa form. Nu vill det franska lejonet visa världen att ”den här katten är inte att leka med”…eller är det just det man ska göra?

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Den franska bilgruppen PSA som består av DS, Citroën, Peugeot och sedan 2018 även Opel, är ingen nybörjare inom elektrifiering, man är bara mycket noggrann. Redan hösten 2015 blev jag och en kollega från Expressen tillsammans med några motorjournalister från Italien, Tyskland och Frankrike, inbjuden för att testa Peugeots första elektrifierade bil på en liten bana i närheten av Le Luc i södra Frankrike.

Tester av den 500 hk starka 308R Hybrid hösten 2015.

Det handlade om en modell utvecklad på EMP2-plattformen som var grunden till Peugeot 308, Årets Bil 2014. Syftet med testen var att Peugeot Sport, då under ledning av Jean-Philippe Delaire ville få våra synpunkter på om detta var en variant med rätt potential för marknaden. Det handlade om en fyrhjulsdriven variant med dubbla elmotorer på 115 hk vardera och samma härliga 270 hk turbomotor som sitter i 308 GTi. En kombination som utvecklade hela 500 hk och ett vridmoment på vansinniga 730 Nm. Modellen kallades 308R Hybrid och vi var inte bara övertygade, vi var förälskade!

Trots att vi alla var eniga om att bilen borde byggas utan fördröjning så hände inget. Tystnaden runt PSA:s elektrifiering var total och den ena tillverkaren efter den andra presenterade sina hybrider, laddhybrider och elbilar…men inte PSA-gruppen. Men i december 2017 fick jag svaret jag väntat på. Under tester av PSA-gruppens nya ”premiummärke” DS utanför Paris, visade man upp ett par testbilar fyllda med mätutrustning och samma hybridteknik som jag testat två år tidigare. PSA hade valt att introducera laddhybrid-tekniken i DS7 Crossback med tillägget Etense 4×4 och testen övertygade mig igen.

Test av DS7 Crossback Etense 4×4 visade vägen.

Den här veckan presenterade äntligen Peugeot sin förhoppningsvis slutliga lösning; konceptbilen 508 Peugeot Sport Engineered. Precis som 308R Hybrid så är syftet att leverera hög prestanda och låga utsläppsvärden. Grundtekniken är densamma som 2015 med skillnaden att man utgår från PureTech-bensinmotorn på 200 hk och adderar en 110 hk elektrisk motor på framaxeln och en 200 hk elektrisk motor på bakaxeln.

ANNONS

Tillsammans levererar motorerna ett vridmoment på 500 Nm och 508 Peugeot Sport Engineered når med detta en nivå som motsvarar en bil med en konventionell förbränningsmotor på 400 hk. Prestandan är i absolut toppklass med en acceleration 0-100 km/h på 4.3 sekunder och en toppfart på 250 km/h. Detta i kombination med ett CO2-utsläpp på endast 49 g/km enligt WLTP-cykeln, så blir detta något att bita i för konkurrenterna.

”Elektrifieringen skapar en fantastisk möjlighet att utveckla nya körsensationer. Det vi skapar nu är “neo-prestanda” med nya energikällor, nya funktioner, nya utvecklingsområden och nya möjligheter”, säger Jean-Philippe Imparato, VD för Peugeot.

Peugeot_508PSE_1902PJ_110 (1)

Batteriet på 11,8kWh levererar 100% elektrisk körning i upp till 50 km enligt WLTP och i sportläget kan PureTech-motorn och de elektriska motorerna tillsammans skapa en aggregerad kraft i upp till 190 km/h. Självklart sker detta på bekostnad av batteriets räckvidd men om regenereringen under motorbromsning och gasuppsläpp är lika bra som i DS7 Crossback Etense 4×4 så lär inte räckvidden vara något större problem.

”Elektrifieringen har gett Peugeot möjligheten att utveckla den sportigaste modellen någonsin. Vi har drömt om att göra detta och nu har vi förverkligat vår dröm”, säger Bruno Famin, VD för Peugeot Sport.

För att ge modellen optimal precision och körglädje har Peugeot Sports ingenjörer modifierat chassit på nya Peugeot 508, bland annat för att minska höjden ytterligare på redan låga modellen. Dessutom har spårvidden ökat med 24 mm fram och 12 mm bak.

508 Peugeot Sport Engineered har den speciellt framtagna färgen “Selenium Grey” som byter färgton beroende på vilket ljus den befinner sig i. För att understryka den sportiga och moderna karaktären har Peugeot Sports designers även arbetat med kontrastfärgen “Kryptonite”.

ANNONS

Interiören speglar de exteriöra färgvalen, genom designdetaljer av “Kryptonite” på genomtänkta platser. Givetvis har 508 Peugeot Sport Engineered den välkända Peugeot i-Cockpit, med den karakteristiska kompakta ratten, en stor HD-pekskärm och den senaste generationens digitala head up-display.

Sammanfattning

ÄNTLIGEN! Det var min första reaktion när nyheten kläcktes. I över tre år har jag väntat på att Peugeot ska få visa vad de är kapabla till, att tysta belackarna som fortfarande lever kvar i det förflutna då Peugeot levererade tveksam kvalitet. Den tekniska resa som denna franska tillverkare genomfört de senaste åren med en kvalitet som nu kan mäta sig med de allra bästa, har tydligen gått de svenska köparna förbi. Med 508 Peugeot Sport Engineered kan man nu visa man verkligen går för, något man kunde ha gjort redan för tre år sedan. Men bättre sent än aldrig, så håll i er konkurrenter för nu är lejonet ute på jakt och det är hungrigt!

 


 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Håkan Nilsson
Håkan Nilsson

Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.

Håkan Nilsson
Håkan Nilsson

Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS